Ahad, 24 Julai 2011

Harian Metro: Setempat


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

Harian Metro: Setempat


Rugi RM340,000

Posted: 23 Jul 2011 08:13 AM PDT

AMPANG: Terpedaya dengan tipu helah sindiket penipuan kad kredit dan akaun bank yang mengaku kononnya pegawai Bank Negara Malaysia (BNM), seorang pengurus syarikat kerugian sehingga RM340,000.

Mangsa berusia 34 tahun dihubungi anggota sindiket berkenaan yang memberitahu maklumat peribadi akaun bank miliknya dicuri pihak tertentu bagi tujuan penipuan.


Akibat panik dengan amaran itu, mangsa kemudian menurut arahan anggota sindiket yang meminta dia membuat pemindahan wang ke dalam akaun lain yang didakwa milik pegawai BNM untuk mengelak wangnya 'hangus'.

Menurut Ketua Polis Daerah Ampang Jaya, Asisten Komisioner Amiruddin Jamaluddin, mangsa membuat dua transaksi pada hari sama, masing-masing berjumlah RM79,000 dan RM262,000.


"Sepanjang perbualan, mangsa tidak dibenarkan memutuskan talian atau bercakap dengan sesiapa sehingga transaksi selesai.


"Suspek meminta mangsa menunggu tiga jam sebelum berjanji memindahkan semula wang itu ke dalam akaun milik mangsa. Bagaimanapun, suspek terus menghilangkan diri dan gagal dihubungi," katanya dalam sidang media di Ibu Pejabat Polis Daerah Ampang Jaya, di sini, semalam.

Berdasarkan maklumat terbabit, beliau berkata, polis menahan tiga lelaki berusia 20 hingga 27 tahun dan merampas 27 kad mesin juruwang automatik (ATM), 15 buku bank dan wang tunai sebanyak RM257,000 pada 15 Julai lalu selepas 24 jam mangsa membuat laporan polis.


Sementara itu, dalam kes berasingan, pemeriksaan sepasukan polis Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik ke atas sebuah rumah teres dua tingkat berjaya menemui berbelas bungkusan putih dipercayai dadah jenis ketamin dan syabu seberat 773 gram dianggarkan bernilai RM196,000.

Dalam serbuan di Taman Maju Jaya, jam 10 malam Khamis lalu, seorang jurujual berusia 24 tahun bersama rakannya berusia 21 tahun ditahan dan ujian air kencing mereka disahkan positif dadah.


Menurut Amiruddin, siasatan awal mendapati kedua-dua suspek menjalankan kegiatan mengedar dadah di sekitar Ampang sejak tiga bulan lalu.


Katanya, siasatan polis juga percaya suspek mendapat bekalan dadah berkenaan dari Cheras.


"Polis juga merampas sebuah kereta Suzuki Swift dan dua telefon bimbit jenis Iphone menjadikan jumlah keseluruhan rampasan bernilai RM279,000.


"Kedua-dua suspek ditahan reman sehingga 27 Julai ini dan kes disiasat mengikut Seksyen 39B Akta Dadah Berbahaya 1952 dan jika disabit kesalahan membawa hukuman gantung sampai mati," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Makmal mini dadah diserbu

Posted: 23 Jul 2011 08:08 AM PDT

IPOH: Polis berjaya menumpaskan sindiket memproses dadah apabila sebuah rumah teres setingkat dipercayai dijadikan makmal mini diserbu di Lengkok Hillview, Gunung Rapat, di sini, pagi semalam.

Serbuan jam 5 pagi itu membabitkan sepasukan anggota polis dari Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik, Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Perak hasil maklumat awam.


Ketua Polis Perak, Datuk Mohd Shukri Dahlan ketika dihubungi semalam berkata, dalam serbuan itu empat suspek iaitu tiga lelaki dan seorang wanita ditahan ketika leka memproses dadah di rumah berkenaan.

Beliau berkata, pihaknya masih belum memperoleh berat sebenar dadah yang dirampas.


"Kami mengesyaki ia dadah jenis syabu dan heroin. Selain itu, kami merampas beberapa peralatan dipercayai digunakan untuk memproses dadah.


"Polis turut menyita dua kereta dipercayai milik suspek yang diletakkan di depan rumah berkenaan," katanya.

Katanya, pihaknya turut memanggil Unit Forensik bagi membuat pemantauan cap jari dan asid deoksiribonukleik (DNA).


Beliau berkata, mereka yang ditahan berusia antara 20 hingga 40 tahun dan dibawa ke Ibu Pejabat Polis Kontinjen Perak (IPK) serta direman hari ini untuk membantu siasatan.

Katanya, sabit kesalahan mereka boleh didakwa mengikut Seksyen 39B Akta Dadah Berbahaya yang boleh membawa hukuman mati mandatori.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
Kredit: www.hmetro.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Harian Metro

Copyright 2010 All Rights Reserved