Isnin, 3 Jun 2013

Harian Metro: Arena


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

Harian Metro: Arena


Shahrin pamer kayuhan konsisten

Posted: 02 Jun 2013 09:47 AM PDT

Putrajaya: Menepati ramalan awal dengan status sebagai juara kebangsaan, Shahrin Amir mempamerkan rentak kayuhan konsisten untuk dinobatkan juara sirkit pertama Harian Metro Mountain Bike Grand Prix Cuti-Cuti 1Malaysia 2013 Cross Country Olympic (XCO), semalam.

Biarpun menerima tentangan sengit rakan senegara seperti Razif Salleh dan Muhammad Fauzan Ahmad Lutfi, ia bukan penghalang kepadanya untuk mempamerkan aksi terbaik bagi menaikkan nama pasukan yang diwakilinya, Giant Team Malaysia.


Melakarkan 9 minit 05 saat bagi satu pusingan membabitkan jarak trek sejauh 30.5km, Shahrin menewaskan rakan pasukan dari Brunei, Muhd Raihan Abdul Aziz, kedua dan Razif Salleh, ketiga.

"Alhamdulillah dengan kemenangan ini. Saya memang sasarkan untuk menang jadi saya cuba mempamerkan kayuhan terbaik sejak permulaan perlumbaan dengan berada di barisan depan," katanya.


Shahrin yang kini menjalani latihan pusat di Melaka sebagai persediaan ke Sukan SEA Myanmar hujung tahun ini menyifatkan laluan trek di Dataran Diplomatik Persint 15 Putrajaya itu sebagai antara yang terbaik untuk basikal bukit di negara ini.


"Saya sukakan trek ini. Ini yang terbaik bagi kategori Cross Country. Sasaran saya selepas ini untuk cuba mengungguli sirkit kedua bagi mengumpul mata beraksi di Grand Final nanti," katanya yang turut berazam mengharumkan nama negara dengan merangkul emas pertama di Sukan SEA acara basikal bukit. Kejayaan Shahrin itu membolehkan dia membawa pulang wang tunai RM2,500 berserta medal dan piala manakala tempat kedua menerima RM1,800 dan medal dan ketiga, RM1,000 serta medal.

Foto

GAYA Shahrin ketika melintasi garisan penamat.

Perlumbaan ini menawarkan hadiah keseluruhan RM220,000 menggunakan format perlumbaan Olimpik merentas desa membabitkan jarak tiga hingga tujuh kilometer dalam masa ditetapkan.

Artikel ini disiarkan pada : 2013/06/03

Peserta kebangsaan dominasi aksi sulung

Posted: 02 Jun 2013 09:43 AM PDT

Putrajaya: Dua peserta kebangsaan mempamerkan kayuhan bertenaga untuk dinobatkan juara kategori lelaki dan wanita sirkit pertama Harian Metro Mountain Bike Grand Prix Cuti-Cuti 1Malaysia 2013 bagi kategori Cross Country Olympic (XCO).

Shahrin Amir yang mewakili pasukan Giant Malaysia cukup bertenaga menguasai trek sejauh 18 kilometer di Dataran Diplomatik Presint 15, menewaskan rakan pasukan dari Brunei, Muhd Raihan Abdul Aziz, kedua dan Razif Salleh, ketiga.


Juara kategori Asia dan pelumba terbaik negara di Kejohanan Cabaran Basikal Bukit Antarabangsa Langkawi (LIMBC), Masziyaton Mohd Radzi dari pasukan Geng Kayuh Gerek Kedah 2 & SBS Giant menjuarai kategori wanita.

Masziyaton merekodkan 1 jam 8 minit 1 saat menewaskan Junaidah Jus di tempat kedua dan Siti Aisyah Alias ketiga.


Juara kedua-dua kategori ini membawa pulang wang tunai RM2,500, jersi juara, piala pusingan dan medal manakala tempat kedua menerima RM1,800 dan medal dan tempat ketiga wang tunai RM1,000 dan medal. Peserta dari pasukan Giant SBS Racing Team, Mohd Hafiz Rosli, 25, pula mendapat tempat pertama bagi Jamboree kategori Terbuka Lelaki dalam acara Harian Metro Mountain Bike Grand Prix 2013-Cuti-Cuti 1 Malaysia, sekali gus membawa pulang wang tunai RM700.


Bagi Jamboree kategori Terbuka Wanita, peserta dari pasukan Geng Kayuh Gerek Kedah, Siti Aminatul Jannah Abdul Rahman, 17, merebut tempat pertama untuk menerima RM700.

Peserta dari pasukan Cyclomotion, Mohd Khuzairi Abdul Bakar, 22, mengungguli saingan Jamboree kategori Junior (bawah 23 tahun) bagi dihadiahkan RM700.


Sementara itu, Jamboree kategori Master (lelaki dan wanita 45 tahun ke atas) menjadi milik Suki Mohd Zain, 45 yang juga menerima RM700.

Hadiah disampaikan Pengarang Kumpulan Harian Metro Datuk Mustapa Omar dan Timbalan Presiden Persekutuan Kebangsaan Berbasikal Malaysia (PKBM) Datuk Naim Mohamad.

Artikel ini disiarkan pada : 2013/06/03
Kredit: www.hmetro.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Harian Metro

Copyright 2010 All Rights Reserved