Isnin, 18 Julai 2011

Harian Metro: Setempat


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

Harian Metro: Setempat


‘Dr kerabat’ kaki temberang

Posted: 17 Jul 2011 10:27 AM PDT

KUALA LUMPUR: Bermodalkan gelaran sebagai kerabat diraja, seorang lelaki menggunakan status itu untuk menipu pemilik sebuah syarikat pembinaan kononnya boleh menyediakan modal permulaan bagi projek terbaru mereka.

Seorang mangsa yang juga bekas pekerjanya, Hew Kim Soong, 49, berkata lelaki yang dipanggil Dr itu meminta dia menjadi Pegawai Perhubungan Awam (PRO) syarikatnya dengan menjanjikan gaji RM3,000 sebulan.


Bagaimanapun, selepas lapan bulan bekerja, dia tidak menerima sebarang bayaran dan lebih malang lagi apabila lelaki itu sering meminjam wang daripadanya untuk menampung perbelanjaan harian.

"Melihat kepada status dan latar belakangnya, saya yakin akan mendapat pekerjaan lebih baik tambahan pula kami hidup berjiran. Ini memudahkan saya berulang-alik ke pejabat yang terletak di rumahnya.


"Malangnya, sudahlah tidak dibayar gaji, duit saya pula yang dihabiskan dengan alasan projek dilaburkan tidak menjadi dan terbatal," katanya ketika ditemui di Taman Pudu Ulu, di sini, semalam.


Menurut Kim Soong, selepas menyedari ditipu, dia mula menyelidik latar belakang lelaki itu melalui jiran tetangga dan pelanggan pernah berurusan dengannya.

"Hasil daripada siasatan sendiri, saya menemui dua mangsa Dr berkenaan yang mengalami kerugian puluhan ribu ringgit kerana terpedaya dengan janji lelaki itu.


"Namun, apa menyedihkan, mereka enggan membuat laporan polis demi menjaga status kerana ada segelintir daripada mangsanya adalah individu berpengaruh memiliki syarikat hartanah dan pembinaan terkenal di negara ini," katanya.

Katanya, selepas menyiasat latar belakang lelaki itu, beberapa penduduk setempat turut mendakwa lelaki itu gemar memancing kanak-kanak dan remaja ke rumahnya sebelum mencabul mangsa.


"Dia akan memilih kanak-kanak atau remaja lelaki yang 'ada wajah' saja sebelum meminta mangsa ke rumahnya dengan alasan mahu meminta bantuan untuk mencuci kipas angin.


"Bagaimanapun, sebaik mangsa berada di rumahnya dia bertindak melakukan perbuatan tidak senonoh kepada mangsa dan kebanyakan mangsa sempat melarikan diri," katanya.


Katanya, bimbang kejadian itu berlarutan, dia akhirnya membuat laporan polis selepas berjumpa dengan jirannya yang turut mengakui taktik digunakan lelaki itu.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Lelaki terkejut jumpa plastik berisi mayat bayi di belakang rumah

Posted: 17 Jul 2011 09:54 AM PDT

KAJANG: Seorang lelaki yang ingin meracun rumput di belakang rumahnya tergamam apabila menjumpai bungkusan plastik mengandungi mayat bayi berulat dalam kejadian di Kampung Sungai Ramal Baru, semalam.

Dalam kejadian kira-kira jam 9.52 pagi itu, lelaki berkenaan melalui kawasan belakang rumahnya dan pelik apabila terhidu bau busuk yang datang dari bungkusan plastik yang terletak berhampiran pintu belakang rumahnya.


Ketua Polis Daerah Kajang, Asisten Komisioner Abdul Rashid Abdul Wahab berkata, sejurus menemui bungkusan mengandungi mayat bayi itu, lelaki terbabit terus menghubungi polis.

"Beberapa minit kemudian sepasukan anggota polis tiba di tempat kejadian dan mengesahkan bungkusan berkenaan mengandungi mayat bayi.


"Mayat bayi lengkap bertali pusat itu dipercayai ditinggalkan di belakang rumah berkenaan kira-kira lima hari lalu sebelum dijumpai," katanya.


Rashid berkata, mayat bayi malang terbabit kini dihantar ke Hospital Serdang untuk bedah siasat dan polis masih menjalankan siasatan berhubung kes berkenaan.

Kes disiasat mengikut Seksyen 318 Kanun Keseksaan (KK) kerana menyembunyikan kelahiran dan membuang bayi dan jika sabit kesalahan, hukuman penjara dua tahun, denda atau kedua-duanya sekali.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Kredit: www.hmetro.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Harian Metro

Copyright 2010 All Rights Reserved