Isnin, 28 Januari 2013

Harian Metro: Hati

0 ulasan
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

Harian Metro: Hati


Gandingan mantap 4 peneroka

Posted:

SENI pembuatan beg dan kotak cenderahati berasaskan daun meng­kuang mempunyai nilai dan berada dalam kelasnya yang tersendiri. Bukan calang-calang orang mampu membuatnya kerana ia memerlukan ketelitian dan kesungguhan yang bukan sedikit.

Perkataan jemu, penat, malas atau letih tidak ada dalam kamus hidup pengusahanya. Jika tidak, ia akan menjadikan seni kraf itu sebagai 'beban yang tidak berkesudahan'.

Biar bagaimana sukar sekalipun untuk menzahirkan rekaan itu, si pembuat tetap meneruskannya juga kerana ia penting sebagai ilmu yang boleh diwarisi dan dipelajari generasi muda akan datang. Ini sekali gus membolehkan generasi muda menghayati dan mencintai seni kraf menggunakan bahan murah tapi bernilai itu.

Sesuai dengan perubahan masa dan cita rasa generasi kini, pengusaha kraf tangan juga perlu peka dengan reka corak dan mutu bahan yang digunakan agar mereka kembali menilai dan menghargai barangan yang dihasilkan.


Menyingkap situasi ini, penulis berkesempatan mengunjungi bengkel pembuatan beg dan kotak cenderahati, Craft CT-One Enterprise di FELDA Chini Timur Satu, Pekan, Pahang yang diusahakan empat rakan kongsi yang juga peneroka tanah rancangan berkenaan.


Deretan beg dan kotak cenderahati dalam pelbagai saiz dan rekaan yang tersusun rapi menjadikan penulis kagum dengan usaha yang dilakukan dalam meningkatkan taraf ekonomi keluarga. Secara tidak langsung, projek itu turut memartabatkan nama tanah rancangan berkenaan di mata rakyat Malaysia.

Biarpun tanpa mengikuti kursus khas di peringkat permulaan, ternyata daya kreatif dan usaha yang dilakukan tidak sia-sia apabila mendapat kepercayaan FELDA yang sedia membantu memasarkan produk setiap kali pameran dan jualan kraf tangan diadakan sama ada di peringkat negeri mahupun kebangsaan.
Selain itu, ia turut dipamerkan di ibu pejabat FELDA dan wilayah sebagai platform meluaskan pasaran.

Dengan gabungan warna dan rekaan menarik, beg, fail dan kotak cenderahati, kotak songkok, bakul kain, bakul sampah, bekas telur serta kotal pensel yang dihasilkan ternyata berkualiti dan mampu menarik minat orang ramai untuk memilikinya.

Jika dilihat dengan teliti, ternyata proses dilakukan bukanlah semudah kita menjinjing beg atau meletakkan dokumen penting dalam fail yang dihasilkan itu.

Bagai kata pengusahanya, Normariani Harun, 48, kerja mengukur perlu dilakukan dengan teliti, begitu juga ketika menggunting tikar untuk mendapatkan saiz sebenar produk yang hendak dihasilkan.

"Bekalan tikar mengkuang terhad dan kami perlu berhati-hati mendapatkan ukuran sebenar bagi mengelak bahan mentah tidak mencukupi.

"Pernah ketika mula-mula membuka bengkel ini, saya dan rakan-rakan berhadapan detik mencemaskan apabila bahan mentah tidak mencukupi sedangkan sudah menerima tempahan," katanya ketika ditemui di bengkel berkenaan.

Selain Normariani, tiga lagi rakan kongsinya ialah Zabidah Majid, 50, Ali Yusof Ab Rahman, 52, dan Mohd Taib Othman, 52, yang mempunyai tugas masing-masing dalam memastikan produk mereka sentiasa mampu memenuhi permintaan pelanggan.
"Kami memberi tumpuan kepada penghasilan beg dan kotak pelbagai bentuk dan saiz berdasarkan tempahan pelanggan.

"Bagaimanapun, kami tetap menghasilkan produk secara umum untuk pameran dan jualan sempena Hari Peneroka, Hari Kraf Kebangsaan dan pada program dan aktiviti umum sama ada di peringkat daerah, negeri atau kebangsaan.

"Bentuk promosi seperti ini memberi peluang kepada orang ramai mengenali produk yang dihasilkan peneroka, sekali gus mampu memberi saingan kepada produk sedia ada di tempat mereka," katanya yang berkongsi modal RM80,000 membuka bengkel berkenaan.

Menurutnya, tempahan banyak diterima dari agensi kerajaan dan swasta, sektor korporat, sekolah dan individu untuk dijadikan cenderahati dan kotak hantaran serta bakul telur untuk majlis perkahwinan.

Selain itu, bengkel berkenaan turut menghasilkan beg tangan wanita, dompet, bekas payung, kotak cenderahati, kotak songkok dan fail ditempah berdasarkan permintaan pelanggan.

"Produk kami juga pernah dijadikan cenderahati untuk majlis membabitkan Perdana Menteri, Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Besar serta pembesar negeri menyebabkan kami begitu yakin, barangan yang dihasilkan memang berkualiti," katanya.

Menurutnya, bahan mentah diperoleh daripada pembekal di Pekan dan Muar.
"Ada ketikanya kami kehabisan bekalan seperti tikar mengkuang dan kepingan papan PVC jika menerima tempahan yang banyak pada satu-satu masa.

"Situasi ini jelas membuktikan produk keluaran peneroka mampu bersaing dengan produk orang bandar malah permintaannya sudah melangkau sempadan sehingga ke Makkah, Dubai, Jerman dan Indonesia menerusi rakan yang berminat membantu memasarkan di sana," katanya yang dibantu 10 pekerja.

Pekerja bahagian poto­ngan, Shalmawati Hamidi, 24, berterima kasih kepada FELDA yang memberi pelbagai bantuan dan sokongan moral ketika ia diwujudkan lebih enam tahun lalu.

Ibu kepada dua cahaya mata itu berkata, kewujudan bengkel itu secara tidak langsung memberi peluang pekerjaan kepada isteri dan anak peneroka. Ini sekali gus membantu meningkatkan pendapatan keluarga tanpa perlu bergantung sepenuhnya pada hasil tanaman kelapa sawit.

"Saya bersyukur kerana kekal bekerja di sini sejak bengkel dibuka dan kini semakin mahir dalam pembuatan pelbagai jenis beg mengikut kehendak pelanggan.

"Alhamdulillah, rezeki bengkel ini tidak pernah putus kerana sentiasa menerima tempahan daripada individu, syarikat korporat dan agensi kerajaan untuk dijadikan cenderahati," katanya.

Shalmawati berkata, industri kraf tangan adalah antara aktiviti berpotensi besar untuk dikembangkan.

"Kehalusan seni reka dan keaslian reka bentuknya mampu memikat mereka yang gemarkan barangan kraf ini terutama pelancong asing yang tidak pernah melihat produk ini di negara mereka.

"Saya bangga apabila produk keluaran FELDA diminati pelancong luar negara apabila ia menjadi tumpuan ketika menyertai program anjuran Kraftangan Malaysia atau penyertaan dalam pelbagai pameran dan jualan di seluruh negara," katanya.

Rohani Hasbi, 46, berkata pendapatan yang diperoleh dapat membantu membiayai perbelanjaan sekolah anak-anak dan belanja dapur.

"Selain wang hasil tanaman sawit, saya menggunakan upah yang diterima untuk mengurus perbelanjaan keluarga bagi meringankan beban suami.

"Saya yakin, produk yang dihasilkan ini mampu dikomersilkan dengan lebih meluas menerusi kerjasama antara FELDA dengan pelbagai agensi kerajaan dan swasta serta sektor korporat," katanya yang sudah empat tahun bekerja di bengkel berkenaan.

Rohani yang bekerja di bahagian jahitan beg mengakui pada peringkat awal dia menghadapi masalah menyiapkan beg kerana kurang mahir dan tidak mempunyai pengalaman di bidang jahitan.

"Jika jahitan tidak kemas dan tidak menepati kehendak pelanggan, saya terpaksa membukanya semula dan membaiki bahagian yang rosak atau tidak sesuai.

"Ada ketikanya perasaan jemu itu bersarang di kepala kerana setiap hari melakukan tugas yang sama tetapi apabila memikirkan ia satu amanah yang perlu dilaksanakan dan menjadi punca rezeki keluarga, saya kembali bekerja dengan tenang," katanya.

Bagi remaja berusia 20 tahun ini, Nur Munira Mohamad Salleh, keengganan untuk menetap jauh dari keluarga menyebabkannya mengambil keputusan bekerja di bengkel berkenaan.

"Pada peringkat awal saya memang kurang berminat dengan seni kraftangan ini kerana merasakannya sukar untuk dihasilkan.

"Bagaimanapun, berkat kesabaran dan tunjuk ajar daripada pekerja lebih senior, masalah itu dapat saya atasi dengan mudah dan kini seronok menyiapkan produk tempahan," katanya.

Anak kedua daripada empat beradik itu ternyata gembira dengan kerja dilakukan dan bercadang untuk mengikuti kursus berkaitan seni kraftangan itu di peringkat lebih tinggi lagi.

"Saya berhasrat mendalami seni pembuatan beg dan kotak cenderahati ini bagi meningkatkan lagi kualiti barangan sedia ada kerana ia berpotensi dikomersialkan ke pasaran antarabangsa," katanya.

Artikel ini disiarkan pada : 2013/01/29

Seni teknik menyulam

Posted:

Penghasilannya memang agak rumit, tetapi menggunakan kreativiti dan kemahiran dipelajari sebaik mungkin, ia mampu menghasilkan rekaan yang mencecah ribuan ringgit.

Namun, ramai yang masih tidak nampak kelebihan jahitan sulaman manik yang cuba diketengahkan oleh Pengarah Urusan Pusat Rekaan Fesyen FTIM, Rosita Jaafar.

Katanya, sulaman manik adalah bentuk kreativiti daripada luahan perasaan atau inspirasi menerusi corak lakaran yang menarik namun ia lebih memuaskan hati jika penghasilannya menggunakan teknik yang betul.

"Jarum bersaiz 11 digunakan untuk menyulam semua jenis manik dan labuci manakala saiz 12 sesuai ketika melakukan jahitan pada manik yang memiliki lubang sangat kecil.


"Benang yang digunakan pula daripada jenis yang sama untuk menjahit pakaian. Namun, dua lembar benang mencukupi untuk memulakan sulaman manik ini," katanya mengenai peralatan yang diperlukan sebelum mempelajari teknik sulaman.


Sebelum seseorang pelajar itu meneruskan pengajian sulaman manik ke peringkat lebih tinggi, mereka diajar 20 teknik sulaman asas terlebih dulu.

Kemudian, barulah pelajar boleh melanjutkan sehingga ke peringkat lebih tinggi untuk menambah kemahiran melukis corak dan menggabungkan warna sesuai sehingga boleh menghasilkan satu rekaan menarik pada baju.

Menurutnya, sulaman manik yang asli daripada jenis sulaman beriring. Ia dihasilkan menerusi idea daripada tekat benang emas yang ditukar kepada manik.
"Coraknya pula banyak dipengaruhi sulaman songket atau batik seperti corak pucuk rebung dan pucuk nanas yang biasa dilihat.

"Teknik jahitan sulaman mempunyai pelbagai jenis dan ia berbeza antara satu sama lain. Biasanya, asas jahitan sulaman akan diambil dan diubah sehingga 40 hingga 50 asas sulaman yang berlainan mengikut kreativiti seseorang," katanya yang turut membukukan teknik mudah untuk dipelajari melalui pembacaan.

Bukan hanya boleh menjadikan pakaian polos bertambah menarik menerusi penambahan sulaman manik, malah jika bijak, kemahiran terbabit juga mampu menghasilkan aksesori menawan.

Menggunakan sulaman beriring, Rosita mengubahnya untuk menghasilkan pelbagai jenis teknik jahitan yang boleh dipelajari.

"Kebanyakan jahitan sulaman yang dibukukan dan diajar saya namakan sendiri kerana lebih mudah diingati serta membangkitkan rasa untuk mempelajarinya.

"Menerusi manik, kita juga boleh menghasilkan rekaan lebih kreatif dengan menggabungkan kristal dan labuci untuk menonjolkan konsep mewah.

"Namun, pemilihan bermula daripada corak, teknik jahitan dan gabungan warna penting sebelum menghasilkan rekaan agar ia tampak lebih cantik selepas disiapkan," katanya yang menimba pengalaman berkenaan daripada ibunya sejak kecil lagi.

Pernah menganjurkan Pertandingan Sulaman Manik Kristal Piala FTIM, Rosita mengakui sulaman tangan mendapat tempat dalam kalangan masyarakat negara ini
sejak 15 tahun yang lalu sekali gus mendorongnya untuk membuka pusat pembelajaran itu pada 1998.

Hasilnya, kini dia dapat melihat sektor sulaman manik pada busana semakin digilai ramai selain boleh menambah pendapatan terutama kepada suri rumah.

Kepakarannya diiktiraf oleh Majlis Amanah Rakyat dan Kraftangan Malaysia sebagai Pakar Perunding Fesyen dan Sulaman, Jabatan Pembangunan Kemahiran.

Sejarah sulaman

Walaupun sudah beribu tahun berlalu, sulaman tangan yang mula terkenal sejak 1700 masih menjadi ikutan manakala teknik serta coraknya juga masih tidak banyak perbezaan sehingga ke hari ini.

Melalui pembacaan yang dilakukan Rosita dan dirumus ke dalam bukunya, Sulaman Manik Kristal dan Benang, asal-usul sulaman itu dikaitkan dengan keinginan manusia yang ingin menambah keceriaan pada persekitaran mereka.

Menerusi contoh fabrik terawal sejak 3000 sebelum Masihi hingga ke penghasilan benang 3-Dimensi masa kini, manusia melakukan perubahan dengan menambah kerja tangan sehingga membabitkan sulaman pada pakaian, kelengkapan persendirian dan kain linen.

Budaya Barat sering mengaitkan jarum dan benang dengan wanita. Namun, jika dilihat pada asalnya mereka menyerahkan tugas berkenaan kepada kaum lelaki di negara Timur dan Barat yang menjalankan latihan selama lapan tahun sebelum boleh digelar pakar dalam kraf mereka.

Setiap negara mempunyai gaya dan teknik yang berbeza seperti seni sulaman hardanger yang dihasilkan orang Norway manakala hedebo pula diperkenalkan di Denmark.

Di Itali, mereka menghasilkan teknik terperinci untuk pakaian pengantin dan perayaan yang menggunakan rekaan jahitan sulaman dengan warna cerah.

Setiap negara mempunyai corak yang sama tetapi diolah dengan gaya, jahitan dan kombinasi warna berbeza. Walaupun orang Mesir mengamalkan sulaman menggunakan benang putih yang berlatarkan fabrik rona sama, kemahiran sulaman di zaman itu begitu terperinci dan tidak ramai yang dapat melakukannya pada hari ini.

Kerja tangan dresden diperbaiki di Jerman dengan menambah sulaman halus kerawang menggunakan jahitan fabrik dan corak terperinci.

Tidak kurang hebatnya pada seni sulaman ayrshire yang dipercayai dari Perancis tetapi lebih dikenali di Scotland.

Sulaman Inggeris dari England dipanggil whitework yang menggunakan corak bungaan, daun dan dahan. Kemudian ia ditambah dengan sulaman kerawang tangan untuk memperbaiki hasil kerja tangan mereka yang sebenarnya dipercayai berasal dari Czechoslovakia.

Ia diberi nama seni sulaman madeira kerana dihasilkan di Kepulauan Madeira, Afrika Selatan dan dilakukan secara komersil untuk dijual kepada pelancong.

Di India turut mengamalkan whitework dan pekerjanya begitu mahir menggunakan jarum sehingga tidak menembusi kain sebaliknya memisahkan benang pada dasar dan hanya boleh dilihat pada permukaan saja.

Malangnya, aktiviti sulaman yang perlu dilatih sejak kecil itu tidak lagi diamalkan hingga ke hari ini. Namun, negara berkenaan masih menghasilkan sulaman yang begitu halus di rantau ini bagi tujuan eksport.

Mengamalkan sulaman dua belah yang mengambil masa bertahun lamanya untuk disiapkan, kerja tangan yang dihasilkan dari China itu gemar menampilkan corak berlainan pada dua bahagian iaitu depan dan belakang. Mereka menggunakan kain sutera dan hasilnya mampu mencecah ribuan ringgit bergantung kepada saiznya.

Malaysia pula memiliki kekayaan seni benang tenunan seperti sulaman songket terutama di Terengganu dan Perak. Perkataan songket bermakna menyulam menggunakan benang emas dan perak manakala songket yang tidak disulam tetapi ditenun rapi dengan diselang seli benang sutera secara membujur.

Sekadar hobi

Bagi pelajar separuh masa di Pusat Rekaan Fesyen FTIM, Dina Sulaiman, dia lebih gemar mempelajari teknik sulaman manik sebagai hobi.

Walaupun baru mnghabiskan pembelajarannya mengenai teknik jahitan sulaman yang asas, dia berasa gembira kerana hasratnya untuk mempelajarinya tercapai.
"Saya meminati seni jahitan sejak berusia lapan tahun lagi dan mula mempelajarinya secara serius apabila berusia sekitar 13 tahun.

"Hobi ini juga banyak dipengaruhi ibu dan kakak yang turut meminati bidang jahitan. Mereka banyak mengajar saya dan memberi sokongan untuk mempelbagaikan kemahiran," jelas wanita yang berasal dari Syria ini.

Sambil tangannya berhati-hati menyulam benang yang mengandungi manik pada kain, Dina akui dia mahu meneruskan pembelajarannya ke tahap yang lebih tinggi terutama sulaman manik 3-Dimensi kerana tertarik dengan rekaannya yang nampak seperti hidup dan timbul.

"Saya ambil masa selama sebulan iaitu empat kali ke kelas bagi mempelajari 20 teknik jahitan asas sebelum boleh melanjutkan pembelajaran teknik yang lain.

"Selama ini saya masih tercari-cari kemahiran yang boleh menggabungkan minat saya pada jahitan dan warna sehingga mengetahui kelas sulaman manik ini daripada kakak," katanya yang turut mempunyai kemahiran menghasilkan pakaian kanak-kanak seperti gaun dan baju tidur.

Baginya, pengalaman mempelajari sulaman manik tidaklah terlalu susah asalkan mempunyai minat yang mendalam dan kesabaran.

"Kesabaran dan ketelitian memang penting ketika menyulam untuk menjadikannya lebih mudah dipelajari serta diterima dengan baik malah perlu rajin mempraktikkannya di rumah," kata wanita berusia 24 tahun ini.

Menjalankan perniagaan dari rumah memudahkan Dina untuk melakukan latihan sulaman manik bersama kakak dan ibunya.
Namun, kemahiran yang dipelajari hanya dilakukan atas alasan minat dan hobi saja. Dina belum terfikir untuk menjadikannya sebagai perniagaan bagi menjana pendapatan.

Tambahnya, hasrat untuk mempelajari lebih banyak lagi teknik jahitan sulaman tidak akan terhenti di situ saja kerana dia berniat menghabiskan kursus sehingga ke peringkat lebih tinggi.

Ini kerana dia juga perlu mempelajari teknik menggabungkan warna dan fabrik sesuai bagi memastikan sulaman yang dihasilkan tampak menarik.

Menambah kemahiran

Pegawai Latihan Vokasional, Azean Abd Rahim Shahimi berkata, empat tahun menjadi tenaga pengajar di situ turut dijadikan peluang keemasan untuk mempelajari sedikit sebanyak mengenai sulaman manik.

"Saya perlu tahu semua jenis jahitan dan sulaman sebelum menjadi tenaga pengajar di sini. Memandangkan pelajarnya daripada pelbagai peringkat usia, jadi saya harus bijak menggunakan kemahiran dipelajari dan sesuai dengan keadaan mereka.

"Bukan hanya pelajar malah saya juga perlu mempelajarinya daripada Rosita kerana tidak memiliki asas sulaman.
"Selain itu, saya juga banyak tahu mengenai kualiti manik, warna, fabrik dan saiz manik yang digunakan menerusi seminar yang pernah dihadiri," jelasnya yang memiliki diploma rekaan fesyen.

Jika dulu bidangnya lebih kepada jahitan pakaian tetapi Azean mula belajar sesuatu yang baru mengenai sulaman manik setiap kali Rosita mengeluarkan bukunya yang terbaru kerana ia akan dimasukkan ke dalam sukatan pelajaran.

Tidak hanya sebagai tenaga pengajar, dia juga menghasilkan rekaan yang kebanyakannya aksesori manik seperti rantai dan gelang untuk pelanggannya.

Selain itu, Azean juga mengambil tempahan jahitan sulaman menerusi Pusat Rekaan Fesyen FTIM sebagai tambahan pendapatannya.

"Biasanya sulaman manik berharga RM200 berdasarkan saiznya dan ia menunjukkan industri ini sebenarnya mempunyai peluang untuk menjana pendapatan.

"Namun, disebabkan saya lebih berminat untuk menjadi tenaga pengajar, saya hanya menerima tempahan sulaman manik sebagai pendapatan sampingan," katanya mengakui sulaman manik mampu mengubah busana atau aksesori tampak lebih mewah.

Selain itu, ia juga bukan hanya mampu mencantikkan busana malah boleh dijadikan hiasan beg atau hiasan kediaman.

Artikel ini disiarkan pada : 2013/01/29
Kredit: www.hmetro.com.my

Harian Metro: Setempat

0 ulasan
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

Harian Metro: Setempat


Pesta dadah artis seberang

Posted:

Selebriti muda terkenal Indonesia Raffi Ahmad ditangkap pegawai Badan Dadah Kebangsaan (BNN) pagi semalam di rumahnya bersama beberapa rakan artis lain.

Pengarah Tindakan Dadah BNN, Beny Mamoto memberitahu pemberita mengenai penangkapan pelakon filem berkenaan di rumahnya di Jakarta Selatan.


"Raffi Ahmad ditangkap bersama tiga lagi rakan yang lain," kata Benny. Beliau berkata, pengacara rancangan 'Dahsyat' stesen televisyen RCTI bersama tiga rakannya itu kini sedang menjalani ujian air kencing. "Selepas selesai siasatan, pihak kami berjanji akan memberikan maklumat terperinci kepada umum melalui media," katanya.

Berdasar maklumat dalam kalangan pemberita, beberapa selebriti berkumpul di rumah Raffi sejak Sabtu lalu, sebelum pegawai BNN datang memeriksa dan menemui puluhan pil Ecstasy.


Ketua Perhubungan Awam BNN Sumirat Dwiyanto mengesahkan pegawai BNN melakukan pemeriksaan mengejut di rumah seorang selebriti di Jakarta Selatan pagi tadi, namun tidak mendedahkan siapa yang ditangkap. Sementara itu BERNAMA melaporkan dari Jakarta, artis popular Indonesia Irwansyah (gambar) dan isterinya Zaskia Sungkar serta Raffi Ahmad dan Wanda Hamidah adalah empat artis yang ditahan bersama 13 lagi ketika berpesta dadah di rumah Raffi di Lebak Bulus, Jakarta Selatan, pagi semalam. Mereka ditangkap sepasukan anggota BNN yang menyerbu rumah Raffi pada waktu Subuh setelah mendapat maklumat awam. Penahanan artis terbabit serta suspek lain itu diumum Ketua BNN Anang Iskandar pada sidang media di sini petang semalam. Pasukan BNN turut merampas sejumlah dadah yang dipercayai jenis ganja dan pil khayal di tempat kejadian.

Artikel ini disiarkan pada : 2013/01/28
Kredit: www.hmetro.com.my

Harian Metro: BeritaUtama

0 ulasan
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

Harian Metro: BeritaUtama


TERHIDU BAU WANGI

Posted:

"Mak tulis ya, biar tak lupa, nanti akak sendiri yang akan ceritakan. Tapi kalau umur akak tak panjang, emak ceritakanlah bagi pihak akak."

Itu antara permintaan terakhir Siti Hajar Ahmad Sabir, 20, pelajar Universiti Teknikal Malaysia Melaka (UTEM) yang bertarung nyawa selama dua minggu di Hospital Melaka selepas terbabit dalam kemalangan di Solok Duku, Masjid Tanah, di sini, 6 Januari lalu, kepada ibunya, Noraini Che Mat, 46.


Kisah kecekalan Siti Hajar yang menghembuskan nafas terakhir pada jam 9.20 pagi, 20 Januari lalu, menarik perhatian ramai apabila rentetan pengalaman hari-hari terakhir arwah tersebar di laman sosial Facebook selain turut dikongsi menerusi blog dan forum di Internet.

Noraini berkata, kisah hari-hari terakhir arwah pada asalnya adalah kandungan SMS diberikannya kepada rakan Siti Hajar, Nur Nadia Zakaria, 22.


Menurutnya, ia kemudian dimuat naik ke blog milik Nur Nadia untuk dikongsi bersama rakan lain.


"Disebabkan arwah dimasukkan ke wad rawatan rapi (ICU), tidak ramai dapat menziarahinya, sebab itu saya berkongsi keadaan Siti Hajar setiap hari dengan Nadia.

"Malah, arwah sendiri mahu pengalamannya yang menerima bantuan Allah sepanjang terlantar di hospital dikongsi bersama orang lain kerana baginya itu dakwah terakhir yang dapat disampaikan sebelum meninggal dunia," katanya ketika ditemui di rumah bapanya, di sini, semalam.


Siti Hajar terbabit dalam kemalangan pada 6 Januari lalu apabila kereta Perodua Myvi yang dinaiki mangsa ketika dalam perjalanan pulang ke UTeM dari rumah datuknya, Ab Jamal Kudus, 68, di Ramuan China Kechil, Lubuk China terbabas.

Kemalangan itu mengakibatkan Siti Hajar patah kaki kiri dan berisiko lumpuh selepas tulang belakangnya retak dan saraf tunjangnya cedera. Turut bersamanya di dalam kenderaan itu ialah tiga rakan sebayanya iaitu Wan Norsolehah Gaberan yang memandu, Azizue Hasnie Abd Zubair, parah manakala seorang lagi, Tasnim Kamardin @ Kamaruddin cedera ringan.


Noraini berkata, sepanjang dirawat di hospital, Siti Hajar yang juga anak sulung daripada tujuh beradik tidak pernah menyesali nasib menimpanya, sebaliknya menganggap setiap yang berlaku sebagai nikmat daripada Allah SWT.


Dia berkata, minggu pertama selepas kemalangan arwah menunjukkan tindak balas positif dan ditempatkan di wad biasa selepas keadaannya semakin stabil.


"Apabila dia semakin sihat saya terangkan keadaan kesihatannya yang akan lumpuh sementara kerana saraf tunjangnya cedera, tiada air mata setitis pun keluar sebaliknya arwah cukup tenang dan reda.


"Namun, masuk minggu kedua, keadaan kesihatannya makin merosot kerana beberapa organ gagal berfungsi akibat kecederaan saraf tunjang, namun tidak sedikit pun dia mengeluh, sebaliknya reda dengan apa yang berlaku," katanya.


Arwah turut beberapa kali memberikan petanda akan meninggalkan mereka sekeluarga seperti terhidu bau wangi dan mendengar seruan seakan-akan memanggil namanya.


Noraini berkata, pada 19 Januari lalu keadaan arwah semakin kritikal apabila disahkan ususnya bocor, buah pinggang tidak berfungsi dan paru-parunya dijangkiti kuman.


"Keesokan hari tepat jam 9.20 pagi Siti Hajar menghembuskan nafas terakhir di dalam dakapan saya dan suami, Ahmad Sabir Ibrahim, 48," katanya.

Artikel ini disiarkan pada : 2013/01/28

Mati tercampak dari pangkuan

Posted:

Luluh hati seorang ibu apabila menyedari anak perempuan dipangku maut apabila terlepas dari pegangan sebelum tercampak ke tengah lebuh raya, sebaik kereta dipandu suaminya hilang kawalan lalu terbabas di Kilometer 228.6, Lebuhraya Utara-Selatan (Plus) arah selatan, di sini, semalam.

Dalam kejadian jam 10.15 pagi itu, kanak-kanak berkenaan, Nor Syaqilah Abu Hashim, satu tahun lima bulan, maut akibat parah di kepala di Hospital Alor Gajah. Menurut Abu Hashim Murtaza, 42, selain Nor Syaqilah, dia bersama isteri, Norzaifa Sarifuddin, 27, seorang anak perempuan, Normila Liyana, 6, adik perempuan, Namrah, 29, serta abangnya, Amiruddin, 47, menaiki Honda CRV dipandu dalam perjalanan dari Pasar Borong Serdang menuju ke rumah kongsi di Ayer Keroh, Melaka. "Kami membeli barang persiapan mengadakan majlis sambutan Maulidur Rasul di rumah kongsi berkenaan untuk malam ini (semalam). "Sepanjang perjalanan, saya membuka tingkap kereta tidak mahu bau bahan mentah dibeli seperti ikan dan ayam memerangkap udara dalam kereta sehingga menimbulkan rasa kurang enak penumpang," katanya ketika ditemui di Bilik Mayat Hospital Tampin, di sini, semalam. Katanya, dia memandu di lorong tengah dan ketika asyik berborak dengan isteri, tayar kanan belakang kereta meletup menyebabkannya gagal mengawal stereng lalu melanggar penghadang besi kiri lebuh raya. "Dalam keadaan cemas, kami dikejutkan raungan isteri yang menyedari Syaqilah tiada dalam pangkuannya.


"Sebaik kereta berhenti, dia (isteri) berlari ke tengah jalan dan mendapati Syaqilah terbaring atas jalan dalam keadaan telinga berlumuran darah dan tidak bergerak. Mujurlah ketika itu tiada kenderaan melalui lebuh raya," katanya. Abu Hashim berkata, orang awam menghubungi talian kecemasan sebelum 15 minit kemudian ambulans tiba membawa anaknya ke Hospital Alor Gajah dan disahkan meninggal dunia jam 11 pagi. Bagaimanapun, Syaqilah dibawa ke Hospital Tampin untuk dibedah siasat.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Rembau Deputi Superintendan Mizan Md Dom mengesahkan kejadian itu.

Artikel ini disiarkan pada : 2013/01/28
Kredit: www.hmetro.com.my

Harian Metro: Global

0 ulasan
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

Harian Metro: Global


Mabuk punya bapa

Posted:

Seorang budak tidak dapat makan secara normal dan mungkin gagal bertutur dengan baik kecuali berpeluang menjalani pembedahan selepas hidung dan bibir atasnya digigit bapa sendiri.

Menurut laporan media semalam, Radha diserang bapanya apabila bayi berusia lima bulan itu menangis tidak berhenti-henti.


Polis berkata, bapa Radha, Bhadar Singh ditahan dan didakwa kerana menyebabkan kecederaan parah dengan niat berbahaya.

Jurucakap polis berkata, kejadian berlaku di rumah Bhadar - seorang petani - di Siyana di daerah Bikaner, Rajasthan.


"Jika disabitkan kesalahan, Bhadar boleh dipenjara antara 10 tahun hingga seumur hidup," katanya. Jurucakap polis itu berkata, Bhadar, 36, pulang dalam keadaan mabuk jam 10 malam Khamis lalu.


Isterinya, Santosh, serta adiknya, Saroj ketika itu sedang menghias tangan mereka dengan inai. "Bhadar meminta Santosh membuat sesuatu, tetapi wanita terbabit keberatan kerana tangannya berinai.

"Keengganan Santosh menyebabkan Bhadar berang dan mula membelasah isterinya," katanya.


Menurut jurucakap itu, Saroj cuba membantu Santosh, tetapi diugut Bhadar.

Sejurus kemudian, anak perempuan Bhadar berusia tiga tahun, Bhanwar Kanwar mula menangis dan menimbulkan kemarahan lelaki terbabit. Katanya, Bhadar menggigit belakang, tangan serta bahagian lain badan Bhanwar sebelum mencampak budak terbabit ke luar rumah. Kekecohan itu mengejutkan Radha yang sebelumnya tidur di dalam bilik.


Jurucakap polis berkata, Bhadar kemudian mula menyerang Radha sehinggalah Santosh memanggil jiran mereka membantu.


Radha dan Bhanwar kemudian dirawat di Hospital Putera Bijay Singh di Binaker. Ketua Unit Pembedahan Pediatrik hospital itu, Dr Girish Prabhakar berkata, walaupun keadaan Radha kini stabil, dia perlu menjalani pembedahan plastik yang banyak untuk memulihkan mulut serta hidungnya," katanya.

Artikel ini disiarkan pada : 2013/01/28

Anak penyanyi dangdut diculik ditemui semula

Posted:

Jakarta: Anak perempuan penyanyi dangdut Nassar, Siti Nurjanah yang diculik sembilan hari lalu ditemui di Cibubur Jawa Barat, semalam.

Pegawai penyiasat dan Ketua Jenayah Am Polis Jakarta, Adjutan Komisioner Kanan Herry Heriawan memberitahu media bahawa polis mebemui Siti Nurjanah, 11, dalam keadaan lemah di kediaman penculiknya di Cibubur kira-kira jam 3 pagi.


Herry berkata, polis menahan seorang daripada suspek penculik, Fadlun Haryanto, 29, manakala seorang lagi suspek dapat meloloskan diri.

Menurut Ketua Polis Jakarta, Inspektor Jeneral Putut Eko Bayuseno, polis berjaya menjejaki lokasi penculik terbabit berdasarkan isyarat telefon bimbit digunakan menghantar mesej pesanan ringkas kepada Nassar dan isterinya, Muzdalifah Khamis lalu. Penculik meminta wang tebusan sebanyak 4 bilion rupiah (RM1.2 juta).


Polis menemui bukti termasuk sepucuk revolver, foto Siti, sebuah motosikal, 14 kad pengenalan palsu, buku bertema jihad dan bahan membuat bom seperti tiga beg potasium dan kertas aluminium dari kediaman suspek. - tempo.com

Artikel ini disiarkan pada : 2013/01/28
Kredit: www.hmetro.com.my

Harian Metro: Rap

0 ulasan
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

Harian Metro: Rap


Mampu ubati orang lain

Posted:

Minat dalam ilmu perubatan Islam mendorong bintang yang digilap dari program Akademi Fantasia musim kedua, Adam AF2 berhijrah dan mendalami bidang keagamaan, lebih dua tahun lalu.

Namun, kata penyanyi kelahiran Kota Kinabalu, Sabah yang juga pemilik nama sebenar, Mohd Aizam Mat Saman, 29, mengakui dia tidak berubah secara drastik atau terikut dengan artis lain yang berhijrah sebaliknya semuanya bergerak perlahan-lahan.

"Sebenarnya, sudah lama saya terdetik hati nak berubah sekali gus mendalami agama Islam. Semuanya bermula apabila ahli keluarga terdekat jatuh sakit akibat perbuatan sihir.

"Justeru, di situlah bermulanya hasrat saya nak mendalami agama dan ilmu perubatan Islam dengan seorang guru, Haji Musa, di Sabah untuk memudahkan saya mengubati ahli keluarga yang terkena ilmu hitam itu," katanya.


Bukan saja ahli keluarga terdekat, Adam juga mengakui dirinya turut terkena perbuatan sihir berkenaan.


"Saya dapat tahu diri disihir apabila berubat dengan Haji Musa di Sabah pada 2010. Antara tanda-tanda diri disihir ialah apabila hati selalu berdebar-debar, mudah hilang sabar kerana dikatakan ada benda yang menjadi 'pendamping', tapi ia tidak teruk.

"Justeru, selepas berubat dan keadaan beransur pulih, saya sentiasa mengamalkan zikir dan menjaga solat lima waktu untuk mengelakkan diri daripada disihir selepas ini.

Pada masa sama, saya menggunakan peluang itu untuk mendalami ilmu perubatan Islam dengan lebih mendalam daripada beberapa guru bertauliah sampailah sekarang.

"Maklumlah, bila kita mendekatkan diri dengan Allah, lebih banyak ujian datang untuk menguji keimanan dalam diri. Sebab itu, saya perlu ada benteng agama yang kukuh," katanya.

Lebih bermakna, kata Adam, dia bakal membuka pusat rawatan Islamnya sendiri, Nur Khalifah Al-Hasan yang dijangka beroperasi di Kota Damansara pada Mac ini.

"Sebelum ini, saya hanya mengubat ahli keluarga terdekat dan kawan rapat yang datang untuk meminta bantuan. Kini, saya yakin untuk mengubati orang ramai pula.

"Saya percaya, sampai masanya, saya memanfaatkan ilmu perubatan Islam dipelajari selama ini untuk membantu orang lain di luar sana.

Antara penyakit yang diubati ialah gangguan saka, kencing manis dan darah tinggi. Dari segi bayaran atau 'mahar' pula bergantung pada jenis dan tahap penyakit dihidapi pesakit berkenaan," katanya.

Berhijrah dan mendalami ilmu perubatan Islam bukan bermaksud Adam ingin meninggalkan terus bidang seni yang sudah sebati dalam dirinya sejak dulu. Apatah lagi bidang seni adalah periuk nasinya.

Pada masa sama, Adam juga memastikan dia tidak hilang fokus pada artis yang bernaung di bawah produksinya, Aico Empire Group iaitu kumpulan V.I.P.

"Bakat menyanyi adalah anugerah Allah dan tidak perlu dipersiakan. Saya akui kurang publisiti ketika ini, tetapi undangan persembahan secara solo dan bersama kumpulan V.I.P tetap berjalan macam biasa," katanya.

Ditanya sama ada dia ingin menghasilkan album bercorak ketuhanan selepas ini, kata Adam, dia merancang untuk menghasilkan satu lagu bercorak ketuhanan pada tahun ini.

"Sebenarnya, sebelum ini saya pernah merakamkan semula lagu Ujian Hidup ciptaan Edry KRU pada Ramadan lalu. Lagu ini pernah disampaikan Imam Muda dan dimuatkan dalam album Hambamu.

"Saya berjumpa dengan Edry untuk minta kebenarannya merakamkan semula lagu ini. Saya tertarik untuk menyampaikan lagu ini kerana mesejnya sangat kuat dan menceritakan mengenai kehidupan kita sebagai hamba di bumi Allah ini yang tidak pernah berhenti dilanda ujian dalam hidup.

"Saya gembira de­ngan maklum balas positif daripada peminat dan la­gu itu masih diputar­kan di stesen radio tempatan ketika ini," katanya.

Artikel ini disiarkan pada : 2013/01/28

Bahana bersahabat dengan jin

Posted:

Pada zaman Allahyarham Tan Sri P Ramlee, kita sudah melihat kewujudan filem bersiri popular Bujang Lapok dan Do Re Mi.

Gelagat tiga sahabat karib menjadi sandaran dalam kedua-dua jenama terbabit dan setiap satu filem itu boleh berdiri dengan sendirinya.

Formula P Ramlee (terutama melalui siri Bujang Lapok) sangat berhasil dan ia terus menaikkan lagi nama P Ramlee bersama rakan-rakannya iaitu Aziz Satar, S Shamsudin, A R Tompel dan Ibrahim Din.

Selepas zaman P Ramlee berlalu, pada 1990-an muncul pula siri filem-filem Senario yang dilakonkan anggota kumpulan yang dicungkil bakat mereka oleh TV3 itu.


Ramai tahu antara tulang belakang Senario adalah Lan Pet, Azlee dan Wahid.

Seterusnya kita melihat pula kemaraan Mamat Khalid apabila beliau dilihat menyambung legasi pembikinan filem seumpama itu.

Namun karya Mamat lebih kepada bercorak sekuel kerana filem-filem arahannya bertumpu kepada satu-satu lokasi dengan barisan pelakon yang sama.

Cuma dalam setiap karya arahan Mamat itu, konflik dan ancaman berbeza-beza.

Pada 2008, 'zombi' pernah menyerang Kampung Pisang. Pada 2010, Kak Limah yang sakit jiwa, dituduh orang kampung itu menjadi hantu dan terbaru pada 2013, Kampung Pisang kembali bergolak apabila munculnya Jin Pakai Toncit.

Seperti biasa Mamat terus berjuang dengan doktrin dan falsafahnya dalam cara bergelak tawa.

Boleh dikatakan dalam setiap babak lucu yang ditonjolkan Mamat, ada sesuatu yang hendak disampaikannya berhubung isu lampau, semasa mahupun akan datang. Mamat juga selalu berfikiran ke depan.

Kepincangan masyarakat mesti diselitkan Mamat dan tanpa kita sedari, kita sebenarnya sedang ketawakan diri kita sendiri. Saya kira apabila kita mampu gelakkan diri kita sendiri, ia bermakna kita sudah matang dan tidak lagi 'defensive' mahupun rasa terhina.

Dalam Hantu Kak Limah 2: Husin, Mon & Jin Pakai Toncit, ia mengisahkan misteri kehilangan Husin dan sahabat lelakinya yang masih bujang, secara tiba-tiba. Awalnya saya menyangka mereka diculik kaum bunian rupanya-rupanya itu adalah permainan jembalang dan jin.

Jadi antara mesej penting kali ini, usahlah kita bersahabat dengan jin kerana bahana atau kesannya sangatlah buruk.

Lebih penting kata Mamat, penerokaan sesebuah petempatan lama seperti Kampung Pisang pada abad lampau ada sejarah tersendiri dan kesannya hanya dirasai oleh generasi pada zaman sekarang dalam filem terbaru itu.

Saya yakin ramai peminat Hantu Kak Limah Balik Ke Rumah ingin melihat apakah kekecohan yang melanda Kampung Pisang dan jenaka yang terbit daripada watak-wataknya yang kita kenal sebelum ini seperti Pak Abu, Pak Jabit, Husin, Mon, Usop dan Kak Limah.

Walaupun Abi Hurairah lakonan Johan sudah tidak ada dalam filem ini, ia masih mampu membuatkan kita ketawa.

Lebih banyak kesan CGI (Imej Janaan Berkomputer) digunakan dalam filem ini berbanding dua filem yang lepas dan inilah yang menyumbang lebih kepuasan kepada Mamat. Tengoklah sendiri dan kata rakan saya, ia nampak macam koleksi hantu terbang macam dalam Harry Potter.

Ketika bersembang dengan Mamat di kedai mamak selepas tayangan gala di Kuala Lumpur, minggu lepas juga, Mamat berkata, filem ini memang diabadikan khas buat Allahyarham Zami Ismail yang memegang peranan sebagai Pak Abu.

Selama ini kita tahu, arwah Zami sentiasa menjadi pilihan dalam filem-filem arahan Mamat apatah lagi yang bertumpu di Kampung Pisang.

"Walaupun dia (Zami) tidak sihat, dia berkeras nak buat semua babak mengikut dalam skrip. Sampaikan satu masa dia bertekak dan bergaduh besar dengan Pak Jabit.

Saya dapat rasa dia macam 'buang tebiat'. Masa kami buat 'dubbing' saya lihat dia semakin semput tapi dia tetap bertekad juga hendak habiskan semua kerjanya dulu," kata Mamat.

Begitulah tebalnya nilai sentimental Husin, Mon & Jin Pakai Toncit kepada Mamat dan semua kru terbabit. Filem ini menyimpan banyak memori suka-duka buat mereka yang terbabit dan menjadi filem terakhir Zami bersama Mamat.

Dengan erti lain, kalau ada kisah sekuel Kampung Pisang, kelibat Pak Abu tidak akan ada lagi.

Sekalipun arwah Zami sudah tiada lagi, saya yakin ia tidak akan melemahkan semangat Mamat untuk terus berkarya dengan jenaka yang lebih kreatif mengikuti peredaran zaman.

Zombi Kilang Biskut katanya sudah pun selesai menjalani penggambaran di Ipoh, baru-baru ini dan saya difahamkan, ia lebih gempak dan pecah perut berbanding yang lain.

Apapun, buat masa ini kita layan dulu kelakar Husin, Mon & Jin Pakai Toncit dan jenguklah panggung berdekatan rumah anda tidak lama lagi -- slen28@gmail.com

Artikel ini disiarkan pada : 2013/01/28
Kredit: www.hmetro.com.my

Harian Metro: Arena

0 ulasan
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

Harian Metro: Arena


Rajagobal akui posisi serangan meruncing

Posted:

Jurulatih kebangsaan, Datuk K Rajagobal mengakui berdepan masalah kecederaan pemain paling buruk sejak membimbing skuad itu pada 2009 dengan masalah di posisi serangan dilihat paling meruncing.

Selepas kehilangan Mohd Safee Sali yang mengalami kecederaan buku lali dan situasi penyerang 'kembarnya' Norshahrul Idlan Talaha pula masih 50-50 kerana masalah hamstring, pengendali itu terus mendapat perkhabaran buruk apabila Shahrizal Saad yang dipanggil menggantikan Safee semalam terpaksa pulang semula kerana cedera pangkal paha.


Situasi itu menyaksikan Harimau Malaya kini hanya mempunyai tiga pemain yang benar-benar cergas, Khyril Muhymeen Zambri, Fauzi Roslan dan Mohd Amri Yahyah bagi perlawanan persahabatan antarabangsa menentang Iraq pada Khamis ini di Dubai sebelum berdepan Qatar di Doha bagi perlawanan kelayakan Piala Asia 2015 pada 6 Februari.

Kini pilihan terakhir yang ada bagi Rajagobal adalah memanggil penyerang Perak, Abd Hadi Yahya.


"Jika tidak silap saya, inilah keadaan paling teruk yang alami sejak membimbing skuad negara. "Semalam (kelmarin) saya panggil Shahrizal tapi dia cedera, saya mahu panggil Baddrol Bakhtiar dalam senarai menunggu, dia juga cedera. Saya tiada pilihan, saya harap Hadi akan bersama pasukan.


"Situasi kecederaan pemain kali ini lebih teruk berbanding ketika Sukan Asia (Guangzhou 2010). Kali ini membabitkan ramai pemain utama dan ini mengganggu persiapan kita. "Saya bukan mahu memberikan alasan tapi inilah realiti yang kita perlu hadapi di mana kita akan menghadapi lawan dalam tahap berbeza dengan barisan pemain yang kita ada sekarang," katanya ketika ditemui pada sesi latihan skuad kebangsaan semalam.

Selain bahagian serangan, masalah kecederaan pemain juga teruk menyerang di bahagian tengah Harimau Malaya dengan beberapa pemain seperti S Kunanlan, Wan Zack Haikal Wan Nor, Gary Steven Robbart dan K Gurusamy terpaksa disisihkan ketika kapten Safiq Rahim tidak dipanggil kerana menjalani penggantungan perlawanan.


Ketika ditanya adakah masalah kecederaan pemain skuad kebangsaan ini disebabkan jadual liga tempatan yang padat, Rajagobal berkata: "Saya fikir anda sepatutnya tahu, saya tidak mahu memberi penjelasan...mungkin. Semua orang perlu bertanggung jawab, ini bukan situasi yang mudah.

Sejak Liga M bermula awal bulan ini, Angkatan Tentera Malaysia (ATM) bermain tujuh perlawanan dalam 21 hari manakala pasukan lain mengharungi enam perlawanan dalam tempoh 18 hari.

Artikel ini disiarkan pada : 2013/01/28

Chelsea nyaris malu

Posted:

Juara bertahan, Chelsea memerlukan gol penyamaan pada minit ke-83 sumbangan Fernando Torres untuk mencatat keputusan seri 2-2 bertemu pasukan Divisyen Tiga, Brentford semalam sekali gus mengelak malu tersingkir pada pusingan keempat Piala FA.

Jaringan penalti daripada Harry Forrester menyaksikan juara Liga Juara-Juara itu bakal tersingkir, namun Torres menjadi penyelamat dengan gol pada lewat permainan untuk menafikan kemenangan tuan rumah.


John Terry melakukan penampilan pertama bersama Chelsea sejak November lalu selepas bebas daripada kecederaan tetapi aksi pertamanya menyaksikan penjaga gol, Ross Turnbull terpaksa bekerja keras di benteng akhir.

Brentford, yang beraksi di Liga Satu menerusi gol sumbangan Adam Forshaw yang menewaskan Turnbull menerusi hantaran rendah.


Cheslea memasukkan Juan Mata pada separuh masa kedua dan selepas 10 minit permainan, pasukan pelawat berjaya menyamakan kedudukan meneruso Oscar yang merembat deras ke penjuru kiri gawang Brentford.


Chelsea dilihat mula menguasai perlawanan, tetapi Turnbull melakukan kesilapan apabila menjatuhkan Tom Adeyemi di dalam kotak penalti sebelum Forrester menyempurnakan sepakan penalti ke penjuru kiri gawang pelawat.

Ketika penyokong tuan rumah bersedia untuk meraikan kemenangan cukup bermakna pasukan mereka, Torres menyamakan kedudukan pada lewat permainan menerusi rembatan dari luar kotak penalti.

Artikel ini disiarkan pada : 2013/01/28
Kredit: www.hmetro.com.my
 

Akhbar Harian Metro

Copyright 2010 All Rights Reserved