Rabu, 20 Julai 2011

Harian Metro: Setempat


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

Harian Metro: Setempat


Seludup dadah guna kurier

Posted: 19 Jul 2011 09:36 AM PDT

SEPANG: Sindiket penyeludupan dadah antarabangsa kini menggunakan Pusat Mel dan Kurier Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) menyeludup dadah ke negara ini kerana dikatakan lebih mudah dan murah.

Taktik dikesan semakin meningkat sejak kebelakangan ini, malah sehingga 18 Julai lalu sebanyak 15 rampasan direkodkan, membabitkan kira-kira 64 kilogram (kg) dadah terutama jenis sintetik termasuk syabu, ketamin, eramin 5, ganja dan heroin dengan nilai RM5.62 juta.

Berbanding tahun lalu, hanya ada 25 kes rampasan berjumlah 75.7kg dadah bernilai RM11.9 juta, manakala pada 2009, 17 kes dilaporkan, membabitkan 167kg pelbagai jenis dadah bernilai RM23.94 juta.

Terbaru, Bahagian Penguat kuasa Kastam Diraja Malaysia KLIA merampas dua jenis dadah dipercayai ketamin dan syabu seberat 7kg bernilai hampir RM1 juta dalam dua kes berasingan pada 13 dan 16 Julai lalu di pusat itu.


Pengarah Kastam KLIA, Datuk M Govinden berkata, kes pertama, sindiket didapati mengirimkan bungkusan dari China menggunakan perkhidmatan pos laju (EMS) kepada dua penerima di Sepang dan Subang Jaya, Selangor.

Dapatkan akhbar Harian Metro untuk berita selanjutnya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Lelaki dikelar 2 rakan terima 39 jahitan

Posted: 19 Jul 2011 09:05 AM PDT

KUALA LUMPUR: Seorang lelaki berusia 22 tahun terpaksa menerima 39 jahitan di seluruh badan selepas kedua-dua tangan, kaki kiri dan belakang badan dikelar dengan pisau oleh dua lelaki juga kenalannya kerana gagal melunaskan hutang, petang Jumaat lalu.

Difahamkan, mangsa meminjam wang daripada suspek sebanyak RM13,000 dan sehingga kini, sudah membayar RM5,000.


Ketika membuat pinjaman berkenaan beberapa bulan lalu, mangsa turut mencagarkan rim kereta berharga RM4,000 dan motosikal jenis skuter jenama Gilera bernilai RM9,000 kepada suspek.

Namun, suspek yang berusia 20-an dikatakan tidak berpuas hati apabila mangsa gagal melunaskan hutang seperti ditetapkan menyebabkan mereka datang ke rumah mangsa di Taman Datuk Senu, di sini, kira-kira jam 3.30 petang, untuk bertemu sebelum dipaksa membayar RM30,000 kepada mereka.


Sumber polis berkata, sebaik tiba di rumah mangsa, seorang daripada mereka meminta izin daripada bapa mangsa untuk bertemu anaknya itu. Bapa mangsa membenarkan dua suspek terbabit masuk ke dalam rumahnya sebelum keluar bekerja.


"Sebaik menemui mangsa yang sendirian di rumah, suspek merampas telefon bimbit dan komputer riba milik mangsa. Mereka kemudian memaksa mangsa masuk ke dalam sebuah kereta jenis Myvi dan dibawa meninggalkan rumahnya," katanya.

Beliau berkata, ketika dalam kereta berkenaan, seorang daripada suspek menutup mata mangsa menggunakan kain hitam.


"Kain yang menutup mata mangsa hanya dibuka selepas dia dibawa ke sebuah bilik (lokasi tidak pasti). Seorang daripada suspek kemudian mengarahkan mangsa membayar RM30,000 wang yang dipinjam mereka.

"Ketika itu, mangsa hanya mampu menggelengkan kepala kerana dia dikatakan hanya membuat pinjaman sebanyak RM13,000," katanya.


Sumber berkata, seorang daripada suspek kemudian mengelar kedua-dua tangan, belakang badan dan kaki kiri mangsa manakala rakannya pula meletakkan parang di lehernya.


"Ketika itu, mangsa hanya mampu menahan kesakitan. mangsa sekali lagi dipaksa membayar hutangnya.


"Jika enggan, suspek akan bertindak membakar lori milik bapa mangsa selain menyerang tempat keluarganya berniaga," katanya.


Katanya, selepas puas 'didera', mangsa dibawa ke sebuah stesen bas di Cheras, di sini, sebelum ditinggalkan di kawasan berkenaan selepas suspek merampas kad ATM miliknya.


Difahamkan, dua suspek terbabit akan berjumpa semula dengan mangsa kira-kira jam 10 pagi, keesokan harinya untuk menuntut hutang selain geran motosikal yang dicagarkan kepada mereka.


Sehubungan itu, mangsa membuat laporan di Balai Polis Sentul, di sini, kerana bimbang keselamatan diri dan keluarganya.


Mangsa yang dibawa ke hospital dilapor menerima 39 jahitan akibat kesan kelar berkenaan.


Sementara itu, Ketua Polis Daerah Sentul, Asisten Komisioner Zakaria Pagan ketika dihubungi, mengesahkan menerima laporan berhubung kejadian itu.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Kredit: www.hmetro.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Harian Metro

Copyright 2010 All Rights Reserved