Jumaat, 12 Ogos 2011

Harian Metro: Setempat


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

Harian Metro: Setempat


‘Mak cik tak perlu lagi angkut air sungai’

Posted: 11 Aug 2011 10:52 AM PDT

HULU LANGAT: Kemeriahan Ramadan dan Syawal pada tahun ini membawa seribu erti kepada seorang warga emas berusia 79 tahun selepas menerima sumbangan air percuma selama enam bulan dan pemasangan paip percuma menerusi Program Ehsan Ramadan Tabung Budi, Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn Bhd (Syabas) dan Puncak Niaga (M) Sdn Bhd (Puncak Niaga).

Seya Sinaga yang dulu penjual sayur kampung dengan memperoleh pendapatan RM280 sebulan, berkata dia bersyukur nasibnya mendapat pembelaan selepas lebih 50 tahun hidup tanpa bekalan air paip.


"Rezeki ini ialah rezeki Ramadan dan Syawal. Saya bersyukur dan gembira kerana tidak perlu mengangkut air dari sungai belakang rumah untuk membasuh baju, memasak dan mandi.

"Saya sudah tak risau mengenai risiko terjatuh atau tergelincir ketika mengambil air sungai," katanya.


Pengarah Eksekutif Bahagian Komunikasi Korporat dan Hal Ehwal Awam, Abdul Halem Mat Som, berkata sumbangan itu lanjutan kepada Program Tabung Budi yang diperkenalkan pada tahun lalu.


"Walaupun kami bukan menyumbang dalam bentuk wang, tetapi saya percaya ia mengurangkan bebanan lebih-lebih lagi air sumber asas kehidupan.

"Pemberian bekalan air selama enam bulan diharap membantu golongan yang memerlukan untuk meneruskan kehidupan seharian mereka. "Semoga kemeriahan Ramadan dan Syawal tahun ini membawa seribu erti dan kenangan terindah," katanya ketika menyampaikan penyerahan itu.


Selain Seya, empat keluarga lain tinggal di Kampung Lubuk Kelubi, Batu 19 3/4, di sini, yang turut menerima sumbangan Ehsan Ramadan Tabung Budi semalam ialah Mahanum Md Noor, 58, Aman Kelewon, 43, Taharuddin Wahib, 50, dan Norleya Aziz, 45.

Program Tabung Budi diilhamkan Syabas dan Puncak Niaga diperkenalkan pada 24 Ogos tahun lalu mendapat kerjasama 2,600 individu terdiri daripada kakitangan Syabas, Puncak Niaga dan individu luar.


Abdul Halem berkata, sejak Tabung Budi diperkenalkan sehingga semalam, tabung berkenaan mengumpul RM291,754.10 manakala RM15,540.30 akan diterima secara berperingkat menjadikan nilai keseluruhan kutipan RM307,294.40.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Suami ditahan

Posted: 11 Aug 2011 10:49 AM PDT

KUALA LUMPUR: Seorang lelaki berusia 29 tahun yang mengaku suami kepada seorang wanita yang dibunuh dengan kejam sebelum mayatnya dikerat bersama anak lelakinya yang berusia 20 bulan di sebuah pangsapuri di tingkat lima Blok Chryssa, Apartmen Astaria, Taman Kosas, Ampang, ditahan semula untuk membantu siasatan.

Difahamkan, lelaki berasal dari Sabah itu ditahan reman mulai kelmarin hingga 15 Ogos ini berikutan kegagalannya mengemukakan dokumen perkahwinan.


Sebelum ini, lelaki terbabit dibebaskan selepas keterangannya diambil. Lelaki itu dipercayai tidak melaporkan kehilangan isteri dan anaknya itu kerana menyangka mereka pergi menziarah rumah keluarga.

Setakat ini, polis sudah menahan sembilan lelaki termasuk lapan warga Bangladesh bagi membantu merungkai kejadian yang bermotifkan cinta dan cemburu.


Kedua-dua mangsa yang juga warga Indonesia dipercayai dipukul dengan tukul besi sebelum mayat mereka dikerat dan dibuang dalam tandas di unit pangsapuri berkenaan yang tidak dihuni sejak 10 tahun lalu. Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Selangor, Senior Asisten Komisioner Mohd Adnan Abdullah berkata, pihaknya menahan lelaki terbabit bagi membantu siasatan berhubung penemuan mayat wanita dan kanak-kanak pada 3 Ogos lalu.


Menurutnya, pihaknya tidak dapat mengenal pasti sama ada lelaki terbabit suami kepada mangsa seperti dakwaannya sebelum ini.

"Kami menahan reman dia selama enam hari sehingga 15 Ogos ini bagi membantu siasatan lanjut berhubung kejadian itu," katanya.


Sebelum ini, Harian Metro melaporkan misteri bau busuk di sebuah pangsapuri terbongkar apabila pihak pengurusan menemui kaki kiri manusia yang sudah berulat dan beberapa organ manusia dalam tandas di tingkat lima bangunan itu. Difahamkan, beberapa anggota badan manusia turut ditemui dalam tiga bungkusan plastik berasingan di atas siling tandas dan beberapa tempat di dalam rumah berkenaan. Dipercayai, mangsa dibunuh tidak lebih dari seminggu lalu sebelum anggota badannya dikerat melebihi 15 bahagian.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
Kredit: www.hmetro.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Harian Metro

Copyright 2010 All Rights Reserved