Ahad, 25 September 2011

Harian Metro: Setempat


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

Harian Metro: Setempat


Dua beradik kena tahan

Posted: 25 Sep 2011 01:01 AM PDT

IPOH: Sepasang adik beradik berasal dari Muar, Johor sengaja mencari nahas apabila ditahan pihak berkuasa negara jiran selepas cuba menyeludup 500 gram dadah syabu dianggarkan bernilai lebih RM500,000.

Difahamkan, suspek wanita berusia 46 tahun dan adik lelakinya berusia 33 tahun menggunakan taktik menyembunyikan bungkusan paket dadah di dalam alat generator, mesin mengurut kaki dan pelbagai perkakasan elektrik yang dibawa masuk ke negara itu.


Pasangan adik beradik itu bagaimanapun ditahan ketika cuba membawa masuk dadah melalui Pelabuhan Internasional Bandar Sri Setia Raja, Bengkalis, Sumatera menggunakan perkhidmatan feri.

Sumber polis Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik (JSJN) Bukit Aman berkata, pasangan adik beradik terbabit ditahan jam 1.30 tengah kelmarin selepas tiba ke pelabuhan itu.


Polis republik terbabit yang terlebih dulu mendapat maklumat, melakukan pemeriksaan terhadap barangan elektrik dibawa oleh suspek kononnya bagi tujuan perniagaan.


Suspek dikatakan sengaja menyembunyikan dadah itu secara berasingan di dalam perkakas elektrik yang dibawa, namun polis republik terbabit berjaya menemui tujuh bungkusan dadah.

Difahamkan, dua bungkusan dadah syabu berwarna biru manakala lima bungkusan lagi berwarna putih, dan dianggarkan bernilai RM500,000 mengikut harga pasaran.


Adik beradik itu dikatakan mengaku pernah beberapa kali melakukan aktiviti penyeludupan dadah ke Indonesia selepas diupah seseorang rakyat Malaysia dengan ganjaran RM1,000 setiap seorang.

Suspek yang mendakwa dadah syabu itu perlu dihantar ke destinasi Surabaya kini ditahan di balai Polis Bengkalis dan bakal berdepan hukuman penjara tidak kurang 15 tahun.


Kes itu adalah tangkapan terbaru selepas seorang ahli perniagaan Malaysia ditahan pihak berkuasa Indonesia di Jakarta, Rabu lalu kerana disyaki terbabit dengan sindiket pengedaran dadah antarabangsa di negara jiran itu.


Difahamkan, suspek berperanan penting menyalurkan dadah berkenaan, yang diperoleh daripada Iran dan Belanda, kepada sindiket terbabit melalui jalan laut ke Medan, Indonesia sejurus bekalan tiba di Malaysia yang dijadikan pusat transit.


Ahli perniagaan terbabit ditahan bersama tujuh lagi anggota sindiket lain, semuanya warga Indonesia, selepas hampir tiga bulan mengekori pergerakan mereka.


Hasil penahanan itu, polis Indonesia menemui 52,000 pil ecstasy dan 1.5 kilogram bernilai lebih RM6 juta yang disembunyikan di tiga lokasi berasingan di sekitar Jakarta Pusat.

Polis buru Suhaidi, Roslan

Posted: 24 Sep 2011 08:48 AM PDT

KUALA LUMPUR: Polis Diraja Malaysia (PDRM) memburu dua beradik yang disyaki terbabit dalam pengeboman di pekan Sungai Golok sehingga meragut lima nyawa, termasuk empat rakyat Malaysia, minggu lalu.

Suhaidi Kubaru, 26, dan abangnya Roslan, 27, dipercayai memiliki dua kerakyatan iaitu Malaysia dan Thailand, membolehkan mereka bebas berada di kedua-dua negara.


Malah, kedua-dua suspek yang juga anggota kumpulan pengedaran dadah terbesar di Selatan Thailand disyaki melarikan diri dan bersembunyi di negara ini selepas insiden berkenaan.

Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar berkata, pihaknya dimaklumkan pihak berkuasa Thailand mengenai kedua-dua suspek itu dan akan memberi kerjasama penuh dengan polis Thailand dalam usaha memburu Suhaidi dan Roslan.


"Kita sedia memberi kerjasama diperlukan polis Thailand untuk memburu kedua-dua suspek itu jika benar mereka melarikan diri dan bersembunyi di negara ini.


"Siasatan lanjut dan usaha memburu akan dilakukan hinggalah kedua-dua penjenayah ditahan untuk membantu siasatan berhubung pengeboman itu," katanya ketika dihubungi, semalam.

Kelmarin, Ketua Polis Narathiwat, Mejar Jeneral Chaithat Intanuchit memberitahu, pihak berkuasa Malaysia dimaklumkan mengenai Suhaidi dan Roslan yang dipercayai bersembunyi di negara ini.


Dua suspek itu juga disyaki terbabit dalam kegiatan membuat bom pada Disember tahun lalu dan ahli kumpulan antara tiga rakyat Thailand yang pernah ditahan polis di Pasir Mas atas kesalahan memperdagangkan senjata api.

Chaithat berkata, pihaknya mempunyai bukti jelas melalui rakaman kamera litar tertutup (CCTV) menunjukkan Suhaidi berada di depan Hotel Merlin, Sungai Golok beberapa minit sebelum letupan pada 16 September lalu.


Polis Thailand percaya serangan bom dilakukan dengan niat membalas dendam selepas pihaknya membuat rampasan dadah, senjata, emas dan wang tunai yang semuanya bernilai lapan juta bath (RM800,000) tiga hari sebelum pengeboman.

Kredit: www.hmetro.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Harian Metro

Copyright 2010 All Rights Reserved