Rabu, 19 Oktober 2011

Harian Metro: Hati


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

Harian Metro: Hati


Kesan boleh dilihat dalam 4 minggu

Posted: 19 Oct 2011 06:48 AM PDT

"BERTENANG, jangan marah, nanti cepat tua," gurau teman-teman. Gurauan yang tidak lapuk ditelan zaman ini rupanya ada benarnya kerana kajian sains menunjukkan sikap kurang molek seperti cepat marah, mudah tertekan dan resah bukan saja boleh menjejaskan kesihatan tetapi turut memberi kesan pada keadaan kulit.

Tekanan antara faktor yang boleh membuatkan kulit kita nampak lebih tua. Itu belum masuk faktor gaya hidup tidak sihat dan jarang bersenam, kurang menitikberatkan soal pemakanan, penggunaan produk penjagaan kulit yang tidak bersesuaian dan pencemaran - termasuk asap rokok.

Selain itu, kulit yang selalu terdedah pada sinaran ultra lembayung juga akan lebih cepat tua tetapi malangnya masih ramai wanita tidak memakai krim tabir suria walaupun pakar kulit menegaskan ia satu keperluan harian, kata Naib Presiden Pembangunan Produk Clinique, Debbie D'Aquino.

Memang tiada siapa dapat menafikan pentingnya kesihatan kulit muka. Bagi perempuan, memiliki kulit halus, bercahaya dan bersih daripada cela umpama mendapat harta yang tidak ternilai harganya - yang perlu dijaga sentiasa.


"Apabila kulit kita sihat, seri dan sinarnya boleh dilihat. Untuk mendapatkan kulit yang sihat, sel mati perlu dibuang setiap hari dengan cara lembut," katanya pada pelancaran Clinique Turnaround Concentrate Extra Radiance Renewer di Bangkok, baru-baru ini.


Hadir sama, Timbalan Presiden merangkap Pengurus Besar Clinique Asia Pasifik, Paul Slavin.

Menurutnya, memang ada pihak berpendapat kita tidak boleh melakukan proses pengelupasan iaitu untuk membuang sel kulit yang mati. Pendapat ini tidak benar kerana secara semula jadi badan kita membuang lebih 100,000 sel mati setiap hari. Masalahnya proses pembuangan sel mati secara semula jadi ini tidak berlaku dengan sekata dan akibatnya kulit akan kelihatan kusam dan tidak bermaya.

"Memang ramai orang keliru dengan isu ini sama ada boleh dilakukan pembuangan kulit mati setiap hari atau hanya dua kali seminggu seperti pendapat sesetengah pihak. Sebenarnya kita boleh dan memang disarankan membuang kulit mati setiap hari dengan cara yang lembut.

"Salah faham timbul apabila kita menggunakan produk kerana ikut orang iaitu selepas nampak ia berkesan pada orang berkenaan. Bukan semua orang boleh menggunakan produk yang sama. Apa yang nampak sangat 'menakjubkan' pada orang lain tidak semestinya menunjukkan kesan sama pada kita kerana pilihan produk penjagaan kulit perlu dibuat berdasarkan keadaan keadaan kulit setiap individu," katanya.

Debbie berkata, proses semula jadi kulit ada tiga peringkat iaitu:

  • Pembahagian sel - Ini adalah proses menghasilkan lapisan sel baru yang berlaku sepanjang masa, 24 jam sehari. Sel induk akan membahagi menghasilkan sel baru.
  • Kematangan - Sel yang baru terhasil ini akan mengalami proses kematangan dan lebih mengkhusus bagi membolehkan ia menjalankan fungsi biologinya untuk kesejahteraan badan. Sel yang mengkhusus menjadi sel kulit akan menjalankan tugasnya sebagai pelindung atau benteng pertahanan daripada kemasukan bahan asing. Ia juga bertugas menjaga dan mengekalkan keserian kulit.
  • Deskuamasi - Ini adalah proses di mana sel mati pada lapisan luar epidermis kulit yang dibuang melalui proses pengelupasan semula jadi.

    Apabila usia kita meningkat, proses pembuangan sel mati yang berlaku secara semula jadi akan semakin perlahan. Pada usia 25 tahun, proses daripada pembentukan sel baru hinggalah ia mati mengambil masa 30 hari.

    Pada umur 30 hingga 40 tahun, proses ini mengambil masa antara 35 hingga 45 hari dan melebihi 50 hari bagi individu berumur 50 tahun ke atas. Ini bermakna sel kulit baru yang sampai ke permukaan kulit muka ketika kita dalam tempoh 30 hari kini mengambil masa lebih lama sehingga menyebabkan kulit menjadi kusam, kering, kasar, nipis dan sekali gus membuat kita nampak tua.

    Walaupun sel mati ini akan tanggal sendiri tetapi masih ada partikel, sisa atau sel mati yang terlekat pada kulit. Jadi di sinilah pentingnya kita membuang sel mati supaya bahan sisa ini tidak terus terkumpul yang lama kelamaan boleh menjejaskan keadaan kulit muka kita.

    Inilah sebabnya, kata Debbie, pembuangan sel kulit yang mati perlu dimasukkan dalam rutin penjagaan kulit harian bagi setiap wanita tanpa mengira umur, khususnya mereka yang berusia 30 tahun ke atas.

    "Jika anda pergi berjumpa pakar kulit, perkara pertama yang mereka akan lakukan ialah menyegarkan dulu kulit kita dengan membuang sel kulit mati sebelum memberikan rawatan lain," katanya.

    Kenapa proses pembuangan sel kulit mati penting?

    Ia adalah cara semua jadi untuk menyerlahkan kecantikan kulit dengan:

  • Memperbaiki ton kulit.
  • Membuatkan kulit lebih lembut dan cerah.
  • Merangsang pertumbuhan sel baru.
  • Memperbaiki aliran darah ke kulit.
  • Memperbaiki tekstur dan warna kulit.
  • Membolehkan kulit mempunyai jumlah minyak yang mencukupi.
  • Menghilangkan kekotoran pada kulit.
  • Mencegah jerawat.

    Namun ada satu perkara penting, jangan cuba menggosok kulit yang rosak akibat selaran matahari (terbakar). Ini kerana ketika ini kulit berkenaan sudah mengalami keradangan dan apa yang perlu dilakukan ialah menunggu sehingga kulit anda pulih sendiri sebelum mencuba sebarang produk pengelupasan.

    Apa yang boleh menghalang kita daripada memperoleh kulit yang berseri?

    Menurut Debbie, ada banyak faktor yang boleh membuatkan kulit tampak kusam dan tidak bermaya iaitu:

  • Tekanan - Ia memberi kesan negatif dengan menjejaskan proses pembaharuan kulit secara semula jadi.
  • Pendedahan setiap hari kepada sinar ultraungu (UV) yang berbahaya - Terlalu banyak sinar UV juga akan menjejaskan proses pembaharuan kulit.
  • Pemakanan dan gaya hidup tidak sihat.
  • Penggunaan produk penjagaan kulit yang tidak bersesuaian, mempunyai bahan yang bertindak agresif atau berbahaya.
  • Mencuba terlalu banyak produk penjagaan kulit.
  • Pencemaran - Pencemaran alam terutama di kawasan bandar yang memberi impak besar pada kesihatan kulit.
  • Penuaan - Keadaan kulit yang kusam antara tanda pertama penuaan. Namun, ia berlaku secara perlahan-lahan yang membuatkan ramai orang tidak menyedarinya. Biasanya wanita mengadu mengalami masalah kulit kering dan kasar selepas mereka menopaus.

    Kulit kusam

    "Kulit kusam adalah isu global yang mendapat perhatian wanita di seluruh dunia daripada semua peringkat umur termasuklah di Asia. Mungkin ramai tidak sedar kulit wanita Asia sangat unik kerana ia tidak mudah mempunyai garis halus atau berkedut berbanding kulit wanita Barat. Ia juga mempunyai daya kerintangan atau ketahanan yang lebih tinggi terhadap pendedahan sinar UV.

    "Selain itu, kebanyakan wanita Asia mempunyai kulit yang bersih dan mulus.
    Bagaimanapun, ia agak lemah dan lebih mudah rosak, cepat bertindak balas terhadap tekanan dan ada tompok kusam. Keperluan kulit Asia sebenarnya berbeza sedikit dengan wanita Barat," katanya.

    Katanya, kulit wanita Asia memerlukan pencucian dan pembuangan sel mati yang lembut. Penjagaan ini perlu disusuli dengan penggunaan pelembap dan pengambilan makanan tambahan.

    Bagaimanapun, ada kalanya selepas puas mencuba pelbagai produk, keadaan kulit masih tidak berubah. Bagi yang masih tercari-cari, bolehlah mencuba Clinique Turnaround Concentrate Extra Radiance Renewer untuk membantu merangsang tiga peringkat proses semula jadi kulit seperti yang disebut di atas melalui:

  • Pembahagian sel - kandungan perangsang tenaga seperti ekstrak Saccharomyces lysate yang membantu merangsang dan memberikan tenaga yang diperlukan untuk proses ini.
  • Kematangan sel - Padina pavonica iaitu bahan baru yang diambil daripada alga perang Mediterranean mengaktifkan enzim transglutaminase pada kulit untuk mengawal proses kematangan sel dan menguatkan lapisan epidermis kulit. Ekstrak Salvia sclarea yang ditapai pula membantu mengawal dan memastikan proses pembezaan sel (proses dari sel asas kepada yang lebih khusus) berlaku secara normal.
  • Deskuamasi - Asid laktobionik iaitu bahan baru dalam rumusan Clinique Turnaround Concentrate Extra Radiance Renewer membantu proses pengelupasan kulit dengan lembut. Asid ini akan 'mengikat' air pada kulit supaya kulit berasa lembut.

    Ekstrak berangan akan bertindak sebagai pemberi 'amaran palsu' kepada kulit untuk merangsang pembaharuan sel kulit dan menanggalkan sel mati tanpa memberi tekanan pada kulit. Asid salisilik pula membantu meleraikan ikatan yang memegang sel-sel kulit. Ia akan tertarik pada tompok paling kering pada kulit supaya bahagian ini menjadi lembut dan licin.

    Asetil glukosamine pula membantu mengawal pusingan proses pembentukan sel kulit dan menyingkirkan sel mati daripada permukaan kulit supaya ia tampak bersih dan berseri.

    Selain itu, ia juga mengandungi bahan antioksidan seperti ekstrak penapaian akar Polygonum cuspidatum, vitamin E dan sodium hyaluronate yang mampu 'memegang' air sehingga 1,000 kali berat asalnya. Ekstrak bran beras juga dimasukkan ke dalam formulasi ini supaya warna kulit jadi lebih sekata di samping memberi perlindungan daripada kesan kerosakan akibat terdedah pada cahaya matahari.

    Produk yang lembut ini sesuai digunakan untuk semua jenis kulit dan peringkat umur dan kesannya boleh dilihat dalam masa empat minggu dan kehalusan kulit meningkat sebanyak 74 peratus, kata Debbie lagi.

    "Kami bukannya mempercepatkan apa-apa proses tetapi cuba membantu supaya proses biologi ini berlaku secara semula jadi untuk mendapat kulit lebih sihat dan cantik tanpa kesan sampingan," katanya.

  • Full content generated by Get Full RSS.

    Penuh yakin seharian

    Posted: 19 Oct 2011 06:20 AM PDT

    GAYA hidup kini menjadikan kita sentiasa sibuk di tempat kerja dan di rumah menyebabkan kesihatan terabai kerana tidak sempat bersenam atau beriadah.

    Antara mereka termasuklah eksekutif muda yang sering kali kesuntukan masa menjaga kesihatan dan kecergasan badan.

    Seiring dengan perkembangan teknologi kini, pelbagai cara boleh digunakan sebagai alternatif untuk memastikan kesihatan badan terjaga terutama selepas keletihan dek sibuk melakukan tugasan seharian.

    Namun, tidak kira sama ada dilakukan sendiri di rumah, pejabat atau gimnasium, senaman masih dianggap penting dan paling berkesan bagi memastikan badan terus cergas untuk mengekalkan stamina.


    Selepas penat bersenam, jika dapat merehatkan diri dengan mandian yang mempunyai aroma menyegarkan, ia pasti lebih mengasyikkan.


    Justeru, Himalaya Herbal Healthcare (Himalaya), bekerjasama dengan Celebrity Fitness melancarkan kempen 'Bersihkan Diri' bertujuan menggalakkan eksekutif muda mengamalkan gaya hidup sihat dengan bersenam dan mandi menggunakan mandian badan baru. Ini untuk membantu mereka mengekalkan kecergasan, kesegaran dan bertenaga sepanjang hari.

    Ketua Pegawai Operasi Embut Elit, Marcel Gan berkata, kempen itu bermatlamat menggalakkan golongan muda dewasa yang berkerjaya mengamalkan gaya hidup sihat dan seimbang.

    "Senaman berat disusuli mandian dengan Mandian Badan Himalaya membentuk satu kombinasi yang ideal untuk membantu mereka melalui hari kerja dengan penuh yakin dan bertenaga," katanya.

    Mandian Badan Himalaya boleh didapati dalam dua variasi. Pertama, formula herba tanpa sabun dengan khasiat kebaikan Neem dan kunyit serta ciri-ciri antibakteria yang membersihkan kulit. Ia juga berkesan mengurangkan jerawat.

    Selain itu, krim dan madu pula memberi kelembapan dan kelegaan yang turut membantu kulit terasa lembut, halus dan mulus.

    Menurutnya, tekanan kerja, faktor cuaca tidak menentu dan gaya hidup terlalu aktif boleh melemahkan seseorang individu.

    "Itulah sebabnya, eksekutif yang sentiasa sibuk perlu menjaga kesihatan, kesegaran dan kecergasan diri kerana kesannya boleh membawa banyak perbezaan.

    "Mandi bukan lagi aktiviti membersihkan badan semata-mata. Ia adalah ibarat sesi pembersihan rapi dan terapi. Selain membersihkan kotoran dan daki daripada badan, mandi mampu menyegar dan mencergaskan badan serta perasaan selain menyediakan kita untuk menghadapi cabaran mendatang," katanya.

    Kedua-dua variasi Mandian Badan Himalaya 200 mililiter berharga RM13.90 kini boleh didapati di kedai farmasi, pasar raya dan gedung butik Himalaya di seluruh negara.

    Himalaya diiktiraf sebagai pelopor dan pemimpin dalam penggunaan sains moden untuk pembangunan produk berasaskan herba.

    Full content generated by Get Full RSS.
    Kredit: www.hmetro.com.my

    0 ulasan:

    Catat Ulasan

     

    Akhbar Harian Metro

    Copyright 2010 All Rights Reserved