Isnin, 24 Oktober 2011

Harian Metro: Setempat


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

Harian Metro: Setempat


Sindiket seleweng diesel subsidi tumpas

Posted: 23 Oct 2011 09:48 AM PDT

PELABUHAN KLANG: Pasukan Gerakan Marin (PGM) Wilayah 1 Pelabuhan Klang menumpaskan sindiket penyelewengan minyak diesel bersubsidi di sebuah premis, di sini, Jumaat lalu dengan nilai keseluruhan rampasan RM22,000.

Pegawai Memerintah PGM Wilayah 1, Deputi Superintendan Norzaid Muhammad Said berkata, serbuan dilakukan selepas mendapat maklumat orang awam.


Menurutnya, serbuan pada jam 6.30 petang itu membabitkan tiga anggota daripada markas operasi PGM yang menyerbu premis di Jalan Emas, Jalan Tepi Sungai, di sini, apabila melihat sebuah lori tangki berwarna putih model Nissan yang mencurigakan.

"Operasi diketuai Inspektor Mohd Zamri Mohd Noor itu merampas sebuah lori tangki yang bermuatan diesel.


"Hasil pemeriksaan lanjut mendapati kira-kira 5,500 liter minyak diesel bersubsidi yang sudah dipam masuk ke dalam muatan lori berkenaan," katanya.


Menurutnya, premis yang diserbu itu dipercayai dijadikan stor bagi menjalankan aktiviti pemindahan minyak diesel bersubsidi dari tong simpanan diesel ke dalam muatan lori tangki.

Norzaid berkata, dalam serbuan itu pasukannya turut menahan pemandu lori berusia 43 tahun dan tiga lelaki yang bekerja sebagai penjaga stor di premis itu kerana gagal menunjukkan bukti berdokumen berhubung kegiatan yang dijalankan.


"Empat suspek itu ditahan kerana gagal menunjukkan dokumen Jual Beli dan Menyimpan Minyak Diesel dan kes disiasat mengikut Akta Kawalan Bekalan 1961," katanya.

Full content generated by Get Full RSS.

Nenek, cucu kena ikat

Posted: 23 Oct 2011 09:47 AM PDT

RAWANG: Seorang nenek dan cucunya berdepan detik cemas apabila kediaman mereka di Taman Bukit Rawang, di sini, dipecah masuk lima lelaki bersenjatakan parang sebelum suspek mengikat mangsa dan melarikan wang tunai, barang kemas dan set televisyen dianggarkan bernilai RM30,000, Jumaat lalu.

Dalam kejadian jam 10 malam itu, wanita berusia 64 tahun bersama dua lagi cucunya sedang menonton televisyen di ruang tamu terkejut apabila lima lelaki tidak dikenali menceroboh masuk.


Menurut sumber, kejadian berlaku terlalu pantas menyebabkan mangsa dan cucunya tidak sempat berbuat apa-apa dan hanya mampu berdiam diri akibat ketakutan.

"Pintu rumah yang terbuka menyebabkan suspek mudah masuk sebelum mengacukan parang dan menyuruh mereka tidak menjerit jika tidak mahu dicederakan.


"Seorang daripada suspek menutup pintu rumah bagi mengelak kejadian itu diketahui jiran mangsa," katanya.


Sumber berkata, mangsa dan cucunya diikat kumpulan terbabit sebelum mereka dibawa masuk ke dalam bilik serta dikurung.

"Mereka turut mengugut akan membunuh cucu mangsa jika dia enggan menyerahkan barangan berharga menyebabkan mangsa mengikut arahan suspek.


"Barangan yang diserahkan mangsa adalah subang, cincin, gelang, telefon bimbit, wang tunai RM3,000 dan barangan berharga lain di dalam rumah berkenaan," katanya.

Sumber itu berkata, suspek mengambil masa tidak sampai 15 minit untuk menyamun mangsa sebelum beredar menaiki sebuah pikap Toyota Hilux.


"Malah, suspek turut membiarkan mangsa dan cucunya dalam keadaan berikat sehingga kejadian itu disedari anak mangsa yang pulang dari tempat kerja sejam kemudian.


"Sebaik membuka ikatan, mangsa menceritakan kejadian menimpanya sebelum mereka datang ke Balai Polis Rawang membuat laporan," katanya.


Sementara itu, Ketua Polis Daerah Gombak, Asisten Komisioner Abdul Rahim Abdullah ketika dihubungi, mengesahkan menerima laporan berhubung kejadian itu dan siasatan lanjut sedang dijalankan.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.hmetro.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Harian Metro

Copyright 2010 All Rights Reserved