Selasa, 1 November 2011

Harian Metro: Hati


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

Harian Metro: Hati


Kesan mudarat tukar jenama

Posted: 01 Nov 2011 09:01 AM PDT

PENJAGAAN kesihatan kulit bayi sememangnya menjadi keutamaan ibu bapa terutama apabila membabitkan penggunaan lampin pakai buang yang tidak betul hingga mengakibatkan masalah ruam lampin kepada si manja mereka.

Secara kebiasaannya, ruam muncul pada bahagian kemaluan, paha dan punggung bayi apabila bayi dibiarkan memakai lampin pakai buang yang basah atau kotor untuk jangka masa lama.

Apabila ini berlaku, kulit bayi akan menjadi kemerahan-merahan dan membengkak hingga adakalanya menyebabkan kegatalan dan menimbulkan ketidakselesaan kepada bayi.

Ibu mana yang tidak panik apabila berhadapan situasi sebegitu terutama mereka yang baru pertama kali bergelar ibu.


Situasi sebegini turut berlaku kepada Amber Chia dan anak lelakinya, Ashton, berusia setahun yang mengalami masalah ruam lampin kesan penggunaan lampin pakai buang yang berlainan.


Menurutnya, dia secara tidak sengaja ingin mencuba produk lampin pakai buang berlainan untuk anaknya, tetapi sebaliknya memberi kesan yang memudaratkan.

"Bayangkan perasaan anda sebagai ibu apabila anak menangis kesakitan disebabkan ruam dan kita hanya mampu memujuknya. Saya rasa seolah-olah tidak berdaya untuk menolongnya," katanya.

Selepas kejadian itu Amber berkata, kini dia cukup berhati-hati memilih penggunaan lampin pakai buang yang diperlukan anaknya.

"Ruam yang dialami itu bukanlah satu pemandangan yang 'cantik' untuk dilihat kerana melihatnya saja sudah membuatkan saya tidak senang duduk apatah lagi Ashton.

"Saya tidak ingin perkara yang sama berlaku buat kali kedua kerana kejadian kali pertama dulu itu pun sudah cukup membuatkan saya panik dan kelam kabut," katanya ketika ditemui pada majlis pelancaran Huggies Dry Comfort dan kempen Protect Your Baby's B (Lindungi 'B' Bayi Anda) di Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Namun, walaupun sering menukar lampin pakai buang berkenaan, adakalanya ruam masih berlaku dan jika tidak ditangani segera ia boleh menyebabkan masalah lebih serius kepada bayi.

Bagi Kartini Ariffin atau lebih dikenali sebagai Tini, dia cukup bersyukur puteri kesayangannya, Kaseh, 10 bulan tidak pernah mengalami masalah ruam lampin.

Tini berkata, walaupun Kaseh mengalami masalah kulit sensitif terutama di kawasan pipinya, ia masih boleh ditangani melalui penjagaan kebersihan secara menyeluruh.

"Kehadiran Kaseh adalah sesuatu yang amat bermakna buat saya dan sudah pasti kebajikannya amat saya titik beratkan. Oleh itu, saya ingin berikan hanya yang terbaik kepadanya sepanjang masa," katanya.

Katanya, penjagaan kebersihan perlu dijadikan subjek utama ibu bapa terutama terhadap bayi kerana mereka memerlukan penjagaan lebih khusus berbanding orang dewasa.

Bermula daripada pemilihan lampin pakai buang yang betul, kebersihan diri bayi itu sendiri serta kekerapan penukaran lampin berkenaan semuanya perlu diberikan perhatian khusus.

"Saya akui tidak mudah menjadi ibu terutama ibu muda berkerjaya, tetapi ia bukan penghalang untuk memberikan yang terbaik untuknya.

"Saya sentiasa risau apabila anak tak sihat atau tidak ceria kerana ia boleh memberikan kesan terutama kepada emosi dan fizikal mereka serta perasaan saya sebagai ibu," katanya.

Di samping itu, sebagai jenama terkemuka lampin pakai buang, Huggies memperkenalkan Huggies Dry Comfort baru yang memiliki 100 peratus lapisan pernafasan dan menggunakan teknologi mencegah kebocoran bagi memastikan kulit bayi tetap kering dan selesa sehingga 10 jam.

Pengarah Urusan Kimberly-Clark Malaysia/Singapura, Nathan Kandapper, berkata setiap ibu bapa hanya inginkan yang terbaik untuk anak mereka.

Malah, menurutnya kempen yang dijalankan ini bertujuan memberi kesedaran kepada ibu bapa mengenai kepentingan penjagaan kesihatan kulit bayi mereka melalui pelbagai saluran termasuk lagu tema menarik yang diilhamkan daripada pengalaman kedua-dua selebriti bersama anak mereka.

Untuk maklumat lanjut mengenai Huggies Dry Comfort dan kempen Protect Your Baby's B, layari www.huggies.com.my atau www.facebook.com/huggiesmalaysia atau hubungi 1800-82-1188.

Full content generated by Get Full RSS.

Kain net seri cenderahati

Posted: 01 Nov 2011 07:40 AM PDT

TIDAK kira pada ulang tahun kelahiran, pertunangan, perkahwinan atau sekadar ziarah untuk mengeratkan hubungan, masyarakat kita sudah terbiasa membawa bersama cenderahati untuk menzahirkan lagi ukhuwah hubungan yang terbina.

Amalan menghulur cenderahati atau buah tangan bukan hanya dilihat pada besar atau kecil hadiah dibawa, tetapi terpenting adalah cara menunjukkan rasa simpati, hormat atau gambaran diri yang tulus.

Pengasas Akademi Kecantikan Nu'Della, Norulnaha Abdul Razak, berkata, dulu bentuk gubahan atau hamper hanya bersalut kertas plastik dan hanya diikat dengan cantuman bunga reben.

Namun, hari ini gubahan dan hiasannya lebih moden dan terkini dengan penggunaan kain net serta hiasan bunga yang lebih pelbagai.


Malah, hamper atau cenderahati lebih bermakna jika diri sendiri yang menggubahnya.


"Asas terpenting dalam seni menggubah, menurutnya, adalah cara mengolah bekas gubahan serta susunan hiasan.

"Misalnya jika ingin membawa cenderahati ketika melawat ahli keluarga yang baru menyambut kelahiran cahaya mata, barangan seperti jus, vitamin atau makanan tambahan adalah antara yang boleh diselitkan dalam hamper berkenaan.

"Cenderahati untuk ziarah atau musim perayaan pula lebih sesuai jika menyertakan bersama biskut atau makanan kering yang bersesuaian.

"Paling penting, pilih saiz bakul yang sesuai dan seeloknya tidak terlalu besar sehingga menyusahkan anda ketika membawanya," katanya.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.hmetro.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Harian Metro

Copyright 2010 All Rights Reserved