Selasa, 6 Disember 2011

Harian Metro: Hati


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

Harian Metro: Hati


Aktiviti tingkat hubungan keluarga

Posted: 06 Dec 2011 12:13 PM PST

KAWASAN dapur biasanya menjadi tempat larangan bagi anak-anak bermain tatkala ibu sibuk memasak. Ada kalanya mereka enggan beredar walaupun beberapa kali dilarang kerana ingin menghulur bantuan bagi meringankan beban ibu menyediakan hidangan untuk keluarga.

Sesetengah ibu merasakan anak-anak masih terlalu kecil dan belum tiba waktunya mendedahkan serta melatih mereka untuk membantu di dapur.

Selain itu, faktor keselamatan membuatkan kebanyakan ibu bimbang membenarkan anak menggunakan peralatan dapur yang tajam seperti pisau dan gunting.

Maklumlah, dalam usia yang sangat muda itu, semua barang boleh dijadikan alat permainan.


Walaupun begitu, ibu bapa harus mendedahkan anak-anak mengenai keselamatan ketika berada di dapur supaya mereka memahami sebab mengapa anda menetapkan larangan tertentu iaitu bagi mengelakkan kejadian tidak diingini.


Bagi Eileena Dardir, anak perempuannya tidak pernah didedahkan dengan sebarang kerja di dapur kerana bimbang perkara buruk akan berlaku.

"Jika anak-anak yang masih kecil diajar menggunakan peralatan dapur dan memasak, saya bimbang mereka akan mempraktikkan sendiri pengetahuan apabila ibu bapa tiada di rumah.

"Jadi untuk memenuhi keinginan anak-anak untuk membantu, biasanya saya mengajak anak membuat kek dan biskut saja kerana tidak membabitkan dapur gas dan peralatan tajam yang lain," katanya ketika menemani anaknya, Ameerah Zulaiha Esmady, 8, mengikuti bengkel memasak di Sekolah Kebangsaan Bukit Damansara, baru-baru ini.

Tambahnya, bengkel Ceria dan Kreatif di Dapur Bersama Scott itu dijadikan panduan dan pengajaran kepada anaknya jika ingin melakukan aktiviti memasak di dapur.

"Menyertai program sebegini dapat memberi pendedahan kepada anak perempuan saya mengenai perkara tidak patut dilakukan ketika berada di tempat memasak.

"Malah mereka juga diajar mengenai aspek keselamatan diri yang harus diambil berat ketika berada di dapur.

"Selain itu, bengkel ini juga memberi penekanan kepada faktor yang penting iaitu soal kebersihan ketika menghasilkan makanan sendiri serta cara membersihkan makanan yang tumpah yang boleh membuatkan anak terjatuh disebabkan lantai licin," katanya yang sentiasa menyokong aktiviti membabitkan anaknya tidak kira di rumah mahupun di sekolah.

Sementara itu, bagi Mohamed Nazrin Abdul Kudus, anak-anak harus dididik dengan perkara sepatutnya ketika mereka di dapur.

"Disebabkan saya dan isteri bekerja, jadi kami mengambil kesempatan pada program ini untuk memberi sokongan dan menghabiskan masa bersama anak-anak dalam mendidik mereka mengenai kebersihan dan keselamatan ketika berada di dapur.

"Selepas pulang dari kerja masa kami dengan anak-anak sangat terbatas, hanya empat jam sehari. Inilah peluang yang baik untuk menemani mereka menerusi bengkel yang dianjurkan.

"Untuk mendekatkan anak-anak dengan kerja di dapur, pada hujung minggu kami sekeluarga akan bersama-sama menyediakan sarapan pagi. Biasanya kami akan pilih menu yang mudah dan ringkas seperti membuat lempeng. Anak-anak berasa lebih gembira, bersemangat dan berselera menikmati juadah yang ada 'sentuhan' tangan mereka.

"Bengkel ini memang sangat bermanfaat bukan untuk anak-anak saya tetapi ibu bapa kerana ada kalanya kita terlepas pandang sesetengah perkara. Jadi dalam bengkel ini, kami (anak-anak dan ibu bapa) sama-sama didedahkan kepada perkara penting yang perlu dititikberatkan ketika berada di dapur atau di mana-mana tempat memasak," katanya yang mengambil cuti pada hari itu bagi menyertai bengkel bersama anaknya, Nelysa Khadija, 8, dan Naqib, 10.

Bengkel anjuran Scott itu mengajar resipi mudah dan panduan membersih secara bijak kepada pelajar dan ibu bapa. Ia disertai 30 murid sekolah terbabit yang dipilih selepas berjaya memenangi peraduan Scottigami dengan menghantar rekaan origami paling kreatif menggunakan tuala dapur Scott.

Sepanjang bengkel memasak berlangsung, peserta ditemani ibu bapa masing-masing bagi memberi peluang merasai pengalaman memasak dan membersih kotoran yang jarang dilakukan apabila berada di rumah.

Semua peserta dan ibu bapa mendapat tunjuk ajar chef selebriti, Sjaiful Anuar Adzhar yang memberi peluang kepada murid-murid untuk menyediakan dua resipi mudah seperti Tasty Tortilla Wrap dan minuman Slurpy Smoothie.

Sepanjang bengkel berlangsung, peserta turut diajar cara penyediaan makanan yang betul, kebersihan dan kepentingan menjaga ruang dapur supaya sentiasa bersih dengan cara mudah serta berkesan.

Chef Sjaiful juga menekankan kepentingan kebersihan diri di dapur dengan membasuh tangan menggunakan sabun dan air mengalir sebelum atau selepas pengendalian makanan.

Bukan itu saja, chef Sjaiful turut melakukan demonstrasi mengeringkan sayuran segar dengan mudah selepas membasuhnya atau membersihkan tumpahan daripada alat pengisar apabila menyediakan minuman.

"Anda juga harus membersihkan kawasan sekitar seperti tumpahan atau sisa minyak pada ruang bekerja atau tangan yang menyebabkan peralatan memasak menjadi licin.

"Ini boleh mengakibatkan kemalangan. Oleh itu, keringkan atau lap peralatan yang digunakan dengan segera menggunakan tuala dapur yang dapat menyerap dengan baik," kata Chef Sjaiful mengingatkan peserta cilik pada hari itu.

Sementara itu, Pengurus Jenama Dagangan Scott, Kimberly-Clark Malaysia, Sumeet Parab turut hadir pada hari itu bagi memberi sokongan kepada peserta yang menyertai bengkel.

Full content generated by Get Full RSS.

Kawal paras gula

Posted: 06 Dec 2011 10:28 AM PST

RAMAI tidak tahu pesakit diabetes boleh menjamah makanan sama seperti individu sihat asalkan masakan disediakan berkhasiat dan memenuhi keperluan makanan seimbang.

Biasanya pesakit dinasihatkan mengurangkan gula dan lemak atau berpantang manis, mengurangkan karbohidrat dan melebihkan lemak dalam makanan.

Menurut pakar kulinari serta chef selebriti, Amy Beh, pengawalan pengambilan diet satu faktor penting dalam pengawalan tahap gula dalam darah.

Ini bermakna diet hendaklah seimbang dan konsisten setiap hari. Diet diabetes adalah diet yang sihat dan sesuai diikuti semua orang.


"Bagi pesakit diabetes, mereka perlu berhati-hati memilih jenis makanan kerana ia mempengaruhi paras gula dalam darah.


"Pesakit harus mengamalkan diet mengikut piramid makanan iaitu mengandungi semua zat diperlukan tubuh iaitu karbohidrat, protein, vitamin dan gula.

"Namun keadaan itu bergantung kepada beberapa faktor seperti berat badan, umur, pekerjaan dan aktiviti yang dilakukan serta keadaan penyakit," jelasnya.

Amy yang juga penulis buku resipi untuk pesakit diabetes berjudul Raikan, berasa teruja kerana dapat berkongsi hidangan enak yang pasti memenuhi selera pesakit.

"Biasanya pesakit diabetes dihalang untuk mengambil makanan sama seperti individu sihat, namun dengan pengubahsuaian bahan seperti santan yang ditukar kepada susu atau soya mampu memberi rasa enak kepada mereka selain menjaga kesihatan," katanya.

Untuk resipi kari sayur, dia menggunakan kacang panjang, terung, kubis dan bendi selain telur dan kerang.

Menariknya, Amy menggantikan santan dengan susu untuk rasa lebih enak dan berkhasiat. Nilai pemakanan setiap hidangan disediakan mengandungi 400 tenaga, 38.1 gram karbohidrat, 10.1 gram protein dan 32 gram lemak.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.hmetro.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Harian Metro

Copyright 2010 All Rights Reserved