Selasa, 13 Disember 2011

Harian Metro: Setempat


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

Harian Metro: Setempat


Rampas arak, rokok seludup RM2 juta

Posted: 12 Dec 2011 10:03 AM PST

PELABUHAN KLANG: Kastam Diraja Malaysia (KDRM) menumpaskan sindiket menyeludup minuman keras dan rokok putih bernilai hampir RM2 juta dalam tiga serbuan berasingan di Rantau Panjang, Kapar, Pelabuhan Klang dan Balakong, baru-baru ini.

Pengarah Kastam negeri, Datuk Azis Yacub berkata, dalam serbuan pertama, empat lelaki ditahan dan merampas minuman keras serta rokok putih disyaki belum lulus kastam dianggarkan bernilai RM245,489 membabitkan nilai cukai RM1.3 juta.


"Dalam operasi pada 9 Disember lalu, jam 11 pagi, sepasukan anggota KDRM membuat serbuan ke sebuah gudang di Jalan Telok Kapas, Rantau Panjang kerana premis terbabit disyaki digunakan untuk menyimpan barang belum lulus kastam.

"Hasil serbuan, kami menemui dua kontena bermuatan minuman keras berjenama Kingfisher dan Bavaria serta rokok putih berjenama Cordon yang keseluruhan berjumlah 1,536 kotak minuman keras berserta 9,800 kartun rokok putih," katanya pada sidang media di sini, semalam.


Sementara itu, pihaknya menumpaskan satu lagi kegiatan sama di Balakong dalam tempoh beberapa jam selepas tangkapan pertama dibuat.


"Dalam serbuan jam 3.30 petang itu, kami merampas sebuah lori yang dipercayai bermuatan minuman keras untuk dihantar ke Pelabuhan Barat bagi tujuan eksport.

"Selepas intipan, kami mengekori suspek sehingga tiba di sebuah gudang dan menemui empat lori lagi termasuk lori yang dijejaki. Semua lori itu dipercayai digunakan untuk memindahkan barang belum lulus kastam. "Semua lori itu disita bersama barang yang belum lulus kastam bernilai RM92,193 dengan nilai cukai RM119,262 dan tiada tangkapan dibuat kerana suspek meloloskan diri melalui sebuah lubang selepas menyedari kehadiran anggota kami," katanya.


Azis berkata, dalam tangkapan ketiga di Jalan Kurau, Pelabuhan Utara pula, seorang lelaki ditahan kerana gagal mengemukakan dokumen kastam dan suspek ditahan untuk siasatan lanjut.

"Suspek membawa sebuah lori dengan muatan 1,920 kotak minuman keras berjenama Hollandia bernilai RM119,999 membabitkan nilai cukai RM450,124," katanya.

Full content generated by Get Full RSS.

Terjun tingkat tiga angkara hutang

Posted: 12 Dec 2011 10:00 AM PST

KUALA LUMPUR: Akibat tidak mampu membayar balik pinjaman daripada 11 ceti haram atau along lebih RM22,000 sejak setahun lalu, seorang lelaki membahayakan nyawanya selepas terjun dari tingkat tiga rumahnya.

Menurut bapa yang mahu dikenali sebagai Liew, 69, anaknya sudah tiga kali meminjam dengan along apabila kali pertama membuat pinjaman RM10,000, manakala kali kedua, RM5,000 dan kali terakhir RM7,000.


"Selepas tidak mampu membayar balik hutang along terbabit, dia terjun dari tingkat tiga rumah, namun nasib menyebelahinya apabila hanya cedera ringan di tangan.

"Saya dan isteri yang kasihan dengannya membantu dia melangsaikan segala hutangnya dengan semua along terbabit," katanya yang membuat aduan kepada Jabatan Pengaduan Awam MCA.


Sementara itu, Ketua Jabatan Pengaduan Awam MCA, Datuk Michael Chong berkata, pihaknya sudah banyak menerima aduan berkaitan kes along dan kerap memberi amaran kepada orang ramai.


"Tahun lalu, kami menerima 302 kes dengan jumlah pinjaman RM29 juta manakala tahun ini, kami sudah menerima 409 aduan membabitkan jumlah pinjaman RM25 juta.

"Saya beri amaran kepada semua peminjam yang degil supaya bertanggungjawab terhadap tindakan mereka dan jangan menyusahkan orang lain terutama keluarga," katanya.


Menurutnya, terdapat peminjam yang menipu ahli keluarga mereka dengan merancang penculikan diri sendiri bagi membolehkan mereka meminta wang tebusan kepada ahli keluarga.

"Terdapat satu kes dengan si suami menculik diri sendiri selepas tiga kali meminjam dengan along dan menuntut wang tebusan daripada isterinya RM200,000," katanya.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.hmetro.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Harian Metro

Copyright 2010 All Rights Reserved