Jumaat, 21 September 2012

Harian Metro: Hati


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

Harian Metro: Hati


Busana bagus mampu milik

Posted: 21 Sep 2012 11:50 AM PDT

BAJU kurung memang ramai penggemarnya apatah lagi jika ia diberikan sentuhan moden terkini dengan menambah pelbagai perincian menarik menggunakan manik dan kristal.

Begitulah antara koleksi butik D' Natasha yang turut mengutamakan kualiti jahitan pakaiannya. Pemiliknya, Natasha Diana, akui bersesuaian dengan kehendak wanita kini penggunaan perincian sama ada di bahagian hujung lengan, dada serta hujung baju amat dititikberatkan.

"Penggunaan manik, labuci, kristal dan sulaman timbul menyerikan busana terutama apabila menggunakan jenis kain polos untuk membuatkannya lebih menyerlah.

"Setiap perincian pula dijahit tangan bagi menjaga kualiti baju terbabit malah ia boleh digunakan untuk tempoh yang lama," katanya yang mengetengahkan rekaan yang boleh dijadikan pakaian harian sama ada untuk ke tempat kerja atau menghadiri majlis formal tertentu.


Menariknya, setiap rekaan baju yang terhasil dijahit sendiri ibu mentuanya. Justeru, harga busana yang ditawarkan di butiknya berada di bawah RM200.


"Saya ingin memberi peluang kepada penggemar fesyen tempatan mendapatkan busana diingini pada harga mampu milik sambil mengutamakan pakaian berkualiti tinggi.

"Malah, saya sendiri yang membuat pilihan jenis kain sebelum dihantar untuk dijahit," katanya.

Sementara itu, jenis kain digunakan kebanyakannya ialah sifon. Apabila dipakai bentuk baju daripada kain sifon lebih terletak pada badan pemakai malah ia juga kelihatan lebih menarik, anggun serta mewah sekiranya diberi tambahan aksesori bersesuaian.

Natasha berkata, dia ingin menghasilkan kelainan dalam dunia fesyen kerana sungguhpun menggunakan rekaan tradisional, ia tetap mampu menyerlahkan gaya pemakainya.

"Tidak dinafikan gaya tradisional masih menjadi pilihan penggemar fesyen tempatan dan saya ingin mengambil peluang ini menyerlahkan kembali kehebatan rekaan berkenaan.

"Kombinasi gaya moden dan tradisional memang menarik untuk diketengahkan kerana bagi saya, jika tiada bentuk lama maka tiadalah produk baru yang terhasil. Justeru, keseimbangan antara kedua-duanya amat penting," katanya.

Terima kasih:

Butik D' Natasya
No 1-23A, Jalan Prima SG1, Taman Sri Gombak, Batu Caves, Selangor
natashadiana77@yahoo.com/017-2005088/012-3338757
Model: Tilla Melvin

Artikel ini disiarkan pada : 2012/09/21


Kreativiti gelang kristal

Posted: 21 Sep 2012 08:36 AM PDT

AKSESORI sering menjadi keutamaan dalam penampilan harian wanita. Walaupun dengan hanya menggayakan jam tangan, ia sudah memadai bagi mereka yang ingin tampil ringkas.

Namun, bagi wanita yang gemar berhias, penggunaan perhiasan seperti rantai, cincin dan gelang tangan amat dititikberatkan.

Pelbagai rekaan dan bentuk gelang tangan boleh diperoleh kini bergantung kepada cita rasa dan kesesuaian padanan aksesori berkenaan pada diri.

Lebih menarik, ia juga boleh dihasilkan sendiri mengikut kreativiti dan teknik yang betul sama ada menggunakan gabungan batuan kristal atau manik.


Malah, bajet diperlukan untuk menyediakannya juga amat berpatutan kerana tidak perlu berbelanja banyak, cukup sekadar menyediakan pilihan kristal, playar dan pin.


Bagi pengasas La' Seri Collection, Norlela Mohd Nor, proses menyediakan gelang tangan daripada batuan kristal cukup mudah. Apa yang penting ialah cara setiap bahagian gelang tangan dibentuk dan disambungkan bagi membentuk rekaan diingini perlu sekata.

"Imaginasi amat penting kerana melaluinya kita dapat membayangkan bentuk yang ingin dihasilkan. Kemudian jadikan ia lakaran asas agar rekaan terbabit boleh diberikan penambahan idea baru untuk menjadikannya lebih menarik.

"Teknik lilitan dan ikatan pin juga perlu betul bagi memastikan setiap sambungan di antara bahagian kristal terbabit sentiasa kemas," katanya.

Tidak sukar untuk belajar cara menghasilkan lilitan dan ikatan pin kerana bahan diperlukan untuk menyediakannya hanya playar.

Tetapi tanpa kesungguhan dan minat pembuatnya, setiap hasil kraf yang ingin dihasilkan tidak akan berhasil kerana ia amat memerlukan ketelitian.

Untuk maklumat mengenai pelbagai aksesori menarik dihasilkan Norlela, e-mel kepada laseriku@ymail.com atau laseriku@gmail.com.

Artikel ini disiarkan pada : 2012/09/21


Kredit: www.hmetro.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Harian Metro

Copyright 2010 All Rights Reserved