Rabu, 17 Oktober 2012

Harian Metro: Hati


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

Harian Metro: Hati


Serum buluh untuk cantik

Posted: 17 Oct 2012 02:45 PM PDT

KECANTIKAN wanita Korea yang rata-rata memiliki wajah yang halus dan bersih sering membuatkan ramai wanita lain iri hati.

Mereka yang punya kulit wajah yang cantik sememangnya bertuah tetapi hakikatnya, ramai wanita yang mengalami masalah kulit pada wajah. Malah adakalanya penampilan kulit yang bermasalah ini juga boleh menimbulkan kesan emosi termasuk berasa rendah diri.

Bertemu dengan Pengarah Pemasaran The Face Shop Korea, Hee Jeong Kim ketika lawatan anjuran The Face Shop Malaysia, Hee menyifatkan wanita Korea mementingkan bahan penjagaan kulit berbanding rangkaian kosmetik.

Keadaan ini berbeza dengan wanita Asia lain yang rata-rata lebih memberi penekanan kepada produk kosmetik untuk kelihatan cantik.


"Penjagaan kulit tidaklah sesukar mana. Misalnya, amalkan pencucian muka sebanyak dua kali dan jangan sesekali tidur dengan bahan kosmetik pada muka.


"Bagi jenama ini pula, kami tidak menggunakan satu jenis serum wajah, sebaliknya menggunakan dua jenis serum bagi menghasilkan kesan yang maksimum.

"Serum ini sangat ringan dan dapat memberikan perawatan yang berkesan untuk membaiki masalah kulit. Selaras dengan tujuan itu, The Face Shop turut memperkenalkan serum Arsainte Eco-Therapy yang diperbuat daripada buluh.

"Penggunaan bahan itu membolehkan teksturnya lebih mudah diserap dan menembusi ke dalam kulit serta berfungsi lebih baik daripada pelembap biasa," katanya.

Untuk hasil berkesan, biarkan serum pada muka selama lima minit sebelum menggunakan pelembap untuk penyerapan maksimum.

Bersama-sama serum ini, terdapat lima rangkaian produk lain dalam Arsainte Eco-Therapy termasuk krim Vitalist dan pembersih muka yang sesuai untuk kulit berminyak dan kering.

Selain itu, rawatan wajah dengan membuat senaman muka juga dapat memperbaiki pengedaran darah, sekali gus meredakan tekanan serta merangsang pengaliran oksigen pada bahagian kulit muka.

Hee berkata, penggunaan penyegar juga amat penting dalam penjagaan kulit kerana penyegar dapat menghapuskan sel kulit mati dan berfungsi sebagai pembersih.

"Pilih penyegar yang sesuai dengan kulit. Kami memperkenalkan pelbagai penyegar yang diperbuat daripada bahan semula jadi seperti Marine Stem Cell Revive Mist dan Pore Minimizer Controlling yang didatangkan dengan bedak bagi memberikan kesan berlainan mengikut jenis kulit.

"Kami turut mempraktikkan penggunaan lulur wajah. Malah bagi mereka yang inginkan lulur diperbuat daripada bahan asas soya, Nature's Gifts Soybean Firming sesuai untuk semua jenis kulit serta sesuai untuk wanita yang menjangkaui umur menopaus," katanya.

Mengenai penjagaan badan, Hee menyarankan produk melulur badan, Eau de L'ame untuk membersihkan kotoran dan sel mati pada permukaan kulit.

Bagi memenuhi permintaan wanita pada usia seawal 20-an, pihaknya memperkenalkan produk kecantikan Studio 20 yang sesuai untuk kulit yang masih muda.

"Produk yang sesuai untuk wanita berumur 20-an termasuk Clean Face Anti-Trouble Healing Spot , krim BB Lovely Meex Honey Spf20, lulur Baby Face Sleeping Massage Pack dan lulur Baby Face Hidrogel yang boleh didapati pada harga yang berpatutan.

"Studio 20 juga memperkenalkan beberapa bahan kosmetik seperti penggaris mata Lovely Meex , salap bibir Lovely Meex Tint dan pengilat kuku Lovely Meex yang sesuai untuk generasi muda," katanya.

Menurut Hee, rangkaian produk jenama terbabit menduduki tangga pertama dalam rangkaian produk kecantikan dan kosmetik di Korea. Ia memiliki rangkaian di lebih 23 negara dengan 1,300 kedai.

The Face Shop Malaysia pula membuka rangkaian pertamanya di negara ini pada 2006 dengan kedai pertama di pusat beli-belah Mid Valley. Sehingga kini, lebih 44 kedai sudah dibuka di seluruh negara dan dijangka pembukaan beberapa kedai lagi sebelum hujung tahun ini.

Artikel ini disiarkan pada : 2012/10/18


‘Jangan sorok penyakit’

Posted: 17 Oct 2012 09:37 AM PDT

"TERKEJUT, sedih dan sering bertanya kepada diri sendiri kenapa aku terpaksa berhadapan dengan penyakit maut ini sedangkan aku jarang sakit dan tidak pernah mengalami masalah kesihatan yang teruk.

"Kenapa aku diduga sebegini? Apakah aku pernah melakukan suatu kesilapan dalam hidup hingga mendapat 'pembalasan' sebegini," rintih bekas pesakit kanser payudara, Zainah Ismail, 60.

Namun, segala tanggapan berkenaan hanya berlaku pada peringkat awal selepas didiagnos menghidap kanser payudara tahap dua pada usia 50 tahun.

Pada mulanya dia bertemu doktor kerana ada 'bisul' pada bahagian payudara kanannya, tetapi apabila diperiksa, doktor berkenaan merasakan ada keganjilan dan meminta supaya dilakukan pemeriksaan lanjut.


Mendengar kata-kata doktor, fikirannya mula berkecamuk dan apa yang ditakuti menjadi kenyataan apabila dia disahkan menghidap kanser payudara dan ketika itu hanya air mata menjadi teman.


"Walaupun saya bukan orang pertama mengetahui menghidap kanser payudara, tetapi kesan emosi yang dirasakan amat besar dan berat.

"Tetapi saya bersyukur suami sentiasa menemani dan menjadi penyokong dalam membantu saya menghadapi dugaan terbesar dalam hidup ini yang membuatkan saya nekad untuk melawannya," katanya.

Tetapi yang nyata selepas hampir 10 tahun disahkan bebas daripada kanser, dirinya kini menjalani kehidupan yang lebih bermakna berbanding sebelum menghidap kanser payudara.

Zainah berkata, paling penting ialah ubah perspektif diri terhadap penyakit ini dan jangan beranggapan maut menunggu pesakit kanser kerana jika menjalani pemeriksaan awal, ia boleh dirawat.

Sementara itu, bagi NK Vallie, 46, pula dia tidak menyangka akan menghidap kanser payudara memandangkan tiada seorangpun daripada ahli keluarganya pernah menghidap kanser sebelum ini.

Dia disahkan menghidap kanser pada usia 39 tahun, tetapi yang pasti dia tidak berhadapan dengan kesakitan, sebaliknya mengalami kegatalan pada bahagian payudara kirinya.

"Tidak dinafikan berita yang disampaikan kepada keluarga ini sukar diterima, tetapi yang pasti mereka sentiasa memberikan sokongan demi memastikan proses pemulihan saya berjalan lancar.

"Selain itu, kita perlu bersikap ceria dan sentiasa memandang ke hadapan dengan berfikiran positif dan jangan sesekali menyembunyikan perkara ini," katanya.

Paling penting ialah setiap wanita perlu memahami struktur tubuh mereka sebaik mungkin dan melakukan pemeriksaan awal apabila merasakan terdapat benjolan asing pada payudara mereka.

Untuk memastikan masyarakat sentiasa mendapat maklumat terkini mengenai kanser payudara, jenama produk pelembut fabrik terkenal, Softlan menganjurkan kempen amal kanser payudara Softlan sempena Bulan Kesedaran Kanser Payudara Sedunia.

Bertemakan 'A Touch of love. A Touch of Life', kempen amal ini bertujuan mengumpulkan sejuta ikrar serta sumbangan RM100,000 sebagai tanda sokongan kepada promosi kesedaran terhadap kepentingan pemeriksaan awal kanser payudara.

Sumbangan terkumpul akan disalurkan kepada beberapa badan bukan kerajaan (NGO) yang berjuang untuk penghidap kanser antaranya Majlis Kanser Kebangsaan (Makna), Persatuan Kanser Kebangsaan Malaysia (NCSM) dan Persatuan Kebajikan Kanser Payudara (BCWA) bagi menyokong inisiatif menggalakkan pemeriksaan awal mengesan penyakit berkenaan.

Selain itu, buat kali pertama sepanjang empat kali penganjuran kempen amal sebegini, jenama terbabit memperkenalkan laman www.facebook.com/SoftlanBCC sebagai cara mudah untuk orang ramai termasuk generasi muda menandakan ikrar mereka terhadap kempen amal ini.

Laman ini menyediakan pelbagai maklumat berkaitan kesihatan payudara bertujuan mendidik gadis remaja dan wanita kepentingan pengesanan awal melalui pemeriksaan sendiri payudara.

Malah, sepanjang Oktober ini, Softlan bersama rakan amalnya akan mengadakan program jelajah ke tujuh pasar raya utama dan wanita dijemput hadir bagi mendapatkan pemeriksaan percuma dan mendapatkan maklumat mengenai pemeriksaan payudara daripada doktor serta jururawat terlatih yang mengikuti program berkenaan.

Antaranya di Carrefour Wangsa Maju, Mid Valley dan Pulau Pinang (5 hingga 7 Oktober lalu), di 1 Utama pada 17 hingga 21 Oktober dan di AEON Bukit Tinggi, AU2, Setiawangsa dan Tebrau City pada 19 hingga 21 Oktober ini.

Artikel ini disiarkan pada : 2012/10/18


Kredit: www.hmetro.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Harian Metro

Copyright 2010 All Rights Reserved