Ahad, 4 November 2012

Harian Metro: BeritaUtama


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

Harian Metro: BeritaUtama


Mudahnya nak gugur!

Posted: 03 Nov 2012 04:56 PM PDT

KUALA LUMPUR: Sekurang-kurangnya tiga klinik pakar wanita di ibu kota dikesan menawarkan khidmat menggugurkan janin kepada pelajar sekolah yang terbabit dalam hubungan terlarang.

Penemuan ini hasil penyamaran tiga wartawan Metro Ahad yang berkunjung ke klinik terbabit sejak dua minggu lalu. Seorang berlakon sebagai pelajar perempuan yang berpakaian seragam sekolah, seorang berlagak sebagai kekasih, manakala seorang lagi menyamar sebagai kawan baik.

Berdasarkan siasatan, pelajar yang hamil kurang tiga bulan sangat mudah melakukan pengguguran janin. Prosedurnya ringkas, hanya perlu pergi kaunter, buat temu janji dan bayaran pendaftaran RM50, seterusnya berjumpa doktor untuk proses pengguguran.

Tanpa perlu diiringi ibu bapa atau keluarga terdekat, kos keseluruhan pengguguran janin hanya antara RM1,200 hingga RM2,500 bergantung kepada saiz kandungan.


"Jumpa doktor dulu untuk periksa. Kalau okey, sediakan duit saja, kita akan buat (pengguguran). Tak perlu takut," kata seorang jururawat ketika wartawan mengunjungi sebuah klinik di Ampang.

Dapatkan akhbar Harian Metro untuk berita selanjutnya.

Artikel ini disiarkan pada : 2012/11/04


Hidup dalam bilik sempit

Posted: 03 Nov 2012 04:55 PM PDT

KUALA LUMPUR: Kedaifan hidup menyebabkan sepasang suami isteri terpaksa membesarkan tiga zuriat mereka, termasuk seorang orang kelainan upaya (OKU) di sebuah bilik sempit di Chow Kit, di sini, yang hanya layak dijadikan stor menyimpan barang.

Begitulah penderitaan Sania Taib, 41, bersama suami, Johari Md Salleh, 40, dalam mengharungi kehidupan di ibu kota, termasuk membesarkan anak istimewa berusia 12 tahun yang hanya terlantar sejak lahir.


Wanita berasal dari Taman Datuk Rashid, Kuantan, Pahang itu berkata, walaupun terpaksa bersesak di bilik sempit, dia dan suami yang bekerja sebagai pengawal keselamatan tabah membesarkan zuriat dalam keadaan serba daif.

"Gaji suami sebagai pengawal keselamatan tidak seberapa dan dengan kudratnya itu, dapatlah kami menyewa bilik sempit ini dengan bayaran RM250 sebulan.


"Kami tidak dibenarkan memasak selain terpaksa berkongsi dua bilik air dengan 10 keluarga lain yang turut menyewa bilik di sini.


"Sebagai isteri, saya harus bijak mengagihkan pendapatan untuk saraan sekeluarga, termasuk makan dan minum setiap hari, serta urusan membawa anak ke klinik dan ubat-ubatannya setiap bulan.

"Memandangkan kami berasal dari pantai timur, sukar mendapat bantuan pelbagai pihak seperti Baitulmal atau Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM).


"Lagipun, saya baru dua bulan di Kuala Lumpur. Jika dapat bantuan, sikit sebanyak ia mampu meringankan beban kami," katanya ketika ditemui Metro Ahad.

Sania berkata, anak sulung mereka, Siti Nurasyikin, 12, memerlukan penjagaan rapi akibat penyakit saraf dialami sejak lahir, menyebabkan dia terpaksa memberi tumpuan sepenuh masa terhadap kanak-kanak itu.


Selain masalah saraf, Nurasyikin mengalami penyakit jantung berlubang, manakala berat badannya hanya 7.8 kilogram seperti seorang bayi.


Katanya, anak kedua mereka, Mohd Salman, 11, pula terpaksa berhenti sekolah sejak dua tahun lalu selepas terbabit dalam kemalangan jalan raya bersama suami hingga terlantar di hospital.


Menurutnya, walaupun Salman beria-ia mahu meneruskan persekolahan, dia buntu memikirkan cara menyekolahkan anaknya kerana sukar menguruskan surat pertukaran sekolah berikutan terpaksa menjaga Nurasyikin selain faktor desakan hidup.


"Bayangkan, apabila memerlukan air panas, saya terpaksa berjalan sejauh dua kilometer untuk mengambilnya di sebuah masjid serta meninggalkan anak OKU keseorangan di bilik.


"Saya bernasib baik kerana anak kedua kami banyak membantu, misalnya mencuci pakaian dan menjaga adiknya jika saya sakit dan suami pula bekerja," katanya.


Anak bongsu Sania, Mohd Shafiq, 6, yang sepatutnya bersekolah Januari depan, belum didaftarkan untuk sesi persekolahan di mana-mana sekolah di ibu kota.


Bagaimanapun, dia bersyukur kerana Rumah Sinar Salam, di sini, bersimpati dengan nasibnya dan menghulurkan bantuan berupa makanan dan barangan keperluan harian bagi meringankan beban ditanggung.


Sania berharap ada pihak sudi membantunya mendapatkan rumah sesuai supaya dapat menguruskan keluarga, terutama anak OKU, dalam keadaan lebih selesa.

Artikel ini disiarkan pada : 2012/11/04


Kredit: www.hmetro.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Harian Metro

Copyright 2010 All Rights Reserved