Isnin, 19 November 2012

Harian Metro: Hati


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

Harian Metro: Hati


Advertorial: Tandas digital alaf baru

Posted: 19 Nov 2012 07:23 AM PST

PERTAMA kali penulis mengetahui wujudnya Hari Tandas Sedunia adalah pada tahun 2005. Itupun selepas membaca beberapa artikel di akhbar mengenainya. Anda pula bagaimana?

Penulis yakin, pasti ada segelintir daripada anda yang akan tergelak kecil apabila membaca mengenai perkara ini. Adakah ianya logik? Untuk pengetahuan anda, Hari Tandas Sedunia disambut pada 19 November setiap tahun.

Sambutannya bertujuan untuk mengingatkan kita mengenai kepentingan tandas dalam kehidupan serta peranan kita untuk menjaganya supaya ia dapat dimanfaatkan dengan sebaik mungkin.

Kepentingan tandas dalam kehidupan sangat nyata. Ia adalah tempat untuk kita membuang sisa makanan dan minuman dalam badan. Pada masa sama, ia turut membantu menjaga kesihatan diri. Justeru, wajar bagi kita mempunyai tandas yang berada dalam keadaan bersih, selesa dan menyenangkan.


Atas sebab itu juga, syarikat Coway (Malaysia) Sdn Bhd tidak ketinggalan menyokong dan meraikan sambutan istimewa itu.


Apatah lagi, baru-baru ini mereka bekerjasama dengan Harian Metro melalui kempen Real Women Real Voices iaitu landasan untuk wanita di negara ini mencuba, berkongsi pendapat dan pengalaman mengenai pelbagai perkara seperti percubaan produk Coway Bidet miliknya serta perkhidmatan tertentu menerusi capaian alam maya supaya dapat dijadikan rujukan kepada orang ramai.

Menerusi kempen ini, mereka boleh berkongsi kelebihan Coway Bidet dalam membantu ramai wanita dan seluruh ahli keluarganya mengenai keperluan dan tabiat yang betul ketika menggunakan tandas digital yang berasaskan tenaga elektrik atau bateri bagi menggantikan kemudahan tandas konvensional.

Selain itu, penganjuran kempen ini turut menggalakkan orang ramai menggunakan tandas yang bersih dan kering tanpa penggunaan air melalui hos paip serta mengelakkan pembiakan dan penyebaran bakteria di sekitar kawasan mangkuk tandas itu sendiri.

Memetik pengalaman beberapa wanita yang sudah mencuba Coway Bidet, Rina Omar misalnya, menyatakan Coway Bidet memberikannya tandas beralaf baru. Percubaan Cik Lily Putih pula membolehkannya mengucapkan 'selamat jalan bakteria tandas.'

Selain itu, Jess Lee boleh berasa lega kerana tidak lagi risau akan kehabisan tisu tandas di saat genting. Cindy Tan meluahkan perasaan gembiranya apabila mendapati tandas digital ini melambangkan tabiat penjagaan kebersihan yang sofistikated.

Sempena sambutan istimewa ini, Coway akan membawa trak bergerak bidet terbarunya ke kawasan kejiranan terpilih bagi memberi anda satu pengalaman baru selain mengetahui kelebihan tandas digital berkenaan dalam kehidupan seharian.

Pengarah Urusan Coway Malaysia, James Park Jae Young, berkata pihaknya mahu orang ramai mempelajari, menyentuh dan merasai sendiri teknologi yang digunakan pada bidet supaya mereka tahu keberkesanannya.

"Dengan penganjuran aktiviti seperti ini, kakitangan kami akan berkongsi ilmu mengenai banyak perkara terutama berkaitan kebersihan diri mahupun tandas.

"Justeru, menerusi penerangan dan segala kelengkapan bidet yang disediakan di dalam trak itu nanti, saya berharap mereka akan mendapat gambaran yang lebih jelas," katanya.

Trak bergerak bidet ini akan mengembara ke seluruh bahagian Barat Malaysia termasuk ke kawasan Lembah Klang, Pulau Pinang, Johor dan Melaka bermula 17 November hingga 23 Disember 2012.

Di samping itu, anda juga turut berpeluang mencuba sendiri tandas digital ini secara percuma selama 14 hari.

Untuk maklumat lanjut, layari www.facebook.com/CowayMalaysia dan coway.com.my atau hubungi talian khidmat pelanggannya, 1800-888-111.

Artikel ini disiarkan pada : 2012/11/19


Koleksi simpanan peribadi

Posted: 19 Nov 2012 06:33 AM PST

PAMERAN jenama minuman terkenal, Coca-Cola yang dibuka seawal jam 10 pagi pada Sabtu lalu memberikan pengalaman menarik kepada pengunjung di Solaris Dutamas (Publika) dan tidak ketinggalan bagi diri penulis.

Apa tidaknya, ada yang sanggup berhabis duit dan datang dari jauh semata-mata ingin berkongsi koleksi memorabilia dimiliki bersama peminat di negara ini.

Bagi pasangan dari Hatyai, Thailand, Norin Inyod dan Chicky Kai yang menyertai Festival Pengumpul Coca-Cola 2012 kali kedua itu menganggap ia perkara cukup bermakna.

Semangat untuk menyertai acara berkenaan semata-mata memenuhi minat yang mendalam selain berkongsi dan bertukar idea bersama pengumpul jenama Coca-Cola yang lain.


"Walaupun hampir 20 tahun mengumpul koleksi barangan berkenaan, saya tidak pernah berasa bosan dan semakin gemar menjadikannya sebagai simpanan peribadi.


"Barangan paling istimewa ialah botol kaca yang pertama kali dihasilkan di Thailand sempena ulang tahun ke-40 jenama berkenaan," katanya yang kini memiliki botol, tin minuman, mainan dan rantai kunci.

Paling menggembirakan Norin apabila dia berjaya mendapatkan koleksi berkenaan secara percuma di kilang berkenaan kira-kira 10 tahun lalu.

Bukan sekadar mempamerkan koleksi yang ada, malah dia juga lebih gemar berkongsi barangan dimiliki dengan mereka yang mempunyai hobi sama.

Sandra Monteiro berasal dari Kuala Lumpur juga antara 30 pengumpul barangan
Coca-Cola sejak 10 tahun lalu, turut tidak melepaskan peluang menyertainya.

Mengumpul sebanyak 8,000 tin dan lebih 3,000 botol bagi melengkapkan setiap edisi terhad yang dikeluarkan jenama berkenaan belum cukup untuk memuaskan hatinya.

"Paling saya gemari ialah koleksi tin. Saya memang meminati bentuk tin kerana ia dihasilkan dengan pelbagai saiz dan warna berbeza.

"Selain itu, ia tidak mudah pecah jika jatuh dari tempat yang tinggi, sekali gus mengelakkan koleksi yang dikumpul musnah begitu saja," jelasnya.

Baginya, perkara paling menggembirakan ketika mendapat botol edisi terbaru yang menampilkan wajah aktor terkenal dalam filem Skyfall, James Bond.

Apatah lagi dia juga peminat setia James Bond lantas Sandra segera mencarinya daripada rakan lain yang mempunyai maklumat mengenainya.

Wanita berusia 34 tahun itu juga memiliki bilik khas di rumah untuk menempatkan semua koleksinya bagi mengelakkan barang yang dikumpul rosak.

Jika difikirkan, memang tidak logik untuk mengumpul botol dan tin yang banyak di dalam rumah, namun disebabkan minatnya yang mendalam pada rekaan koleksi itu, dia tidak kisah berhabis banyak duit demi memenuhi misi hobinya itu.

"Saya tidak kisah berbelanja untuk mendapatkan koleksi diminati dan pernah membeli botol 250 mililiter semahal RM4,000.

"Botol yang sangat saya sayangi ini dibeli daripada pengumpul Perancis yang memaparkan wajah penyanyi kumpulan Kiss, Gene Simmons.

"Walaupun saya jarang ke luar negara, kakak dan rakan banyak membantu membeli koleksi istimewa di tempat yang mereka lawati," ujarnya yang tersentuh dengan sokongan orang di sekeliling.

Bagi memastikan Sandra sentiasa mendapat tahu koleksi terkini yang mesti dimiliki atau tidak pasti dengan keasliannya, dia banyak berhubung dengan pengumpul lain.

Ini bagi mengelakkan ditipu, malah melalui perkongsian idea serta barangan dikumpul, Sandra sedaya upaya melengkapkan koleksi edisi terhad yang harus dimiliki.

Tambah menarik, Sandra juga mempunyai cara tersendiri untuk berkongsi maklumat dengan menjual koleksinya kepada rakan lain. Tidak hanya tertumpu pada tin dan botol, Sandra turut memiliki koleksi dulang, permainan jigsaw puzzle dan bekas peti surat.

Muhammad Azmeer Alhafiedz, 29, juga tidak mahu ketinggalan mengumpul lebih banyak koleksi barangan Coca-Cola kerana berminat dengan reka bentuknya.

Walaupun hobinya baru tercetus tiga tahun lalu, dia berbangga kerana dapat mengumpul koleksi yang lebih unik seperti model kapal terbang, kereta dan motosikal Vespa selain tin serta botol.

"Minat saya tercetus ketika bercuti di Thailand. Saya dapati di sana banyak peminat barangan Coca-Cola dan terfikir sebab mereka menjadikannya hobi.

"Untuk mendalaminya, saya sengaja membeli satu koleksi dan sejak itu, saya lihat ia sebenarnya barangan yang menarik jika disimpan sebagai kenangan.

"Sejak itu, saya meneruskan minat dengan mencari rakan yang mempunyai hobi sama di laman sosial facebook dan bertukar-tukar idea mengenainya," katanya yang mengumpul hampir 1,000 koleksi peribadi.

Walaupun tidak menggemari minuman berkarbonat itu, dia begitu sukakan warna dan rekaan jenama berkenaan yang membuatkannya bersemangat untuk mendapatkan lebih banyak lagi koleksi terhad.

Ditambah dengan kehadiran isteri yang sering memberikan sokongan, Muhammad Azmeer memandang serius hobi barunya itu.

Paling menggembirakannya apabila memperoleh koleksi botol sempena 125 tahun Coca-Cola di Malaysia selepas memenangi peraduan anjuran jenama berkenaan, tahun lalu.

Anak pertama daripada tujuh beradik itu juga mengakui pernah mendapat koleksi botol 1994 dari Maldives yang diberikan rakannya.

"Saya berasa puas apabila dapat banyak maklumat dan bertukar-tukar koleksi sesama rakan di samping bertemu pengumpul baru yang mempunyai minat sama.

"Bukan hanya di Malaysia, kami juga mempunyai rakan di luar negara yang sama-sama memberi maklumat mengenai koleksi edisi terhad yang boleh dimiliki," katanya.

Acara yang diadakan selama sehari itu turut mempamerkan Muzium Bergerak Coca-Cola yang menampilkan pelbagai koleksi daripada arkib di Atlanta, Amerika Syarikat.

Menurut Pengurus Besar Syarikat Coca-Cola Rantau Malaysia, Singapura dan Brunei, Gill McLaren, pelbagai barangan pameran dibawa khas bukan saja untuk peminat setia jenama berkenaan juga orang ramai yang mengunjungi acara terbabit.

Misalnya, barangan seni, muzik, fesyen dan koleksi edisi khas tajaan Coca-Cola seperti Sukan Olimpik dan Piala Dunia Fifa.

"Ini bukan acara buat peminat setia jenama ini saja tetapi untuk orang ramai melihat sendiri edisi terhad koleksi botol dan tin yang menjadi perhatian ramai.

"Pengumpul Coca-Cola sudah lama menantikan acara seperti ini dan ia antara sebab kami memenuhi permintaan mereka di sini.

"Sejak minuman ini dicipta pada 1886 oleh John S Pemberton, kejayaannya bukan terletak pada rasanya yang istimewa, malah kempen pengiklanan yang kreatif untuk memikat pengguna sepanjang masa," jelasnya pada acara yang turut dihadiri Pengarah Komunikasi Coca-Cola Malaysia, Mohd Kadri Mohd Taib.

Artikel ini disiarkan pada : 2012/11/19


Kredit: www.hmetro.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Harian Metro

Copyright 2010 All Rights Reserved