Jumaat, 30 November 2012

Harian Metro: Hati


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

Harian Metro: Hati


Paduan rona terang, gelap

Posted: 30 Nov 2012 02:09 PM PST

HARUMAN lavender dan mawar memenuhi segenap ruang. Gubahan bunga tiruan ala Inggeris selain mempesona pandangan mata juga mewujudkan situasi tenang dan mendamaikan, sesuai dengan konsep yang diketengahkan.

Bukan saja pada reka bentuk butik, malah koleksi pakaian ditampilkan Yan's Creation mengambil inspirasi daripada pengaruh Victoria, Melayu klasik Indonesia serta ala gipsi.

Menariknya, setiap himpunan menawarkan rekaan unik seperti gaun ala jubah, kaftan, baju kurung, kebaya, blaus dipadankan palazo dan skirt labuh.

Menurut pemilik Yan's Creation, Yani Bachtiar, 49, setiap rekaan mempunyai identiti tersendiri sesuai untuk acara kasual. Dia yang pernah menimba ilmu gubahan dan jahitan di Amsterdam dan Australia mengakui setiap potongan direka bagi memberi keselesaan kepada wanita.


"Untuk itu setiap padanan menggunakan fabrik lembut bermutu seperti sutera satin, baldu, lycra dan sifon kemudian diperindahkan menerusi motif bunga-bungaan menggunakan tampalan bunga, reben, manik dan jemeki bagi menambah unsur elegan kepada si pemakai," katanya.


Bagi Yani, kualiti amat dititikberatkan dalam setiap rekaan kerana di situlah letaknya tanda pengenalan jenama ini sejak pembukaan pertama di Ampang Park, 20 tahun lalu.

Selain menampilkan warna gelap dan lembut, Yani sentiasa mengikuti perkembangan semasa dengan memilih rona terang dan pelbagai bagi mempraktikkan konsep suai padan.

"Kini pemilihan rona terang sebagai memenuhi konsep warna blocking menjadi pilihan semua tidak kira sama ada remaja atau wanita pertengahan usia. Dengan menyediakan kepelbagaian rekaan dan warna, pelanggan boleh memilih padanan sesuai bagi memenuhi acara yang akan dihadiri mereka," jelasnya.

Sementara itu, Yan's creation juga banyak menampilkan rekaan blaus berpotongan jubah paras lutut yang boleh dipadankan dengan seluar atau skirt.

Sesuai untuk percutian hujung tahun selain tambahan perhiasan seperti rantai dan anting-anting, Yani juga menghasilkan rekaan topi dihiasi bunga dan reben bagi menampilkan gaya elegan wanita.

Setiap satunya direka menggunakan bunga tiruan berkonsepkan ala Inggeris dan sesuai dipadankan sama ada dengan blaus atau kaftan.

"Bagi mereka yang ingin tampil ringkas, kaftan labuh warna polos sesuai dipadankan dengan palazo manakala bagi mereka yang ingin bereksperimen dengan warna bolehlah memilih kaftan potongan pendek atau separa warna terang dipadankan skirt atau pario warna berbeza," ujarnya.

Tambah Yani, kaftan dianggap istimewa kerana ia tampak ideal digayakan wanita bertudung mahupun tidak bertudung. Bagi mereka yang tidak bertudung, pastikan rambut diikat atau didandan sanggul atau boleh digayakan dengan topi untuk kelainan.

Selain baju, dia turut menyediakan gubahan bunga ala Inggeris di butik yang terhasil selepas menutup Yan's Collection di Suria KLCC, sedekad lalu. Ketika itu Yani mempunyai dua perniagaan iaitu Yan's Collection dan kedai bunga, Yan's Creation.

"Tetapi apabila butik di KLCC ditutup, saya mula bingung memikirkan lokasi sesuai bagi menempatkan stok pakaian yang masih berbaki. Lalu timbul idea melakukan transformasi di Yan's Creation dengan menjual bunga dan pakaian," terang Yani yang berasal dari Padang, Indonesia.

Menjelang 2013, menurut Yani, rona ceria masih menjadi kegilaan ramai selain pakaian moden Muslimah seperti gaun labuh, jubah dan kaftan menjadi pilihan wanita.

Artikel ini disiarkan pada : 2012/11/30



Advertorial: Lima mitos bidet digital

Posted: 30 Nov 2012 02:08 PM PST

MINGGU lalu, penulis sempat meluangkan masa hujung minggu dengan menonton wayang bersama seorang teman. Seperti biasa, sebelum cerita yang dinanti bermula, treler beberapa filem akan diputarkan.

Tidak terkecuali, beberapa iklan turut dipaparkan sebagai selingan. Penulis tersenyum keseorangan apabila tanpa disangka-sangka munculnya iklan Coway Bidet untuk tontonan penonton di panggung itu.

Menarik, menggelikan hati dan mesej yang ingin disampaikan juga mudah untuk difahami. Diharapkan orang ramai dapat mempelajari sesuatu dan mengetahui kelebihan tandas digital itu seperti penulis yang sudah mencubanya sendiri.

Penulis yakin, ramai di kalangan anda yang tertanya-tanya bagaimana ia dipasang di rumah, adakah alat ini akan merosakkan mangkuk tandas, lantai jubin dan sebagainya?


Bagaikan mitos, anda akan mula menyangka dan membayangkan yang bukan-bukan mengenai perkara ini. Manakan tidak, tiada siapa di antara kita yang mahu tandas rumahnya berantakan disebabkan perkara ini bukan?


Perasaan risau dan khuatir itu adalah lumrah.

Terdapat lima mitos yang dikenal pasti apabila berbicara akan masalah ini.

Pertama, anda tidak perlu risau kerana pemasangan bidet digital ini tidak memerlukan tandas anda diketuk, ditebuk atau dipecahkan. Sebaliknya, ia hanya dipasang di bahagian tempat duduk di atas mangkuk tandas asal anda seperti menggunakan skru.

Kedua, anda juga tidak perlu memasangnya sendiri kerana juruteknik profesional Coway akan datang ke rumah untuk melakukan proses pemasangan dengan sempurna.

Ketiga, tempoh waktu pemasangan pula tidak mengambil masa terlalu lama. Menurut pengalaman penulis, proses itu hanya berlangsung selama 30 minit hingga sejam saja.

Selain itu, walaupun terdapat bidet yang digunakan itu berasaskan tenaga elektrik, anda jangan sesekali takut kerana masalah terkena renjatan elektrik dan sebagainya tidak akan berlaku malah, ia berfungsi seperti tandas normal.

Hal yang sama juga diyakini tidak akan berlaku jika anda menggunakan bidet digital jenis bateri.

Akhir sekali, tandas digital ini boleh ditanggalkan untuk tujuan memudahkan proses menaik taraf sistem dan juga jika anda tidak mahu menggunakannya lagi.

Beberapa pengguna turut berkongsi mitos, pendapat dan pengalaman mereka menggunakan Coway Bidet ini di laman sosial.

Liyana Shuib misalnya menyatakan, pemasangan dilakukan dengan cepat malah tiada sebarang tebukan atau pecahan di bahagian mangkuk tandas.

Noorkhairul Aliza pula berkata, dinding dan lantai jubin juga tidak diusik dan masih dalam keadaan baik kerana juruteknik memasang bidet itu di bahagian tempat duduk saja dan bukannya keseluruhan mangkuk tandas.

Sementara itu, anda juga turut berpeluang mencuba sendiri tandas digital ini secara percuma selama 14 hari.

Untuk maklumat lanjut, layari facebook.com/CowayMalaysia dan coway.com.my atau hubungi talian khidmat pelanggannya, 1800-888-111.

Anda juga boleh menyaksikan iklan Coway Bidet di bawah.

Artikel ini disiarkan pada : 2012/12/01



Kredit: www.hmetro.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Harian Metro

Copyright 2010 All Rights Reserved