Ahad, 16 Disember 2012

Harian Metro: Arena


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

Harian Metro: Arena


Benitez rela

Posted: 15 Dec 2012 04:23 AM PST

TOKYO: Pengurus Chelsea, Rafael Benitez rela menyerahkan tugas kepada Pep Guardiola akhir musim ini selepas membantu kelab itu memenangi trofi seperti sebelum ini.

Benitez mengambil alih tugas itu secara sementara daripada Roberto Di Matteo, bulan lalu dan meskipun mahu terus bersama Chelsea tapi kelab itu dikatakan meminati Guardiola, bekas pengurus Barcelona.


"Jika beliau datang ke sini dan kami menang banyak trofi, saya pasti gembira," kata Benitez. "Guardiola mempunyai rekod yang hebat." Guardiola memutuskan untuk berehat seketika selepas memenangi trofi ke-14 dalam tempoh empat tahun sebagai jurulatih Barcelona, Mei lalu dan kini dikaitkan dengan banyak kelab termasuk Chelsea, Manchester City, Arsenal dan Bayern Munich. "Semua orang bercakap mengenai Guardiola. Guardiola ini, Guardiola itu tapi Guardiola hanya seorang, beliau hanya boleh pergi ke satu kelab," kata Benitez di Jepun menjelang final Piala Kelab Dunia menentang kelab Brazil, Corinthians, petang ini.

Ketika ditanya perasaannya jika pemilik Blues, Roman Abramovich meminta beliau meninggalkan kelab hujung musim ini, jurulatih dari Sepanyol itu berkata: "Apabila saya putuskan untuk datang ke sini, saya tahu menandatangani kontrak enam atau tujuh bulan dan saya tidak fikir melangkaui tempoh itu." Benitez menerima sambutan dingin sejak mengambil alih tugas di Stamford Bridge tetapi pengurus berusia 52 tahun itu yakin mampu memenangi hati peminat.


"Selepas peningkatan pasukan, cara dan gaya permainan yang diterapkan, saya yakin ramai peminat akan berkata: 'Mungkin kami terlalu berkasar dan perlu memberi beliau peluang mengembalikan keyakinan kepada pasukan dan peminat," katanya.


Sementara itu, David Luiz berkata, Chelsea mesti bergelar juara dunia hari ini, demi mencapai impiannya.

Pertahanan kelahiran Brazil itu meminati Corinthians tapi berhajat menewaskan pasukan dianggap wiranya.


"Saya mempunyai impian itu dan untuk memastikan impian menjadi kenyataan, saya perlu menang," katanya.

"Kini saya memiliki peluang menentang pasukan yang hebat dengan falsafah bola sepak Brazil di final. Mereka miliki ramai pemain hebat Brazil dan Chelsea perlu bekerja keras untuk menang." - Agensi

Artikel ini disiarkan pada : 2012/12/15



Takraw belum ‘mati’

Posted: 15 Dec 2012 04:21 AM PST

SEWAKTU bola sepak, badminton mahupun memanah menjadi bahan perbualan peminat sukan negara sepanjang 2012, sepak takraw bagaikan 'sepi tanpa berita'.

Tidak banyak liputan dibuat mengenai sukan itu, jauh sekali bercerita mengenai pencapaiannya. Lebih malang lagi tiada 'wira' yang benar-benar boleh disanjung setinggi Datuk Lee Chong Wei, Safee Sali mahupun Pandelela Rinong.


Realiti yang harus ditelan adalah sepak takraw yang dianggap sukan tradisi bagaikan sudah hilang seri. Meskipun pelbagai langkah sudah mula diatur bagi mengembalikan kegemilangan sukan itu seperti era Adnan Saidin atau trio emas Sukan Sea Manila tapi boleh dikatakan belum mencapai tahap membanggakan.

Hingga Jun lalu, Malaysia menduduki tempat kedua ranking dunia bagi regu lelaki di belakang Thailand, diekori rapat Korea Selatan dan Indonesia. Begitupun masih ramai yakin sukan ini mempunyai masa depan yang cerah dengan pembabitan generasi muda yang menunjukkan minat dalam sukan itu. Karnival Remaja Kebangsaan yang diadakan di Shah Alam sepanjang minggu ini, menjadi bukti sepak takraw masih belum 'mati'. Kejohanan disertai pasukan pelapis dari seluruh negara, dengan kejohanan membabitkan kategori Bawah 21 dan 18 Tahun.


Pemangku Setiausaha Jawatankuasa Pengadil Persatuan Sepak Takraw Selangor, Hamid Kasmani berkata, kejohanan seperti ini medan terbaik untuk mengetengahkan bakat pemain sepak takraw remaja negara apatah lagi ia turut mengetengahkan acara beregu.


"Apa yang boleh saya katakan tahap permainan mereka adalah tinggi tapi pada masa sama masih perlukan pendedahan," katanya.

Apa yang dimaksudkan beliau adalah menambah pelbagai kategori untuk pelbagai peringkat umur seawal bawah 12, 15, hingga ke 18 dan 21 tahun.


"Menerusi cara itu, lebih banyak pemain pelapis dapat disediakan untuk sukan ini dan saya yakin sukan ini masih punya masa depan yang cerah," katanya yang turut mencadangkan supaya acara wanita turut diberi perhatian.

Malah beliau mahu agar persatuan sepak takraw kebangsaan dan negeri turut memberi tumpuan terhadap golongan lebih muda bagi memastikan lebih lebih ramai pemain berwibawa dapat disediakan apatah lagi sukan itu menyumbang pingat di Sukan Sea.


Pendapat sama turut diluahkan jurulatih pembangunan pelapis Terengganu, Azman Mamat yang optimis dengan perkembangan sukan takraw pada masa ini.


"Kita mempunyai bakat yang mencukupi untuk diketengahkan tapi ia boleh ditambah dengan mengadakan pertandingan di peringkat umur lebih rendah. Setidak-tidaknya mereka boleh bertanding dalam Kejohanan Sekolah-Sekolah Asean yang turut mempertandingkan acara ini," katanya.


"Kejohanan seperti ini berjaya melahirkan pemain berwibawa seperti Zulkifli Abd Razak, Hanafiah Dollah, Syazrin Qamar, Mohd Khairol Zaman dan Ahmad Aizat dan ada di antara mereka kini beraksi di Sukan Universiti Asean (AUG).


"Yang penting adalah pendedahan berterusan perlu diberikan kepada mereka untuk menyerlah di peringkat seterusnya. "Terengganu sebagai contoh mengambil khidmat jurulatih dari Thailand untuk melatih skuad sepak takraw negeri selain turut membantu program pembangunan sepak takraw negeri," katanya.

Artikel ini disiarkan pada : 2012/12/15



Kredit: www.hmetro.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Harian Metro

Copyright 2010 All Rights Reserved