Ahad, 27 Januari 2013

Harian Metro: Arena


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

Harian Metro: Arena


Jangan ponteng latihan

Posted:

Kuala Lumpur: Jaguh terjun negara, Bryan Nickson Lomas bukan saja digilai peminat sukan tempatan malah turut diminati barisan atlet cilik yang memilihnya sebagai idola untuk bergelar penerjun bertaraf dunia.

Namun bagi Bryan, 23, untuk sampai ke tahap dunia, keupayaan harus digilap seawal usia lima hingga tujuh tahun selain perlu mempunyai disiplin tinggi.


Bagi dua pelapis negara yang meminati Bryan, Nur Dhabitah Sabri dan Muhammad Nazreen Abdullah, kunjungan Bryan menyaksikan sesi latihan di Cheras baru-baru ini amat bernilai. Sekalipun kejayaan Pandelela Rinong memenangi pingat gangsa Sukan Olimpik London membanggakan negara, Bryan tetap menjadi pilihan kerana semangat juang serta keramahannya yang tidak lokek memberi tunjuk ajar kepada 'junior'.

Kemesraan Bryan bersama skuad pelapis jelas terserlah apabila mereka menyambutnya dengan penuh kemesraan serta hilai ketawa. Ikuti sesi temu bual Nur Dhabitah dan Muhammad Nazreen yang berkesempatan berbicara secara dekat bersama idola kesayangan mereka, Bryan.


SOALAN: Bagaimana Bryan boleh terbabit dengan sukan terjun hingga bergelar penerjun bertaraf dunia serta layak ke Olimpik? JAWAPAN: Sebenarnya secara tidak sengaja kerana terpilih di sekolah disebabkan struktur badan bersesuaian. Kemudian diberi galakan ibu dan bapa untuk berkecimpung dalam sukan ini secara serius hingga sampai ke tahap dunia sekarang ini.


Apakah tips menjadi penerjun terbaik? Untuk menjadi penerjun terbaik dan berjaya, seseorang itu perlu menanam sifat rajin, disiplin dan sentiasa mendengar tunjuk ajar jurulatih. Jangan sesekali malas dan ponteng latihan.

Foto

BRYAN (kanan) beri nasihat kepada Dhabitah (dua dari kiri) dan Nazreen (kanan).

Bagaimana membahagikan masa dengan baik, terikat dengan sesi jadual padat, bergelar mahasiswa Universiti Malaya (UM), berjumpa dengan keluarga serta rakan? Perlu bijak membahagikan masa, jadual saya memang sibuk. Misalnya sesi latihan di sebelah pagi dan petang, sibuk pula menghadiri kuliah. Malam pula akan siapkan tugasan diberikan pensyarah dan selebihnya mengulang kaji pelajaran. Sama juga dengan Sabtu. Ahad pula masa untuk berehat dan keluar bersama rakan. Bagi melepaskan rindu dengan keluarga di Kuching, Sarawak, saya akan hubungi mereka menerusi telefon.


Selain sukan terjun, mungkin ada meminati sukan lain? Bola sepak. Amat meminati sukan ini sejak kecil kerana terpengaruh dengan ayah yang aktif bermain bola sepak. Ayah bukanlah pemain negara tetapi aktif bermain di tempat kerja bersama rakan-rakannya.

Apakah aktiviti riadah di masa lapang? Suka bermain permainan komputer. Itu memang wajib jika ada masa terluang.


Siapakah penerjun yang menjadi idola? Pastinya penerjun dari Kanada, Alexandre Despatie. Dia adalah juara dunia dalam tiga kategori iaitu 1 meter papan anjal, 3m papan anjal dan 10m platform.


Kini sudah terkenal di peringkat antarabangsa, bagaimana Bryan melayan peminat? Setakat ini belum pernah diserbu peminat seperti artis atau pemain bola sepak popular tempatan (ketawa). Tapi jika ada yang menyapa dan ingin bergambar, saya sentiasa layan dengan baik.

Artikel ini disiarkan pada : 2013/01/26

Chelsea hati-hati

Posted:

London: Chelsea cuba menghidupkan kembali cabaran musim ini meskipun tanpa kelibat Eden Hazard apabila turun beraksi menentang Brentford di pusingan keempat Piala FA, malam ini.

Hazard digantung selepas diarah keluar padang pada perlawanan separuh akhir Piala Liga di Swansea selepas menendang budak pengutip bola dan berdepan tindakan susulan FA Inggeris.


Insiden itu mengaburi kegagalan Chelsea menundukkan pasukan kendalian Michael Laudrup dan mereka perlu bangkit pada pertemuan di Griffin Park.

Jika kalah buat kali kedua minggu ini, Blues hanya tinggal saingan Liga Europa untuk bergelar juara musim ini sekali gus meningkatkan tekanan kepada pengurus pasukan, Rafael Benitez.


Ketiadaan Hazard memburukkan lagi keadaan terutama di saat pasukan ingin memburu kemenangan sejak awal musim ini.


"Amat mengecewakan kerana kami gagal menjaringkan gol ketika menentang Swansea," kata penjaga gol, Petr Cech.

"Kami tahu perlu menjaringkan gol untuk mengukuhkan kedudukan tapi gagal melakukannya.


"Malah ketika menentang Southampton kami gagal konsisten selepas mendahului 2-0 dan mereka berjaya menjaringkan dua gol untuk menyamakan kedudukan.

"Pasukan perlu lebih mantap di depan gawang kerana kami banyak mencipta peluang menjaringkan gol. Kami perlu menjaringkan lebih banyak gol.


"Pasukan seharusnya lebih menyengat. Ketika menentang Arsenal dulu kami turut melakukan kesilapan sama meskipun menang 2-1.


"Kami terpaksa bekerja keras hingga hujung perlawanan kerana gagal menggunakan peluang yang terhidang." David Luiz tidak dapat diturunkan selepas mengalami kecederaan buku lali tapi kapten, John Terry mungkin boleh diturunkan dalam kesebelasan utama.


Benitez akur Brentford pasti bermain mati-matian.


"Pasti sukar kerana lawan mampu bermain bola jauh mahupun hantaran pendek. Mereka sebuah pasukan yang menarik," katanya. - AFP

Artikel ini disiarkan pada : 2013/01/26
Kredit: www.hmetro.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Harian Metro

Copyright 2010 All Rights Reserved