Khamis, 21 Februari 2013

Harian Metro: Setempat


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

Harian Metro: Setempat


75 murid keracunan

Posted:

Klang: Sesi pembelajaran di Sekolah Kebangsaan Bukit Kapar, Meru, di sini, gempar apabila 75 murid sekolah berkenaan mengalami sakit perut, muntah dan cirit-birit dipercayai keracunan makanan selepas sesi rehat, pagi semalam.

Dalam kejadian itu, murid berkenaan masing-masing dari tahun empat hingga enam mengadu sakit perut selepas waktu rehat sebelum pihak sekolah menghubungi pasukan perubatan daripada klinik kesihatan berhampiran untuk rawatan lanjut.


Difahamkan, kejadian sama berlaku kelmarin apabila terdapat murid yang sakit perut.

Pasukan perubatan yang melakukan rawatan membawa dua murid perempuan ke Klinik Kesihatan Meru untuk diberikan rawatan lanjut sebelum dibenarkan pulang.


Bapa murid, Zamri Saadan, 36, ketika ditemui berkata, dia dimaklumkan mengenai kejadian itu oleh anaknya, Nur Nadiah Farhana, 12, selepas pulang ke rumah jam 2 petang, semalam.


Menurutnya, Nur Nadiah juga pulang dalam keadaan kurang bermaya kerana dia dimaklumkan mengalami sakit perut selepas memakan nasi goreng pada waktu rehat. "Ini kejadian pertama sejak anak saya belajar di sekolah berkenaan. Mujur keadaannya tidak serius dan dia boleh meneruskan persekolahan pada sesi petang seperti biasa," katanya, semalam.

Foto

DUA murid di kawasan kantin sekolah terbabit.

Sementara itu, Pengarah Pelajaran Selangor Mahmud Karim ketika dihubungi mengesahkan kejadian berkenaan.


Menurut Mahmud, kakitangan Pejabat Kesihatan Klang turut hadir ke sekolah berkenaan untuk melakukan siasatan lanjut kejadian itu.

"Selepas saringan kesihatan dijalankan, dua murid dihantar ke Klinik Kesihatan Meru untuk mendapatkan rawatan susulan namun semua mereka dilaporkan stabil," katanya.


Katanya, kantin sekolah berkenaan juga diarahkan untuk ditutup sementara sehingga 5 Mac ini bagi membolehkan siasatan mengenai tahap kebersihan dijalankan.

Artikel ini disiarkan pada : 2013/02/21
Kredit: www.hmetro.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Harian Metro

Copyright 2010 All Rights Reserved