Ahad, 24 Mac 2013

Harian Metro: Arena


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

Harian Metro: Arena


'Jangan leka'

Posted:

Serravalle, San Marino: Pengurus England Roy Hodgson memberi amaran kepada pemain agar tidak leka selepas berjaya membelasah pasukan kerdil San Marino, 8-0 pada kelayakan Piala Dunia 2014, semalam.

Skuad Hodgson tidak menunjukkan belas kasihan di Stadio Olimpico, Serraville sebaik jaringan sendiri Alessandro Della Valle pada minit ke-12 memulakan pesta gol pasukan pelawat.


Alex Oxlade-Chamberlain, Ashley Young, Frank Lampard, Wayne Rooney dan Daniel Sturridge mencatat nama sebagai penjaring manakala Jermain Defoe menjaringkan dua gol ketika England merekodkan kemenangan terbesar dalam tempoh 25 tahun.

Pesta gol itu menggambarkan penguasaan England terhadap pasukan yang berada di ranking ke-207 dunia dan berkongsi tangga terakhir ranking FIFA tapi Hodgson berkata, kejayaan itu tidak bermakna apabila pasukan itu menentang pendahulu Kumpulan H, Montenegro Selasa ini.


"Kami perlu hati-hati apabila cuba meramal masa depan selepas perlawanan seperti ini," katanya.


"Apabila menempuhi perlawanan seperti ini, kami sedar pasukan bermain dengan cara mereka sendiri dan boleh mencetuskan masalah.

"Itulah yang kami lakukan tetapi tiada anggota pasukan melompat kegembiraan di bilik persalinan." Perlawanan di Podgorica Selasa ini mampu mencorakkan kempen kelayakan England.


Kemenangan tipis Montenegro 1-0 di Moldova, kelmarin bermakna mereka kekal dengan kelebihan dua mata di tangga teratas kumpulan dan biarpun kemenangan England membawa mereka ke puncak, kekalahan akan membuatkan mereka ketinggalan lima mata.

Pada akhir perlawanan itu, ada penyokong England meluahkan kemarahan terhadap bek tengah Manchester United Rio Ferdinand yang menolak panggilan menyertai pasukan kebangsaan demi kempen kelabnya.


Hodgson bagaimanapun enggan terbabit dalam isu itu.


"Sudah tentu saya mendengarnya. Saya bukannya pekak tapi tidak mahu mengulas apa-apa." - AFP

Artikel ini disiarkan pada : 2013/03/24

Valbuena nadi Perancis

Posted:

GIJON, Sepanyol: Finland menjaringkan gol penyamaan pada hujung perlawanan untuk mengikat Sepanyol, 1-1 sekali gus memberi tekanan terhadap juara dunia dan Eropah itu sebelum turun beraksi menentang Perancis pada aksi Kelayakan Piala Dunia Kumpulan I, minggu depan.

Penyerang Teemu Pukki menjaringkan gol penyamaan itu pada minit ke-79, cubaan pertama tepat ke gawang Sepanyol yang menguasai sepenuhnya perlawanan itu.


Pertahanan Sepanyol Sergio Ramos yang memikul tugas kapten pada aksi ke-100 untuk negaranya menjaringkan gol pasukannya pada hujung babak pertama tapi anak buah Vicente del Bosque gagal mengambil kesempatan terhadap penguasaan mereka.

Sepanyol kini menghuni tempat kedua kumpulan, ketinggalan dua mata berbanding Perancis yang berjaya menewaskan Georgia, 3-1 di Paris.


"Kami tidak memikirkan pertemuan menentang Perancis kerana perlawanan ini lebih penting," kata Ramos, 26, pemain paling muda dalam sejarah bolasepak Sepanyol memperoleh 100 cap.


"Kini kami menumpukan perhatian terhadap Perancis. Kami memiliki skuad hebat dan mampu menewaskan mereka." Del Bosque kecewa anak buahnya gagal menambah jaringan. "Kami sepatutnya menamatkan cabaran mereka tapi gol kedua gagal dijaringkan. Mereka bertahan dengan baik tapi akhirnya mereka menghasilkan sesuatu yang mustahil apabila menjaringkan gol penyamaan.

"Apapun, nasih masih di tangan kami. Kami memiliki pasukan yang hebat dan mampu menewaskan Perancis," katanya. - Reuters

Artikel ini disiarkan pada : 2013/03/24
Kredit: www.hmetro.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Harian Metro

Copyright 2010 All Rights Reserved