Ahad, 31 Mac 2013

Harian Metro: Arena


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

Harian Metro: Arena


Belajar pengalaman Suarez: Rodgers

Posted:

Liverpool: Brendan Rodgers menggesa Daniel Sturridge menjadikan pemain paling kontroversi dalam dunia bolasepak sebagai pemangkin meningkatkan persembahannya di Liverpool.

Nama Sturridge semakin melonjak selepas dibeli dengan harga £12 juta (RM56 juta) dari Chelsea pada Januari selepas berjaya menjaringkan lima gol dalam lapan perlawanan.


Pengurus Kop, Rodgers mungkin banyak memberikan nasihat tapi beliau sedar contoh terbaik sebenarnya adalah Luis Suarez.

Tiada siapa mampu menandingi kontroversi dicetuskan pemain dari Uruguay itu. Dia baru-baru ini menumbuk pemain pertahanan Chile, Gonzalo Jara pada pertembungan yang menyaksikan pasukannya tewas 0-2.


Namun, Rodgers menekankan kebijaksanaan pemain itu di padang menenggelamkan sikap buruknya, terutama kesungguhannya pada sesi latihan.


"Bagi saya, dialah tonggak pasukan. Jika diimbas sejarah kelab ini, legenda seperti Ian Rush, Kenny Dalglish dan Robbie Fowler turut memiliki senario hampir sama.

Foto

KESUNGGUHAN Suarez boleh dijadikan contoh buat Sturridge.

"Luis pemain dan pemimpin yang hebat. Sebab itulah sebagai pengurus pasukan, saya sukakan dia, Dia mempamerkan kesungguhan dalam semua perlawanan.


"Meskipun dia kepenatan kerana terpaksa mengharungi perjalanan jauh tapi dia tetap terus bekerja keras di padang latihan tapi tiada siapa yang menyanjung usahanya itu." Kesungguhan Suarez kini mula dipraktikkan Sturridge dan Rodgers yakin bintang muda England itu mula memahami etika kerja yang diperlukan untuk menjadi seorang bintang.

"Daniel baru berusia 23 tahun dan perlu memperbaiki aksinya. Dia sentiasa terbuka mendengar nasihat. Ini senario kerja yang baru namun kami sudah berbincang dan menonton video mengenainya.


"Bolasepak bukan sains yang sukar kerana jika ada pemain yang mempamerkan aksi hebat, memang bagus jika kami tayangkan pencapaiannya kepada pemain lain." - Agensi

Artikel ini disiarkan pada : 2013/03/31

Kenang rekod Messi

Posted:

London: Tahun 2012 adalah tahun gemilang buat bintang Barcelona dari Argentina, Lionel Messi.

Pemain bertubuh kecil yang lincah itu menjaringkan 91 gol, memecahkan rekod yang sebelum ini bertahan selama 40 tahun dicipta legenda Bayern Munich dan Jerman, Gerd Muller.


Untuk meraikan tahun ajaib Messi, artis Dave Williams menghasilkan sebuah poster yang menakjubkan, mempamerkan setiap satu daripada 91 gol dijaringkan bintang Barca itu pada tahun lalu.

Williams sebelum ini pernah merakamkan aksi Kejuaraan Eropah tahun lalu apabila menghasilkan poster hebat memaparkan kesemua 16 pasukan yang layak beraksi pada Euro 2012.


Kini tumpuannya terarah kepada tahun luar biasa Messi.


Williams turut menyatakan bagaimana beliau memulakan projeknya itu.

"Selepas menyaksikan video kesemua 91 gol Messi di YouTube, saya sedar ia satu peristiwa yang unik," katanya.


"Saya tidak fikir rekod jaringan sepanjang tahun itu mampu diulangi.

"Saya menyedari kepelbagaian jaringan yang dilakukannya menerusi penalti, sepakan percuma, sentuhan mudah depan pintu gol dan tandukan tetapi dia juga menjaringkan gol peribadi yang hebat sama ada rembatan yang kencang, bola lambung, gol jelek ataupun cantik dan hasil gerakan licik atau dalam erti kata lain apa saja bentuk jaringan yang pernah kita bayangkan.


"Untuk melakukannya secara konsisten pada pertemuan menentang pasukan sehebat Brazil, Real Madrid, Atletico dan Valencia selama 12 bulan amat menakjubkan dan sebab itulah saya ingin raikan pencapaiannya itu dalam bentuk poster yang boleh disimpan orang ramai, mengenang pencapaian luar biasa pemain itu." Williams bagaimanapun hanya menghasilkan cetakan terhad poster itu iaitu 91 salinan, satu untuk setiap jaringan yang dilakukan bintang Argentina itu. - Agensi

Artikel ini disiarkan pada : 2013/03/31
Kredit: www.hmetro.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Harian Metro

Copyright 2010 All Rights Reserved