Selasa, 14 Mei 2013

Harian Metro: Arena


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

Harian Metro: Arena


'Saya tumpang gembira'

Posted: 13 May 2013 10:02 AM PDT

Kuala Lumpur: Hendrawan (gambar) tumpang gembira dengan kejayaan Misbun Ramdan Misbun yang merangkul kejuaraan kedua di Terbuka Slovenia kelmarin, namun menafikan dakwaan beliau gagal menjadikan anak legenda badminton negara, Misbun Sidek sebagai juara ketika bersama Persatuan Badminton Malaysia (BAM).

"Prestasi Ramdan sememangnya meningkat ketika berada di BAM lagi dan tahun lalu, kami juga mengatur untuk pemain saya beraksi di tiga kejohanan Eropah, tapi hanya sempat beraksi di dua kejohanan kerana terpaksa pulang untuk menyertai Piala Axiata. Malah Ramdan ketika itu mara ke final Terbuka Belanda," kata jurulatih pemain perseorangan negara itu.


Begitupun jurulatih berasal dari Indonesia itu berkata: "Lebih penting ketika ini Ramdan terus mengekal dan meningkatkan prestasinya selepas keluar dari BAM kerana dia seorang pemain berkualiti." Begitupun ketika ditanya adakah tindakan Ramdan keluar dari BAM itu satu langkah tepat, beliau berkata: "Itu saya tidak pasti".

Hendrawan juga enggan meramal, berapa lama masa diperlukan Ramdan untuk tampil sebagai pemain kelas dunia kerana beliau tidak tahu perancangan dan program Nusa Mahsuri serta jurulatihnya, Misbun Sidek.


Begitupun Hendrawan menganggap prestasi Ramdan ini sebagai satu cabaran kepada pemain bimbingannya, bukan satu tamparan menyakitkan.


"Sekarang Ramdan menunjukkan prestasi yang amat baik, pemain saya tidak boleh lagi selesa. Bagi saya siapapun pemain terbaik di negara ini layak mendapat peluang mewakili negara, malah saya tidak pernah ada masalah dengannya.

"Malah ketika berada di luar negara, pemain saya juga berlatih bersama-sama dengan Ramdan, begitu juga dengan Zulfadli Zulkifli." Ketika ditanya apakah Ramdan patut berada dalam senarai skuad Piala Thomas negara, di New Delhi, India tahun depan, beliau berkata: "Terpulang kepada polisi BAM. Secara peribadi saya mahu pemain terbaik mewakili negara dan untuk merebut tempat dalam pasukan itu, saya rasa apa yang ditunjukkan Ramdan ini memberi cabaran yang baik kepada Iskandar Zulkarnain dan Goh Soon Huat."

Artikel ini disiarkan pada : 2013/05/14

Nadzmi enggan buat andaian

Posted: 13 May 2013 09:55 AM PDT

Kuala Lumpur: Datuk Seri Mohd Nadzmi Salleh enggan membuat andaian, kemungkinan tindakan Persekutuan Badminton Dunia (BWF), memberi tiket wild kad kepada Lin Dan untuk beraksi di Kejohanan Dunia, sebagai konspirasi 'balas dendam' terhadapnya yang menarik diri daripada menjadi calon Presiden BWF dan berpaling menyokong calon Asia, Justian Suhandinata dari Indonesia.

Ketika diajukan soalan terbabit, Presiden Persatuan Badminton Malaysia (BAM) itu ringkas berkata: "Itu saya tidak tahu." Pemangku Presiden Konfederasi Badminton Asia (BAC) itu lebih gemar meletakkan tindakan BWF dari sudut positif, iaitu Lin Dan sebagai bahan tarikan kejohanan.


"Kejohanan Dunia BWF satu pertandingan berprestij, jadi ia memerlukan pemain ternama untuk bersaing," katanya mengenai penyertaan Lin Dan dalam kejohanan itu, sekali gus menyaksikan China mempunyai empat wakil yang meningkatkan lagi peratusan peluang mereka memenangi kejuaraan, seandainya bukan Lin Dan yang akan mempertahankannya.

Namun definisi 'ternama' tidak semestinya terletak kepada nama yang popular, sebaliknya atlet yang berada di ranking tertinggi. Mungkin dari sudut ini, BWF tersilap pengiraan.


"Saya berpendapat, mungkin juga BWF ingin Lin Dan beraksi atas nilai komersil, dia bukan hanya mampu menarik peminat tapi juga penajaan. BWF juga perlukan wang bagi setiap penganjuran," kata Nadzmi.


Isu tiket tiket wild kad dan kaitan dengan Nadzmi cuma satu daripada teori dalam mencari punca yang menjadi penyebab BWF berbuat demikian dan jika China memberikan satu slot daripada tiga yang mereka peroleh kepada Lin Dan dengan mengorbankan dua pemainnya yang layak secara merit, mungkin tindakan itu dilihat lebih adil.

Namun kebanyakan media antarabangsa mempertahankan betapa pentingnya kehadiran Lin Dan kerana menganggap pemain itu sebagai pemain badminton terbaik sepanjang zaman.


Tapi adakah BWF akan menawarkan tiket wild kepada Datuk Lee Chong Wei, sekiranya dia yang sering dilanda kecederaan tidak layak secara merit kerana Chong Wei juga mempunyai sejarah besar apabila menakluk takhta nombor satu dunia untuk jangka masa yang lama biarpun belum ada koleksi kejuaraan tersohor dunia seperti Kejohanan Dunia dan Olimpik.

Artikel ini disiarkan pada : 2013/05/14
Kredit: www.hmetro.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Harian Metro

Copyright 2010 All Rights Reserved