Ahad, 19 Mei 2013

Harian Metro: Arena


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

Harian Metro: Arena


Halangan terakhir Gunners

Posted: 18 May 2013 08:13 AM PDT

London: Arsene Wenger yakin skuadnya sudah tidak lagi dibayangi Robin van Persie dan kini memberi sepenuh tumpuan melaksana misi merebut tiket automatik ke Liga Juara-Juara dengan mengatasi Newcastle, hari ini.

Gunners sebelum ini hambar hingga dikritik teruk musim ini apabila jatuh ke kedudukan ke-10 hingga kelihatan tidak mampu merebut empat tangga teratas selepas tewas kepada Tottenham 3 Mac lalu.


Namun aksi cemerlang bermula dengan kejayaan mengatasi Bayern Munich di Allianz Arena menghidupkan peluang skuad pimpinan Wenger yang kini berada di atas Spurs. Malah, Arsenal juga dijangka mampu merebut kedudukan tangga ketiga Liga Perdana daripada Chelsea.

Wenger menganggap pencapaian ini bukti kekuatan karakter pasukan yang dibina di sekeliling Lukas Podolski, Santi Cazorla dan Olivier Giroud selepas pemergian Van Persie ke Manchester United dengan nilai £24 juta (RM109 juta).


"Arsenal dianggap hilang keyakinan ekoran ketiadaan Van Persie dan kemasukan muka baru. "Kekalahan kepada salah satu pencabar utama menyebabkan kami dikritik teruk dan melunturkan semangat dan keyakinan pemain.


"Senario itu menjadi punca utama kepada kepincangan pasukan dan kami terpaksa mengambil masa untuk mencari formula tepat keseimbangan pasukan. Namun, kini Arsenal kembali dan kami amat efisyen.

Foto

PODOLSKI (kanan) menjadi tonggak serangan Arsenal.

"Kejayaan menjinakkan Bayern di gelanggang lawan sangat penting kerana seluruh pasukan kembali yakin. Saya tidak pernah berasa barisan pemain kehilangan fokus, cuma kami kurang yakin buat sementara waktu.


"Sumber utama adalah kekuatan mental dan fizikal dan kami sudah lama bermain bersama meskipun dalam tekanan dan ini adalah detik terbaik untuk menyempurnakan misi ini." - Agensi

Artikel ini disiarkan pada : 2013/05/18

Bukan misi mustahil

Posted: 18 May 2013 08:08 AM PDT

Kuala Lumpur: Hari ini bermulalah cabaran badminton seluruh dunia menentang China, apabila saingan Piala Sudirman bermula.

Penilaian atas kertas mahupun pendapat semua jurulatih menggelarkan China, awal-awal lagi sebagai juara sebelum kejohanan bermula, namun elemen kejutan bukan perkara mustahil dalam acara berpasukan, apa lagi pasukan campuran.


"Bagi saya China terlalu jauh ke depan dan tiada pencabar. Semua pasukan lain mempunyai peluang sama rata, tapi hanya datang ke Kuala Lumpur untuk merebut tempat kedua," kata Pengarah Prestasi Tinggi Persatuan Bulu Tangkis Seluruh Indonesia (PBSI), Rexy Mainaky.

"China memang amat kuat, pasukan kami bukan terkuat tapi kami boleh menang," kata Pengarah Sukan Denmark, Finn Traerup-Hansen.


"Memang sukar untuk pasukan lain menghalang China dari muncul juara termasuklah Korea. Lainlah jika China kalah awal," kata ketua jurulatih perseorangan negara, Rashid Sidek.


Dalam pada itu, tiba masanya pemain badminton negara membuktikan status underdog bukan penghalang untuk mereka melakar sejarah untuk sekurang-kurangnya ke final Piala Sudirman.

Selaku tuan rumah, banyak yang mahu dibuktikan pemain badminton negara yang diketuai perseorangan nombor satu dunia, Datuk Lee Chong Wei,mungkin juga tuah yang selama ini tidak mengiringi Chong Wei untuk meraih gelaran utama dunia, akan ditebus secara berpasukan, semuanya bukan mustahil namun, mereka perlu menangani cabaran Taiwan dengan misi wajib menang.


Menyelusuri satu persatu perlawanan membabitkan pemain negara, hari ini, Chong Wei seharusnya tiada masalah untuk mengatasi pemain nombor 21 dunia, Chou Tien Chen sekali gus menghadiahkan mata pertama buat pasukan negara.

Sonia Cheah yang mendapat suntikan moral dua kali menewaskan pemain nombor sembilan dunia, Tai Tzu Ying ada kemampuan untuk mengulangi kecemerlangan di hadapan penonton sendiri, namun semangat di Piala Axiata bulan lalu dengan Piala Sudirman, pasti berbeza bagi Tzu Ying kerana kali ini dia bermain untuk negaranya.


Koo Kien Keat-Tan Boon Heong bagaimanapun dijangka mendapat tentangan sengit daripada Lee Sheng Mu-Tsai Chia Hsin, namun beregu utama negara ini pasti mencuri satu mata.


Vivian Hoo-Woon Khe Wei yang berada di ranking ke-15 dunia tetap dijangka menerima saingan getir dari Cheng Wen Hsing-Chien Yu Chin, sementara Chan Peng Soon-Goh Liu Ying dijangka tiada masalah untuk mengatasi Chen Hung Ling-Wen Hsing.


Pertemuan Malaysia-Taiwan jam enam petang ini dijangka dimenangi Malaysia 4-1, namun kemenangan mutlak 5-0 bukan perkara yang mustahil.

Artikel ini disiarkan pada : 2013/05/18
Kredit: www.hmetro.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Harian Metro

Copyright 2010 All Rights Reserved