Selasa, 7 Mei 2013

Harian Metro: Arena


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

Harian Metro: Arena


Farizal pikul tugas berat

Posted: 06 May 2013 11:24 AM PDT

Kuala Lumpur: Sejauh mana kemampuan Angkatan Tentera Malaysia (ATM) untuk mencabar kedudukan peneraju Liga Super LionsXII bakal teruji apabila berdepan perlawanan cukup getir menentang Johor Darul Takzim (DT) di Stadium Abdul Rahman Paroi malam ini.

Ia pertembungan cukup penting buat kedua-dua pasukan untuk memberi tekanan ke atas pasukan dari Singapura itu yang akan turun lebih awal hari ini menentang Terengganu di gelanggang lawan.


Johor DT yang dikendalikan Fandi Ahmad mungkin cemas dengan kekalahan 0-3 kepada Perak dalam perlawanan terakhir liga, namun penjaga gol ATM, Mohd Farizal Harun tetap menegaskan aksi malam ini bukanlah semudah disangkakan.

Ini kerana dia menjangkakan skuad The Gladiators perlu berkerja keras khususnya di bahagian pertahanan untuk menyekat jentera serangan pasukan pelawat yang dibarisi pemain bintang tempatan dan luar negara.


"Saya jangkakan pertemuan dengan Johor (DT) ini pasti sengit. Mereka mempunyai pemain penyerang bagus seperti Mat Yo (Norshahrul Idlan Talaha), Safee (Sali) dan penyerang baru (Leonel Nunez).


"Jadi pemain pertahanan perlu kerja lebih untuk menghalang mereka tapi saya yakin kami mempunyai pemain pertahanan yang berpengalaman seperti Shukur Adan dan Irwan Fadly (Idrus) yang boleh memberi arahan kepada pemain-pemain lain di atas padang," katanya.

ATM yang dibimbing bekas jurulatih kebangsaan B Sathianathan kini beraksi lebih satu perlawanan berbanding LionsXII selepas mengalahkan T-Team 1-0 untuk menduduki tangga kedua liga dengan mengumpul 27 mata, satu mata di belakang pendahulu liga itu.


Bagi Farizal mereka tidak mahu menjadikan faktor kecergasan menjadi alasan bagi mereka mengutip tiga mata penuh menentang pasukan lawan yang berehat lebih panjang selepas tidak beraksi minggu lalu.

"Jurulatih memberi pemain-pemain cuti rehat selama dua hari dan saya rasa ia cukup untuk kami kembali cergas. Kami perlu menang perlawanan esok (hari ini) kerana kami tidak boleh ketinggalan jauh dengan LionsXII," katanya.

Artikel ini disiarkan pada : 2013/05/07

Luiz macam 'angsa mati'

Posted: 06 May 2013 11:15 AM PDT

London: Pengurus Manchester United Alex Ferguson mendakwa pemain pertahanan Chelsea dari Brazil David Luiz berlakon seperti 'angsa mati' dalam insiden yang menyebabkan pertahanan United Rafael da Silva dibuang padang pada pertemuan di Old Trafford, semalam.

United tumpas 0-1 kepada kelab dari London itu, keputusan yang mengukuhkan kedudukan Chelsea dalam kelompok empat pasukan teratas bagi meraih tiket ke Liga Juara-Juara musim depan jika mereka berjaya mengalahkan Tottenham Hotspur di laman sendiri esok.


Pengurus veteran United itu mengakui tidak mahu mempertikaikan mengenai keputusan perlawanan itu di mana mereka buat kali pertama gagal menjaringkan gol dalam perlawanan liga di gelanggang sendiri namun berang dengan insiden Rafael di buang padang.

Pemain Brazil itu melakukan kekasaran terhadap rakan senegaranya Luiz namun pemain pertahanan Chelsea itu dilihat tersenyum apabila terbaring di atas padang ketika pengadil Howard Webb melayangkan kad merah.


"Dia (Rafael) bertindak balas tapi Luiz jelas dua kali menyikunya sebelum berguling seperti angsa mahu mati dan itu yang menyebabkan pengadil percaya," kata Ferguson. "Dia tersenyum. Ia sangat teruk, adakah itu tindakan seorang pemain profesional? "Pengadil melihat Luiz berguling. Tapi sama ada beliau terpengaruh dengan tindakan itu, saya tidak pasti.


"Apabila pemain bertindak balas, dia pasti akan dihukum. Anda boleh lihat pemain Eropah, pemain luar dan Amerika Selatan bertindak seperti ini.

"Dia (Rafael) disiku dan bertindak balas. Biasanya pemain yang bertindak balas akan dikenakan hukuman lebih berat tapi Luiz dengan jelas menyikunya sebanyak dua kali.


"Apa yang dilakukan itu sesuatu yang teruk, dia pemain muda dan seharusnya lebih tahu. Saya tidak menganggap ia satu keganasan. Pengadil tidak melihat insiden itu tapi saya fikir dia terpengaruh selepas melihat Luiz berguling di atas padang sebelum mengeluarkan kad merah."- Agensi

Artikel ini disiarkan pada : 2013/05/07
Kredit: www.hmetro.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Harian Metro

Copyright 2010 All Rights Reserved