Selasa, 11 Jun 2013

Harian Metro: Arena


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

Harian Metro: Arena


Malu tak bertempat

Posted: 10 Jun 2013 08:40 AM PDT

Kuala Lumpur: Pemain badminton negara tidak menggunakan khidmat pakar psikologi disediakan Institut Sukan Negara (ISN) semata-mata kerana mahu mengelak dilabel memiliki mental lemah.

Koordinator Latihan Prestasi Tinggi (HPT) Institut Sukan Negara (ISN) Sean Sturgess berkata, sepatutnya tidak timbul isu pemain tiada tempat untuk berkongsi masalah dihadapi kerana pakar psikologi wanita, How Peck Ngor ditempatkan khas untuk menyelesaikan masalah pemain badminton.


"Peck Ngor sentiasa sedia membantu pemain badminton jika ada masalah. Kini pelbagai pihak menimbulkan isu pemain negara tidak memiliki mental kuat untuk mengekalkan prestasi dan bersaing dengan pemain ternama dunia, mungkin menyebabkan mereka bimbang dilabel atlet yang tidak kuat mental," kata Sturgess.

Menurut beliau, Peck Ngor kini memberi tumpuan terhadap pemain beregu wanita di bawah bimbingan Rosman Razak serta beberapa perseorangan wanita, namun pemain lain masih boleh merujuk kepadanya.


"Peck Ngor juga membuat kajian sejauh mana kebenaran dakwaan menyatakan atlet Malaysia mempunyai masalah kekuatan mental." Namun beliau anggap masalah dihadapi Koo Kien Keat dan Tan Boon Heong sebagai kemelut berbeza dan masih tidak dikenal pasti kerana Peck Ngor belum mendapat kerjasama kedua-dua pemain itu.


"Isu Kien Keat-Boon Heong berbeza dengan pemain lain kerana mereka pernah mencapai tahap tertinggi sebelum ini tanpa bantuan ahli psikologi. "Perkara ini juga menjadi kekangan untuk mereka bertemu kami, apatah lagi apabila dalam kepala masing-masing mempersoal keperluan bertemu pakar psikologi selepas pernah mencapai kejayaan tanpa bantuan mereka.

Foto

CHONG Wei dapat kekalkan prestasi kerana miliki kemahiran mengurus diri, tekanan serta mendisiplinkan diri.

"Perkara sebegini menjadi penghalang kepada pakar kerana mereka juga berasa ragu-ragu untuk menangani masalah itu kerana mereka bukan atlet, apatah lagi menyelesaikan masalah atlet yang pernah beraksi di Olimpik dan Kejohanan Dunia.


"Isu ini bukan hanya berlaku di Malaysia tapi seluruh dunia." Beliau bagaimanapun mengasingkan kes Datuk Lee Chong Wei daripada pemain badminton negara lain.

"Chong Wei jauh berbeza dan berfikiran amat terbuka dalam soal ini. Dia pernah bekerjasama dengan pakar psikologi kami, Frederick Tan untuk tempoh yang agak lama, antara empat hingga enam tahun. "Hampir setiap hari dia bertemu dan berbincang sedangkan ketika itu, pemain lain langsung tidak menggunakan kepakaran Fred.


"Tidak hairan Chong Wei mampu mengekalkan prestasi kerana dalam dirinya kini ada kemahiran mengurus diri, tekanan serta mendisiplinkan diri. "Justeru kami mengambil pendekatan untuk memberi latihan kepada jurulatih kerana mereka paling dekat dengan atlet. "Kami harap keterbukaan jurulatih demi memajukan sukan Malaysia, jika tidak banyak yang boleh mereka pelajari, sedikit ilmu psikologi mencukupi untuk menangani atlet bermasalah."

Artikel ini disiarkan pada : 2013/06/10

Impak Messi!

Posted: 10 Jun 2013 08:27 AM PDT

Paris: Argentina diulit kebimbangan terhadap kedudukan penyerang bintang Lionel Messi menjelang kunjungan ke Ecuador bagi aksi kelayakan Piala Dunia 2014.

Kemenangan pada pertembungan itu akan mengesahkan kemaraan juara dunia dua kali itu ke pusingan akhir di Brazil, tahun depan tapi tanpa kelibat Messi, Argentina pasti kurang digeruni.


Mereka kini menerajui kumpulan dengan kelebihan empat mata ke atas Colombia selepas kedua-dua pasukan seri di Buenos Aires Jumaat lalu namun perlawanan itu memperlihatkan betapa pentingnya pemain Barcelona itu kepada pasukannya.

Messi hanya bermain setengah jam dan rakan kelab dan senegara, Javier Mascherano mengaku pasukannya berbeza apabila beraksi tanpa Messi.


"Jika ada yang fikir kami tidak merasai ketiadaannya, mereka silap. Pasti ada sebab kenapa dia menjadi pemain terbaik dunia," kata Mascherano.


Penyerang Manchester City Sergio Aguero turut bersetuju.

"Kami terpaksa merombak corak permainan apabila Messi tidak berada dalam pasukan," katanya.


Masalahnya Messi masih belum pulih sepenuhnya daripada kecederaan hamstring dialaminya.

Kecederaan itu turut memaksanya dikeluarkan ketika Barca tewas agregat 0-7 di tangan Bayern Munich pada separuh akhir Liga Juara-Juara, bulan lalu.


Menurut media, jurulatih Argentina Alejandro Sabella belum pasti sama ada mahu mengambil risiko menurunkan Messi dalam kesebelasan utama.


Kemenangan membantu Argentina mengumpul 28 mata dan sudah cukup untuk meraih salah satu daripada empat slot kelayakan biarpun pencabar lain turut mencipta kemenangan.


Salah satu pasukan pencabar adalah Uruguay yang beraksi di separuh akhir Piala Dunia 2010 dan penyandang juara Copa America.


Mereka dalam situasi terdesak apabila hanya memungut dua mata daripada enam perlawanan terakhir kelayakan.


Keputusan itu menyebabkan mereka kini berada di luar kedudukan empat pasukan teratas dan juga tangga kelima bagi perlawanan play-off.


Uruguay menduduki tangga ketujuh, lima mata di belakang Chile yang berada di tempat terakhir kelayakan automatik serta ketinggalan tiga mata kepada Venezuela di tangga kelima bagi aksi play-off menentang pasukan Asia. - AFP

Artikel ini disiarkan pada : 2013/06/10
Kredit: www.hmetro.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Harian Metro

Copyright 2010 All Rights Reserved