Selasa, 2 Julai 2013

Harian Metro: Arena


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

Harian Metro: Arena


Tugas besar Neymar

Posted: 01 Jul 2013 11:01 AM PDT

Rio de Janeiro: Bintang Brazil Neymar (gambar) memikul tugas besar apabila dilabel sebagai 'pengganti Pele' sejak membuat penampilan pertama untuk negaranya pada 2010 di East Rutherford, New Jersey.

Pemain yang dilahirkan dengan nama Neymar da Silva Santos Junior itu berjaya menjaringkan gol buat negaranya yang amat mengharapkan wira bola sepak sekali gus harapan diletakkan kepadanya semakin memuncak.


"Kami bermain lebih baik daripada apa yang dijangkakan," kata Neymar selepas membantu Brazil menumpaskan juara dunia Sepanyol pada final Piala Konfederasi semalam.

"Saya amat gembira. Kami berjaya menggembirakan ramai orang tapi kami tidak boleh leka dengan kejayaan ini," katanya.


Pele sudah membuat satu penanda aras yang tinggi untuk dicapai Neymar apabila memenangi Piala Dunia pada usia 17 tahun namun pada usia itu Neymar baru saja menyertai bekas kelab Pele, Santos.


Dia juga gagal mengubah nasib malang pada Sukan Olimpik tahun lalu di London.

Foto

BINTANG Brazil meraikan kemenangan mereka.

Bagaimanapun semalam, pemain muda kelahiran Mogo Das Cruzes di Sao Paolo itu membuktikan dirinya boleh diharapkan untuk memenangi kejuaraan antarabangsa selepas mempamerkan aksi menakjubkan menentang Sepanyol apabila menyumbang gol selain turut mencipta gerakan gol buat Fred.


Cara pemain berusia 21 tahun itu memporak-perandakan pertahanan Sepanyol membuktikan dia memiliki keyakinan tinggi untuk mengikut jejak langkah Pele.

Sebelum kejohanan bermula, dia menyatakan skuad yang dibentuk itu tidak cukup bagus untuk muncul juara namun dengan dibarisi ramai pemain berbakat, Selecao kini dianggap pasukan terbaik apabila menjadi tuan rumah Piala Dunia tahun depan.


Neymar juga akan beraksi di La Liga bersama Barcelona dan dia akan bergandingan dengan Lionel Messi dan jika gandingan itu berjaya, sudah pasti akan mencetuskan kegerunan mana-mana pasukan di Sepanyol dan seluruh Eropah.


"Saya akan menyertai salah sebuah kelab terbesar dunia. Saya harap boleh menyesuaikan diri dengan cepat supaya boleh beraksi baik pada Piala Dunia tahun depan," kata Neymar. - AFP

Artikel ini disiarkan pada : 2013/07/02

Saingan makin sengit

Posted: 01 Jul 2013 10:58 AM PDT

Kuala Lumpur: Selepas lima pusingan berakhir dan memasuki musim rehat bersempena Ramadan tidak lama lagi, buruan mahkota juara Kejuaraan Cub Prix AAM Malaysia PETRONAS 2013 kini semakin sengit.

Memasuki pertengahan musim, saingan kelas perdana CP130 menyaksikan lima pelumba berbeza sudah bergelar juara dan sukar meramalkan siapa yang bakal dinobat juara keseluruhan pada hujung musim.


Usaha Azlan Shah Kamaruzaman mempertahankan gelaran juara keseluruhan 2012 bermula dengan baik apabila memenangi perlumbaan pusingan pertama di Batu Kawan, namun tewas kepada pelumba berpengalaman, Ahmad Fuad Baharudin pada pusingan kedua di Melaka.

Rakan sepasukan Azlan, Mohd Affendi Rosli pula memenangi perlumbaan pusingan ketiga di Kuala Terengganu diikuti Mohd Zamri Baba pada pusingan keempat di Muar, Johor.


Pelumba muda, Mohd Zaqhwan Zaidi pula memenangi pusingan kelima yang berakhir di Teluk Intan, Perak, semalam.


Di sebalik gelaran juara yang sering bertukar ganti, kematangan dan aksi konsisten menjadi faktor utama dalam saingan merebut gelaran juara keseluruhan musim ini.

Berbekal pencapaian konsisten menaiki podium pada empat daripada lima pusingan perlumbaan, pelumba berusia 17 tahun, Mohd Ramdan Mohd Rosli kini mendahului carta keseluruhan dengan 75 mata, dua mata mengatasi Mohd Zaqhwan dan Ahmad Fuad Baharudin yang berada di tangga kedua dan ketiga dengan 73 mata, namun dibezakan melalui jumlah kemenangan.


"Setakat ini kempen saya berjalan lancar dan terima kasih kepada pasukan yang banyak memberi sokongan. Walaupun mendahului, saya tidak boleh memandang ringan lima perlumbaan akan datang. "Ini kerana enam pelumba teratas hanya dipisahkan 13 mata dan jika gagal menamatkan mana-mana saingan selepas ini, kedudukan saya pasti jatuh. "Amat penting sekali untuk kekal fokus," kata Ramdan yang juga juara CP115 pada 2011.

Pungutan mata tidak begitu konsisten dilihat menjadi penghalang utama buat pelumba senior dalam kelas ini. Selain Ahmad Fuad, Azlan Shah terpaksa mengejar mata selepas tidak dapat beraksi pada Pusingan 4 akibat masalah kecederaan dan kini menghuni tangga keempat dengan 67 mata. Walaupun masih bergelut dengan kecederaan saraf tangan, rakan sepasukan Azlan, Mohd Affendi masih berupaya berada di kedudukan kelima keseluruhan dengan 63 mata.

Artikel ini disiarkan pada : 2013/07/02
Kredit: www.hmetro.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Harian Metro

Copyright 2010 All Rights Reserved