Khamis, 4 Julai 2013

Harian Metro: BeritaUtama


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

Harian Metro: BeritaUtama


Morsi ditahan tentera

Posted: 03 Jul 2013 10:48 PM PDT

KAHERAH: Angkatan tentera Mesir mengesahkan Presiden Mohamed Morsi yang diguling hari ini sedang ditahan sebagai pencegahan, kata seorang pegawai kanan tentera.

Morsi ditahan bersama pembantu kanan lain selepas meminta penyokong supaya mempertahankan perlantikannya melalui ucapan yang direkod beberapa jam selepas angkatan tentera mengumumkan penggulingannya.

"Kami terpaksa menghadapi retorik yang mengancam ini pada satu ketika," kata pegawai itu.

"Dia berjaya mewujudkan permusuhan di kalangan orang Mesir."

Foto

BERATUS ribu rakyat Mesir di Tahir Square, Kaherah merai penggulingan Presiden Mohamed Morsi oleh angkatan tentera selepas pengumuman Menteri Pertahanan Mesir, Abdel Fattah al-Sisi. FOTO AFP


Sekurangnya 50 orang terbunuh akibat tunjuk perasaan besar-besaran menentang Morsi sebelum ini.


Ini mendorong angkatan tentera mengisytiharkan ultimatum 48 jam kepada presiden untuk mencari jalan penyelesaian dengan penunjuk perasaan.

Seorang ahli tertinggi Muslim Brotherhood memberitahu AFP bahawa Morsi dan pembantu kanan lain ditahan di sebuah kem tentera.

"Morsi dan kesmua pasukan presiden ditahan dalam rumah di Presidential Republican Guards Club," kata Gehad El-Haddad, anak kepada Essam El-Haddad yang dianggap orang kanan Morsi.

Ayahnya juga ditahan bersama Morsi, tambah Gehad.

Bagaimanapun, pegawai tentera tidak mengesahkan lokasi penahanan Morsi. - AFP

Artikel ini disiarkan pada : 2013/07/04

'Tak sempat buat apa-apa'

Posted: 03 Jul 2013 12:20 PM PDT

Mukah: "Saya tidak dapat berbuat apa-apa apabila kereta itu tiba-tiba melintang di depan saya," kata Ali Mamat, 59, pemandu Toyota Hilux yang terbabit dalam kemalangan mengorbankan enam orang termasuk lima sekeluarga di Kilometer 113 Jalan Sibu-Bintulu di sini, semalam.

Ali yang juga seorang pesara polis bantuan berasal dari Dalat itu berkata ketika kejadian dia dan isterinya, Napsiah Hasan, 61, serta seorang cucu lelaki berusia tiga tahun memulakan perjalanan dari Bekenu, Miri, pada jam 4.20 pagi ke Kuching.

"Tiba di lokasi kejadian, tiba-tiba sebuah kereta melintang di hadapan dan saya gagal mengawal kenderaan lalu merempuh bahagian tengah kereta Proton Saga itu," katanya.

Ali berkata, perlanggaran itu menyebabkan isterinya cedera parah dan cucu yang berada di pangkuannya patah kaki kanan.

Foto

KEADAAN dua kenderaan bertembung dalam satu nahas ngeri di Kilometer 113 Jalan Sibu-Bintulu, semalam.

Foto

MAYAT lima sekeluarga dikeluarkan dari kenderaan yang remuk.


"Bagaimanapun isteri saya meninggal dunia ketika dalam perjalanan ke sebuah klinik kesihatan berdekatan manakala cucu saya dibawa ke Hospital Mukah untuk rawatan lanjut," katanya.

Dapatkan akhbar Harian Metro untuk berita selanjutnya.

Artikel ini disiarkan pada : 2013/07/04
Kredit: www.hmetro.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Harian Metro

Copyright 2010 All Rights Reserved