Jumaat, 17 Jun 2011

Harian Metro: Arena


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

Harian Metro: Arena


‘Jangan kacau mereka’

Posted: 16 Jun 2011 02:02 PM PDT

"JANGAN ada pihak mengatakan pemain skuad Harimau Malaya atau Olimpik terbabit dengan rasuah. Kami sudah menjaga mereka dengan elok selama ini"

Luahan itu disuarakan Naib Presiden Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) yang juga pengurus skuad senior negara, Datuk Subahan Kamal yang menafikan sekeras-kerasnya selepas terdapat laporan mengatakan gejala tidak bermoral itu merebak sehingga membabitkan pemain negara.


"Mungkin apa yang berlaku sekarang adalah kes terpencil. Jangan kata ia membabitkan pemain negara. Saya memohon pihak media tidak mengaibkan skuad negara atau Olimpik yang berjuang habis-habisan untuk negara," katanya pada satu sidang media di Wisma FAM bersempena pelancaran tiket khas untuk aksi Harimau Malaya menentang Arsenal pada 13 Julai ini.

Tambahnya, FAM kini dalam proses membina kembali semula skuad negara untuk disegani di pentas antarabangsa selepas kejayaan menjulang Piala Suzuki AFF 2010 dan pingat emas Sukan Sea 2009.


"Saya harap perkara ini tidak akan menyebabkan pemain berputus asa dan lebih banyak lagi kejayaan yang badan induk bola sepak negara rancang bagi meraih kegemilangan lebih tinggi," katanya.


Skuad senior negara di bawah bimbingan ketua jurulatih negara, Datuk K Rajagobal kini menjalani latihan pusat bagi persiapan menghadapi perlawanan kelayakan Piala Dunia 2014 di Stadium Nasional Bukit Jalil pada 29 Jun ini menentang Taiwan manakala skuad Olimpik yang bersaing merebut tiket ke temasya London 2012 di bawah kendalian Ong Kim Swee pula berdepan Lubnan pada perlawanan pertama pusingan kedua Ahad ini.

Sementara itu, Subahan turut menganggap kedatangan tiga kelab gergasi Liga Perdana Inggeris (Arsenal, Liverpool dan Chelsea) pada bulan depan adalah satu penghormatan kepada skuad Harimau Malaya kerana sesuatu yang tidak pernah berlaku sebelum ini.


"Saya menaruh keyakinan kita mampu menewaskan salah satu daripada tiga lawan ini kerana yakin dengan kemampuan pemain muda yang dimiliki selain prestasi semasa dan sekiranya berlaku ia akan menjadi kebanggaan negara ," katanya.

Selepas mengharungi pusingan kedua Piala Dunia di tempat lawan pada 3 Julai, anak-anak buah Rajagobal akan memulakan aksi menentang tiga kelab Inggeris itu bermula dengan Arsenal (13 Julai), Liverpool (16 Julai) dan Chelsea (21 Julai).

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Rashid puji Daren

Posted: 16 Jun 2011 01:58 PM PDT

JURULATIH elit perseorangan, Rashid Sidek menaruh harapan tinggi terhadap Liew Daren, satu daripada dua pemain Projek 2010-2012 yang tinggal dalam skuad negara ketika ini.

Daren dan Chong Wei Feng adalah dua daripada 14 pemain dalam Projek 2010-2012 yang dibentuk suatu masa dulu yang masih bertahan biarpun belum berjaya menembusi kelompok 20 pemain terbaik dunia.


Begitupun Rashid menganggap ada harapan menyinar daripada permainan Daren, 24, di Terbuka Singapura sebelum dia tunduk di tangan bekas juara Olimpik, Taufik Hidayat kelmarin.

"Jika dilihat daripada gaya permainan Daren ketika menentang Taufik, saya rasa dia masih ada harapan cerah untuk menjadi pemain yang baik," kata Rashid ketika dihubungi.


"Dia masih muda, ada kemampuan untuk bermain pantas dan lebih penting berdisiplin mengikut strategi yang dirancang dalam setiap perlawanan." Ketika tewas di tangan Taufik 22-24, 21-12, 21-18, Daren mempamer corak menyerang di set pertama dan banyak menguasai permainan jaring di set ketiga.


Malah Rashid menganggap anak didiknya itu kekurangan pengalaman berbanding Taufik yang sering tenang.

"Memang sudah banyak kejohanan yang disertai tapi dia jarang mendapat peluang menentang pemain ternama, itu saja kecetekan pengalaman Daren.


"Saya rasa jika dia terus bermain dengan keazaman tinggi serta yakin dengan kemampuan diri, dia akan pergi lebih jauh." Selepas ini, Daren akan menyertai Datuk Lee Chong Wei beraksi di Siri Super Premier Terbuka Indonesia, minggu depan.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Kredit: www.hmetro.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Harian Metro

Copyright 2010 All Rights Reserved