Jumaat, 17 Jun 2011

Harian Metro: Setempat


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

Harian Metro: Setempat


Mahu jejantas

Posted: 16 Jun 2011 01:42 PM PDT

KLANG: Lebih 100 orang termasuk ibu bapa, guru dan pelajar daripada tiga sekolah di Jalan Kapar, di sini, berkumpul secara aman menuntut pembinaan jejantas di kawasan berkenaan berikutan banyak kes kemalangan kecil membabitkan pelajar sekolah di kawasan itu, sejak tiga tahun lalu, kelmarin.

Tiga sekolah terbabit ialah Sekolah Kebangsaan (SK) Kapar, Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Tengku Idris Shah dan Sekolah Menengah Perempuan Kapar bersama pertubuhan bukan kerajaan (NGO), Kumpulan Tindakan Alternatif diketuai pengerusinya, B Kalai Vanar mendesak pihak bertanggungjawab membina jejantas bagi mengelak kejadian sama berlaku.


Semua peserta demonstrasi aman berkenaan berkumpul lebih dua jam di kawasan itu bermula jam 6 petang.

Menurut Kalai, demonstrasi itu dilakukan bertujuan menyelamatkan nyawa pelajar berikutan risiko tinggi terpaksa ditanggung apabila terpaksa menyeberangi jalan yang sibuk setiap hari.


"Malah, kajian kami mendapati lebih 10 kemalangan kecil berlaku di kawasan ini sejak sebulan lalu membabitkan pelajar.


"Insiden ini perlu dijadikan pedoman pihak terbabit bagi mengelakkan kejadian lebih serius berlaku," katanya ketika ditemui di sini.

Kalai berkata, pihak terbabit tidak boleh memandang ringan perkara ini kerana pelajar bakal pemimpin negara masa depan.


"Jangan sampai berlaku kemalangan maut baru hendak membuka mata. Oleh itu, pihak terbabit perlu memandang serius perkara ini," katanya.

Pelajar yang mahu dikenali sebagai Asmah, 15, berkata dia dan rakan memberanikan diri melintas jalan setiap hari walaupun tahu risiko kemalangan kerana ketiadaan jejantas.


"Malah, saya dan rakan nyaris dilanggar kereta awal bulan lalu ketika melintas. Saya berharap pihak terbabit menyediakan jejantas kerana takut untuk melintas.


"Jika tidak memikirkan mengenai pelajaran, saya dan rakan tidak mungkin datang ke sekolah selepas insiden itu kerana takut," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

YDP PBT wanita pertama di Selangor

Posted: 16 Jun 2011 01:39 PM PDT

SHAH ALAM: Ahli Institut Perancang Malaysia, Noraini Roslan, 46, dilantik Yang Dipertua (YDP) Majlis Daerah Kuala Selangor (MDKS), berkuat kuasa 1 Julai depan, menjadikan beliau wanita pertama menjawat jawatan YDP di Selangor.

Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim, berkata ia juga menunjukkan komitmen kerajaan negeri terhadap kesamaan jantina dan keupayaan wanita.


"Noraini menerima tawaran sebagai YDP MDKS minggu lalu dan yakin beliau akan menjalankan tugas dengan cekap, telus dan bertanggungjawab.

"Pelantikan ini berdasarkan pengalaman beliau sebagai Pengarah Perancang Majlis Perbandaran Klang (MPK) dan Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ) selama 21 tahun serta kelayakan pendidikan beliau," katanya dalam satu kenyataan akhbar di sini, semalam.


Sementara itu, Noraini ketika dihubungi mengakui terkejut, namun berjanji akan melaksanakan tanggungjawab sebaik mungkin.


"Saya belum menerima surat rasmi daripada pejabat Menteri Besar, cuma diberitahu secara lisan mengenai pelantikan ini," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Kredit: www.hmetro.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Harian Metro

Copyright 2010 All Rights Reserved