Ahad, 3 Julai 2011

Harian Metro: Setempat


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

Harian Metro: Setempat


Tangki meletup

Posted: 02 Jul 2011 09:50 AM PDT

KULIM: "Sebaik mendengar letupan kuat, saya berlari di sekeliling tangki untuk mencari rakan yang terjatuh sebelum terkejut menemui arwah di bawah tangga besi dalam keadaan tidak bernyawa lagi, kira-kira 30 meter dari tempat kejadian."

Begitu kata Al Azria Shamsudin, 20, apabila rakannya yang juga pembantu kimpalan, Che Hussin Che Kob, 49, maut disebabkan cedera parah di badan akibat letupan di sebuah kuari di Bandar Sri Mahkota, Sungai Ular, dekat sini, semalam.


Dalam kejadian jam 11 pagi, seorang lagi rakan mangsa, Mohd Fahmi Muzz Uddin Aripin, 21, turut cedera di badan dan menerima rawatan di Hospital Kulim.

Al Azria berkata, dia di bahagian bawah tangki minyak tar, manakala arwah yang baru sebulan bekerja di situ bersama Mohamad Fahmi membantu seorang lagi rakan melakukan kerja mengimpal di atas tangki.


Menurutnya, tiba-tiba berlaku letupan kuat dan dia melihat tiga rakannya terpelanting ke bawah, menyebabkannya terkejut lalu cuba membantu mangsa yang cedera dengan bantuan pekerja lain.


"Kejadian berlaku begitu pantas dan kami tidak sempat untuk menyelamatkan diri. Rakan yang menjalankan kerja mengimpal hanya terseliuh kaki akibat terjatuh dari tangki setinggi tiga meter itu.

"Manakala Mohd Fahmi dikejarkan ke Hospital Kulim dengan ambulans kerana cedera di badan, namun kami sedih arwah tidak dapat diselamatkan kerana mati di tempat kejadian," katanya ketika ditemui di rumah mayat Hospital Kulim, di sini.


Sementara itu, anak mangsa, Mohd Shafiq, 20, berkata bapanya tidak menunjukkan perlakuan pelik, sebaliknya bersikap seperti biasa ketika keluar dari rumah di Taman Angsana, di sini, untuk ke tempat kerja.

Menurutnya, dia hanya menyedari kejadian itu selepas dimaklumkan rakan bapanya lalu bergegas ke tempat kejadian.


Dalam pada itu, Ketua Polis Daerah Kulim, Superintendan Ghuzlan Saleh berkata, sepasukan anggota polis dihantar ke tempat kejadian selepas menerima maklumat sebelum menemui mayat seorang lelaki di tangga berhampiran tangki yang dalam pembaikan.


Menurutnya, berdasarkan siasatan awal, empat pekerja melakukan kerja pemasangan paip di tangki minyak tar di kawasan kuari itu.


"Mangsa bersama rakan tercedera berada di atas sebuah tangki dipercayai membantu memegang sebatang paip yang dikimpal seorang lagi rakan mereka," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Ikat dadah pada betis

Posted: 02 Jul 2011 09:02 AM PDT

SEPANG: Gelagat mencurigakan seorang pelancong lelaki dari Pakistan sewaktu memasuki laluan pemeriksaan kastam di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) kelmarin membawa kepada penemuan tiga kilogram dadah jenis heroin dianggarkan bernilai RM600,000.

Pengarah Kastam KLIA, Datuk M Govinden berkata, pegawai kastam yang melakukan pemeriksaan rapi terhadap lelaki terbabit menemui dadah itu terikat kemas pada betisnya selepas pemeriksaan biasa iaitu imbasan pada beg bimbit biru dibawanya tidak menunjukkan imej mencurigakan.


"Lelaki berusia 20-an itu tiba ke negara ini jam 8.30 pagi kelmarin melalui Penerbangan Malaysia (MAS) dari Karachi ke Kuala Lumpur dan dia difahamkan mahu berada di negara ini seminggu.

"Imbasan pada begnya tiada menunjukkan perkara mencurigakan, namun melihat kepada gerak-geri, malah penampilannya berseluar jeans dengan saiz lebih besar menimbulkan syak pegawai kami.


"Pegawai bertugas melakukan pemeriksaan rapi pada badan suspek sehingga menemui dua bungkus dadah heroin dengan berat setiap bungkusan adalah 1.5 kilogram diikat menggunakan tali pada betis suspek," katanya pada sidang media di Kompleks Kastam Kargo KLIA, di sini, semalam.


Govinden berkata, heroin itu daripada jenis bermutu tinggi dengan beratnya boleh mencecah tiga kali ganda jika melalui beberapa proses, malah nilainya juga boleh mencapai hampir RM6 juta.

Katanya, tindakan lelaki terbabit yang memakai seluar lebih besar bukan saja bagi memudahkan pergerakan, malah bersama beg yang tiada bahan larangan adalah bertujuan mengaburi mata pegawai kastam.


Menurutnya, berikutan penemuan dadah itu, lelaki terbabit direman tujuh hari bagi membantu siasatan.

"Dalam siasatan awal, pihak kami mendapati suspek pernah mengunjungi negara ini empat kali tetapi tidak pasti tujuan kedatangannya ke sini," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Kredit: www.hmetro.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Harian Metro

Copyright 2010 All Rights Reserved