Jumaat, 28 Oktober 2011

Harian Metro: Hati


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

Harian Metro: Hati


Busana, solekan biar sepadan

Posted: 28 Oct 2011 07:51 AM PDT

MEMPELAI yang mengenakan gaun perkahwinan bersesuaian dengan karakter peribadi mereka akan lebih yakin, sekali gus memancarkan aura kecantikan semula jadi ketika berada di hadapan ribuan tetamu.

Oleh sebab itu, penting bagi bakal mempelai mempamerkan karakter asli ketika berbincang dengan perunding perkahwinan bagi membolehkan busana pilihan bersesuaian dengan bentuk tubuh serta jenis fabrik digunakan supaya kedua-duanya anggun menawan tatkala berjalan menuju ke pelamin nan indah.

Menurut pemilik butik D'Cinnamon Beauty House yang hanya mahu dikenali sebagai Hanie, kebanyakan mempelai banyak membuat rujukan menerusi majalah dan Internet mengenai konsep serta gaun yang akan digayakan. Apa yang dipamerkan di dalamnya semuanya bersifat sempurna dari segi fabrik, perincian manik, solekan dan model yang menggayakannya.

Bagaimanapun, kesempurnaan yang terserlah menerusi padanan pada peragawati berwajah cantik serta bertubuh langsing ini belum tentu sesuai untuk bakal pengantin. Ini kerana terdapat beberapa panduan yang harus diikuti agar pada hari bahagia itu nanti, kekurangan mempelai dapat disembunyikan dan yang terserlah semuanya hebat dan menawan pada mata tetamu.


"Sebagai perunding perkahwinan, walaupun kami sedaya upaya menyediakan keperluan mengikut pilihan mempelai, kami akan memberikan pro dan kontra mengenai apa yang menjadi pilihan mereka. Sebaiknya busana harus menonjolkan kelebihan dan menutupi kekurangan bentuk tubuh kerana di sinilah letaknya titik tumpu pandangan tetamu," katanya.


Dalam hal ini potongan, fesyen, fabrik dan warna akan diperbincangkan.
Walaupun di pasaran terdapat kepelbagaian potongan seperti moden, kontemporari atau tradisional, namun terpulang kepada konsep majlis itu sendiri.

"Biasanya saya mencadangkan mempelai memilih tema moden atau kontemporari sesuai dengan arus fesyen semasa. Misalnya gaun berpotongan empayar yang akan menampakkan kelangsingan tubuh mempelai," katanya.

Selain potongan, warna juga berubah mengikut musim. Jika 10 tahun lalu rona terang menjadi pilihan, kini warna pastel mewarnai konsep majlis. Kelabu, putih, krim, coklat dan kuning keemasan yang digabungkan dengan ungu lembut, merah jambu dan perak melatari busana perkahwinan dan juga pelamin.

Warna dengan jolokan rona mewah selain nampak lembut juga membuatkan pengantin berada dalam kelas tersendiri. Apatah lagi sekiranya busana menggunakan fabrik renda Perancis atau Swiss, shantung, sutera Itali, organza atau sifon yang beralun cantik pada tubuh si pemakai.

"Walaupun rona pastel menjadi pilihan semasa, namun saya masih menyediakan busana daripada warna terang seperti merah cili atau biru bagi mempelai yang berani menggayakannya. Tiada masalah kerana rona ini jika bersesuaian dengan kulit akan membuatkan mereka tampil hebat dan menawan," jelasnya yang turut menyediakan khidmat solekan kepada bakal raja sehari.

Tambah Hanie, busana yang hebat dan gah tidak akan menyerlah sekiranya mempelai tampil dengan solekan yang tidak sepatutnya. Justeru, sebelum membuat pilihan mereka harus memilih jurusolek yang mempunyai kepakaran dalam bidang itu.

Apa yang penting, solekan haruslah seimbang dan nampak semula jadi supaya seiring dengan rekaan busana serta keindahan singgah sana.

Butik D'Cinnamon Beauty House yang dibuka sejak 10 tahun lalu menyediakan kepelbagaian busana pengantin sama ada untuk majlis pertunangan, pernikahan atau persandingan.

Dikhususkan untuk pengantin bertudung dan tidak bertudung, pakej disediakan meliputi pelamin, solekan, katering dan sewa baju pengantin pada harga RM1,200 ke atas.

Full content generated by Get Full RSS.

Koleksi unik Chantum

Posted: 28 Oct 2011 07:29 AM PDT

JENAMA barang kemas terkenal, Selberan memperkenalkan koleksi Chantum yang boleh dijadikan sebagai hadiah tidak ternilai buat insan tersayang.

Himpunan koleksi terbaru itu didatangkan dalam bentuk kemasan bulatan dan empat segi bagi menunjukkan perlambangan simbol dunia berasaskan fizikal dan rohani.

Bulatan merupakan simbol sejagat yang melambangkan perpaduan dan keutuhan daripada sisi femininnya manakala bentuk empat segi mewakili kekukuhan dunia fizikal melalui sifat simetri.

Selain itu, simbol empat segi juga menegaskan dan menggalakkan keseimbangan manakala bulatan mewakili sifat tenaga yang tidak terhingga dan kekayaan alam semesta.


Sentuhan istimewa Chantum menggabungkan potongan brilliant dan princess berlian Selberan dalam bingkai emas bulat dan segi empat yang mencerminkan keseimbangan dalam setiap koleksi barang kemas itu.


Gabungan kedua-dua unsur pelengkap berkenaan membuatkan koleksi Chantum ini memberi keharmonian dalam kehidupan.

Koleksi unik Chantum memperlihatkan berlian Selberan dalam gaya terkini serta reka bentuk aneh yang bermain dengan bulatan dan empat segi. Ia merangkumi cincin, anting-anting, rantai leher dan loket.

Disaluti emas putih 18 karat dengan setiap reka bentuknya mempunyai aksen emas kuning, ia mampu menyerlahkan gaya si pemakai bersama busana yang dikenakan tanpa mengira majlis yang dihadiri sama ada formal mahupun keraian biasa.

Setiap perincian dalam penghasilan koleksi Chantum menunjukkan jenama Selberan mementingkan hasil kerja tangan yang berkualiti tinggi.

Ia turut membuktikan nilai 4C iaitu kemahiran bertukang (craftmanship), kreativiti (creativity), kredibiliti (credibility) dan keyakinan (confidence) menjadi teras utama penghasilan sesuatu barangan kemas koleksi barangan kemas keluaran Selberan.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.hmetro.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Harian Metro

Copyright 2010 All Rights Reserved