Jumaat, 11 November 2011

Harian Metro: Hati


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

Harian Metro: Hati


Sopan berbusana anggun dipandang

Posted: 11 Nov 2011 07:55 AM PST

KEBANYAKAN pasangan raja sehari hari ini memilih busana pengantin dengan rekaan moden yang ringkas, namun masih mengekalkan ciri-ciri klasik tradisional yang menyerlahkan lagi seri pengantin pada hari bahagia mereka.

Fesyen kebaya pendek dan labuh serta berkorset mirip seperti busana pengantin Indonesia antara rekaan kini yang kian diminati masyarakat kerana keistimewaannya tersendiri.

Ini kerana, rekaannya yang tidak terlalu berlebihan dan menerapkan nilai kesopanan, amat menepati cita rasa golongan wanita timur yang bergelar raja sehari untuk digayakan pada hari persandingan mereka.

Pemilik butik D'Renjis Cinta Bridal, Rosmawati Abd Razak, berkata pasangan pengantin pada hari ini memilih tampil dengan fesyen moden kontemporari seperti baju labuh ringkas, tetapi masih menyerlahkan gaya elegan.


"Rekaan glamor, mewah dan anggun yang diterapkan pada busana itu antara ciri utama ia menjadi pilihan pasangan raja sehari.


"Memang tidak dapat dinafikan, masih ramai yang berpegang teguh dengan memakai rekaan pakaian tradisional asli pada hari bersejarah, tetapi mesti diakui juga trend kini semakin berubah," katanya.

Tampil berbeza dengan butik pengantin lain, butik D'Renjis Cinta Bridal mengetengahkan rekaan busana pengantin menggunakan fabrik sifon, organza, sutera, renda, satin, songket dan batik kerana ia lebih menarik serta memberi keselesaan kepada si pemakai.

Pengalaman selama tiga tahun menetap di Jakarta, Indonesia, tidak disia-siakan Rosmawati apabila kesempatan itu diambil dan digunakan sebaik mungkin untuk mendalami lagi seni rekaan fesyen busana pengantin yang berteraskan Jawa di negara itu.

Justeru, melalui ilmu diperoleh itu, Rosmawati sentiasa berusaha memberi kelainan pada rekaannya dengan menggabungkan kedua-dua elemen tradisional Melayu, Jawa dan moden serta menambah perincian daripada manik dan labuci bagi menyerlahkan lagi busana pengantin berkenaan.

"Saya sering memberi inspirasi moden dan kontemporari supaya ia memenuhi kehendak orang ramai.

"Contohnya, keindahan fabrik renda daripada warna biru firus yang bersulam manik dan labuci pada baju kebaya labuh pastinya akan menyerlahkan penampilan raja sehari tatkala melangkah ke jenjang pelamin.

"Pemilihan ton dan tudung bagi pengantin yang tampil bertudung pula mesti selari untuk memenuhi gaya diimpikan pengantin yang mahu menampilkan busana Muslimah, tetapi glamor.

"Bagaimanapun, jika pelanggan mahukan rekaan busana yang benar-benar klasik, hasrat mereka akan saya cuba penuhi," katanya.

Katanya, busana pengantin yang dilatari kesopanan memang tidak jemu dipandang malah dengan pilihan tema majlis, disesuaikan pula dengan fabrik terpilih,
ia sudah tentu menambah keanggunan.

Selain menawarkan busana pengantin yang cantik dan menarik, butik ini turut menawarkan apa saja yang diperlukan bakal pengantin.

Pelamin, solekan, gubahan hantaran, cenderahati, katering, sehingga kepada kelengkapan perkahwinan lain, semuanya ada disediakan mengikut pakej bajet pengantin yang istimewa dengan tawaran harga paling berpatutan.

Sementara itu, jurusolek, Alfidah Irvan, berkata solekan untuk raja sehari perlu sesuai dengan busana dan paling penting, ia tidak terlalu tebal sehingga menyakitkan mata memandang terutama solekan ketika majlis pernikahan yang perlu lebih tampak semula jadi.

"Solekan dan busana perlu bersesuaian kerana ia tumpuan utama dalam setiap majlis perkahwinan.

"Jadi, pastikan pengantin memilih busana yang sesuai dengan solekan dan sebaiknya, cuba gaya solekan dan baju sebelum majlis," katanya.

Tip memilih busana pengantin:

  • Lokasi majlis perkahwinan

    - Pemilihan busana pengantin juga harus bersesuaian dengan lokasi majlis itu akan diadakan iaitu sama ada di luar atau di dalam rumah atau dewan.

    Sekiranya di luar rumah yang kebiasaannya bertemakan perkahwinan dalam taman, bakal pengantin perlu memilih busana yang tidak terlalu sarat dengan perincian dan terlalu labuh.

  • Bentuk tubuh badan

    - Bagi bakal pengantin yang mempunyai tubuh badan kurus dan tinggi lampai, mereka boleh mengenakan busana dalam apa jua jenis warna dan disarankan memilih busana yang labuh, tetapi ia tidak bersesuaian dengan mereka yang bertubuh agak gempal dan rendah.

    Untuk bakal pengantin bertubuh begini, mereka perlu memilih busana dengan warna lembut (pastel) dan tidak labuh kerana ia akan membuatkan mereka tampak lebih rendah.

  • Full content generated by Get Full RSS.

    POS01 memang minyak terbaik

    Posted: 11 Nov 2011 07:14 AM PST

    SECRETLEAF International Sdn Bhd adalah syarikat pertama membawa masuk argan, iaitu 'minyak yang boleh dimakan paling mahal di dunia.'

    Produknya, Pure Oil Series 01 (POS01) dengan 100 peratus minyak argan asli memberi manfaat kepada pengguna di negara ini.

    Kelebihan minyak argan turut digunakan syarikat komestik antarabangsa lain, tetapi Secretleaf International mengekalkan POS01 satu-satunya produk yang hanya mengandungi minyak argan tanpa pengawet, pewarna, pewangi atau mana-mana ramuan lain.

    Ia mengekalkan bau yang sama seperti yang anda boleh dapati apabila melawat negara asal pengeluar.


    Minyak argan adalah minyak yang dikeluarkan daripada pokok argan yang hanya didapati di Maghribi, utara Afrika.


    Zoubida Charrouf, ahli kimia dan pengkaji di Universiti Mohammed V, Maghribi yang membuat kajian mengenai argan mengakui, minyak itu membantu menyerlah rahsia kecantikan dan kesihatan wanita.

    Minyak argan kaya dengan Omega 3, 6 dan 9, Vitamin E dan A serta antioksida yang baik untuk antipenuaan.

    Kajian klinikal Zoubida turut mendapati lelaki yang meminum 25ml minyak argan setiap hari dapat merendahkan kandungan kolesterol buruk dan menaikkan tahap kolesterol baik dan vitamin E.

    Begitu juga kajian yang dibuat terhadap wanita yang menopaus, ia menghasilkan keputusan yang sama.

    Malah, Zoubida mendapati kandungan kelembapan bertambah dan terdapat kekurangan pada kedutan berbanding sebelumnya.

    Bagi Nur Ainatul Marhiah Salleh, dia berpuas hati dengan produk keluaran Secretleaf itu.

    "Saya mempunyai kulit berjerawat berserta parut, tetapi selepas menggunakan kombinasi sabun dan POS01, parut jerawat yang kehitaman menjadi pudar dan kudis hilang," katanya.

    Manakala, Nur Atiqah Md Adnan, 25, dari Kuala Lumpur, berkata dia baru sebulan menggunakan Pure Oil 01 dan Mosturizing Facial Soap.

    "Mulanya, ibu dan adik lelaki menggunakan produk itu dan selepas melihat perubahan terhadap tekstur kulit mereka, saya tertarik mencuba.

    "Memang benar, selepas menggunakan, kulit saya lebih anjal dan cerah dan bersih dari jerawat," katanya.

    Bagi Kelly Wong dari Petaling Jaya, Selangor dia menggunakan produk Secretleaf kerana ia bebas dari bahan kimia.

    "Kulit saya lebih cerah dan licin," katanya.

    Sertai kami di http://www.facebook.com/mysecretleaf untuk melihat testimoni dan kegembiraan mereka yang menggunakan produk kami atau hubungi 016-2273815/3817/3832, 016-6626604 atau talian bebas tol 1800-88-3818 (Isnin-Jumaat 10 am - 5 pm) untuk maklumat lanjut.

    Produk Secretleaf dijual di semua cawangan rangkaian Farmasi Alpha, Farmasi Multicare, Farmasi Healthlane dan Farmasi Ehsan (pantai timur), selain di farmasi bebas di seluruh negara.

    Full content generated by Get Full RSS.
    Kredit: www.hmetro.com.my

    0 ulasan:

    Catat Ulasan

     

    Akhbar Harian Metro

    Copyright 2010 All Rights Reserved