Isnin, 7 November 2011

Harian Metro: Setempat


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

Harian Metro: Setempat


Jemaah ‘disambut’ pengemis asing

Posted: 06 Nov 2011 11:11 AM PST

KUALA LUMPUR: Bagaikan kawasan pengemis. Itu yang dapat digambarkan keadaan di sekitar Masjid Negara yang dipenuhi peminta sedekah ketika solat Aidiladha, semalam.

Tinjauan Harian Metro di kawasan itu mendapati lebih 50 pengemis dipercayai warga asing kerana tidak tahu berbahasa Melayu berada di tangga masjid sehingga mengganggu jemaah untuk menunaikan solat.


Lebih 40 peratus daripada pengemis terbabit terdiri daripada kanak-kanak manakala selebihnya wanita dan warga emas yang menagih simpati jemaah untuk diberikan bantuan.

Bukan setakat itu, mereka juga akan mengerumuni jemaah yang sudah memberikan wang kepada seorang pengemis supaya memberi kepada mereka sehingga menimbulkan rasa tidak senang di kalangan jemaah.


Kebanyakan pengemis mengenakan pakaian Islam seperti bertudung dan berkopiah dan mereka tidak menunaikan solat Aidiladha sebaliknya menunggu jemaah selesai bersolat.


Jemaah, Ishak Muzafar, 48, berkata, keadaan kawasan Masjid Negara setiap kali solat Aidiladha dipenuhi pengemis dari awal pagi.

"Pengemis di kalangan kanak-kanak mengikut kami sehingga mereka mendapat wang dan ini menyebabkan kami tidak selesa dengan kehadiran mereka.


"Kalau ada di kalangan jemaah yang berikan wang kepada seorang daripada mereka, semua pengemis lain datang dan meminta wang kepada jemaah berkenaan.

"Kebanyakan mereka tidak pandai berbahasa Melayu dan keprihatinan masyarakat negara ini menyebabkan mereka ambil kesempatan," katanya.

Full content generated by Get Full RSS.

Boikot cara halus

Posted: 06 Nov 2011 11:09 AM PST

KUALA LUMPUR: "Kalau dihalau nanti memperlihatkan masjid sebagai rumah ibadat yang tidak membantu golongan memerlukan, tapi jika dibiarkan kami khuatir timbul pula persepsi buruk selain penipuan yang didalangi sindiket tertentu.

"Jadi, cara terbaik menanganinya ialah rakyat Malaysia boikot secara halus...jangan terlalu pemurah dengan golongan begini, manakala pihak bertanggungjawab jalankan tugas sebaik mungkin," kata Penasihat Media Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Tuan Asmawi Tuan Umar.


Beliau yang juga Pegawai Perhubungan Awam Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi) mengulas kehadiran kumpulan pengemis warga asing yang ligat meminta sedekah di persekitaran masjid khususnya Masjid Negara, semalam.

Kehadiran kelompok itu yang 'luar biasa' ramai, kebanyakannya kanak-kanak menjadi buah mulut lebih-lebih lagi jemaah masjid yang selesai menunaikan solat Aidiladha.


Tuan Asmawi berkata, tiada halangan untuk orang ramai menderma, namun sebaiknya biar kerja kebajikan itu disalurkan ke saluran betul.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.hmetro.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Harian Metro

Copyright 2010 All Rights Reserved