Isnin, 12 Disember 2011

Harian Metro: Setempat


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

Harian Metro: Setempat


Suami cemburu upah samseng belasah peniaga

Posted: 11 Dec 2011 11:49 AM PST

KAJANG: Akibat cemburu buta, seorang peniaga menerima lapan jahitan di kepala selain lebam dan bengkak di seluruh badan selepas dibelasah lebih 20 lelaki di gerai makan miliknya sebelum ditinggalkan dalam longkang beberapa meter dari tempat kejadian di Taman Kajang Mewah, di sini, Ahad minggu lalu.

Dalam kejadian jam 10 malam itu, Mohammad Hanapiah, 49, sedang berniaga bersama anak lelakinya berusia 24 tahun sebelum didatangi kumpulan suspek terbabit.


Mohammad ketika ditemui semalam berkata, dia tidak menyangka kumpulan lelaki berlagak seperti pelanggan itu tiba-tiba bangun dan mengejarnya selepas menerima isyarat tertentu sebelum membelasahnya.

"Ada antara penyerang itu membawa parang serta kapak dan menetak kepala saya tanpa belas kasihan walaupun sudah tersungkur atas tanah.


"Lebih menyedihkan, mereka menengking dan menuduh saya meniduri isteri seorang daripada mereka di depan pelanggan dan orang ramai," katanya.


Menurutnya, salah faham itu berlaku selepas dia yang juga pengerusi Pertubuhan Pengusaha Kios Melayu (PPKM) Hulu Langat cuba membantu isteri lelaki berkenaan mengenai hal perniagaan sebulan lalu.

Bagaimanapun, katanya, dia hanya menjalankan tanggungjawabnya sebagai pengerusi pertubuhan itu dan tidak menjalin hubungan sulit dengan wanita terbabit.


"Saya tidak faham mengapa dia menuduh saya menjalin hubungan sulit dengan isterinya sedangkan dia tahu kami hanya berhubung atas dasar perniagaan.

"Sedangkan berjumpa berdua dengan isterinya saya tidak pernah, inikan pula menjalin hubungan sulit," katanya.


Menurutnya, dia pernah menemui suspek dan isterinya sebulan lalu bagi meleraikan salah faham itu dan menyangka masalah itu sudah selesai selepas saling bermaafan ketika itu.


Mohammad berkata, tindakan suspek menghantar samseng memukul dan memalukannya di khalayak ramai seperti itu keterlaluan.


"Kumpulan samseng itu bukan saja membelasah saya hingga separuh mati, malah turut melarikan wang hasil perniagaan saya RM1,600 serta dua telefon bimbit dan dompet saya," katanya.


Sementara itu, isteri suspek dikenali sebagai Miza, 34, ketika dihubungi berkata, dia tidak pernah menjalin hubungan terlarang dengan mangsa.


"Hubungan antara kami hanya atas dasar pengerusi dan ahli pertubuhan, tidak lebih daripada itu. Mungkin berlaku salah faham antara suami saya dan mangsa, namun saya sangka semuanya selesai sebulan lalu," katanya.


Sementara itu, Ketua Polis Daerah Kajang, Asisten Komisioner Ab Rashid Ab Wahab ketika dihubungi mengesahkan menerima laporan kejadian itu dan berkata, siasatan lanjut masih dijalankan.

Full content generated by Get Full RSS.

Pemberian sia-sia

Posted: 11 Dec 2011 11:46 AM PST

KLANG: Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) kawasan Kota Alam Shah, M Manoharan menyindir program 'Jom Shopping' yang dilaksanakan kerajaan Selangor iaitu dengan memberi RM100 kepada warga emas untuk membeli-belah.

Menurutnya, pemberian itu tidak berguna jika barangan berkenaan rosak akibat banjir kilat apabila dibawa pulang ke rumah.


Manoharan secara terbuka berkata demikian ketika menempelak Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim yang didakwa gagal menyalurkan peruntukan mengatasi masalah banjir di negeri itu.

Katanya, ada peruntukan untuk tujuan berkenaan dalam Bajet Selangor 2012, baru-baru ini, tetapi kelewatan Khalid menyalurkan peruntukan itu menyebabkan rakyat khususnya di Klang menderita akibat terlalu kerap menjadi mangsa banjir.


"Saya pernah menulis 20 surat berkaitan isu banjir dan masalah lain berkaitan pengundi di kawasan saya, tetapi sehingga kini semua kerja bagi memperbaiki sungai dan sistem perparitan tertangguh akibat ketiadaan peruntukan.


"Sedangkan dalam bajet kerajaan negeri memperuntukkan RM10 juta bagi tujuan itu, tetapi sehingga kini peruntukan itu tidak diterima dan lebih menyedihkan permohonan Majlis Perbandaran Klang (MPK) untuk mengatasi banjir di sini, tidak diendahkan," katanya.

Manoharan berkata, dia kesal apabila rakyat terus menerus menghadapi banjir kilat dan tidak mahu kejadian yang menimpa lebih satu juta penduduk di Kajang terjadi di sini.


Katanya, Abdul Khalid berjanji kepada penduduk Klang pada Deepavali lalu kerajaan negeri akan memberikan peruntukan RM3 juta dalam tempoh dua minggu untuk mengatasi banjir di Jalan Tengku Kelana.

Menurut Manoharan, kerja pembaikan longkang dan sistem perparitan terutama di Taman Chi Liung, Taman Palm Grove, Taman Bayu Perdana dan kawasan DUN Kota Alam Shah perlu dilaksanakan segera bagi mengelak banjir besar melanda kawasan berkenaan.


"Kami tidak mahu kerana kegagalan Menteri Besar, rakyat menerima padah dan banjir akan menimbulkan masalah besar kepada penduduk. Berdasarkan rizab tunai yang ada sebanyak RM1.2 bilion, apakah sukar untuk menyalurkan peruntukan? "Permohonan peruntukan MPK berjumlah RM62.1 juta untuk kerja menaik taraf kawasan tadahan, menaik taraf sistem perparitan dan kerja berkaitan membabitkan kawasan Tengku Kelana, Taman Seri Andalas, Kampung Raja Uda, Taman Selatan, Taman Palm Grove, Taman Bayu Perdana dan Jalan Sungai Bertek juga tidak mendapat perhatian," katanya.


Manoharan turut menunjukkan salinan surat memohon peruntukan berserta anggaran yang disediakan Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) yang dihantar MPK kepada kerajaan negeri baru-baru ini, bagi mengatasi banjir yang sering berlaku di seluruh daerah ini.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.hmetro.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Harian Metro

Copyright 2010 All Rights Reserved