Selasa, 25 Disember 2012

Harian Metro: Arena


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

Harian Metro: Arena


Percaya magis Rajagobal

Posted: 24 Dec 2012 07:10 AM PST

KEYAKINAN pemain nyata masih menebal dengan kemampuan Datuk K Rajagobal untuk terus memimpin skuad Harimau Malaya bagi misi lebih getir di pusingan kelayakan Piala Asia 2015 bermula Februari.

Biarpun kemampuan Rajagobal, 56, kini dipertikaikan ramai pihak berikutan kegagalan mempertahankan kejuaraan Piala AFF 2012 baru-baru ini, tonggak pertahanan, Mohd Aidil Zafuan Abd Radzak tetap percaya pengendali skuad kebangsaan itu masih memiliki sentuhan magis.


"Tidak seharusnya kegagalan di Piala AFF diletakkan di bahu jurulatih semata-mata, sebaliknya pemain yang beraksi di atas padang juga seharusnya memikul kegagalan ini bersama-sama.

"Soal pemilihan jurulatih terletak di tangan FAM (Persatuan Bola Sepak Malaysia) tapi saya tetap yakin dengan kemampuan Datuk K Rajagobal untuk terus membimbing skuad kebangsaan. Saya juga yakin pemain lain juga sependapat dengan saya," katanya ketika dihubungi Arena Metro semalam.


Kedudukan Rajagobal hebat dibincangkan sebelum ini apabila ada pihak menggesa agar kerusi panas itu dikosongkan untuk diserahkan kepada individu lain termasuk calon pilihan, jurulatih Harimau Muda A, Ong Kim Swee.


Semuanya gara-gara kemerosotan prestasi skuad kebangsaan termasuk terkandas di peringkat separuh akhir Piala AFF di tangan Thailand menerusi agregat 3-1.

Namun jurulatih yang membimbing Harimau Malaya memenangi pingat emas Sukan Sea Laos 2009 dan Piala AFF 2010 di Jakarta itu terus mendapat mandat Presiden Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM), Sultan Ahmad Shah untuk meneruskan kontraknya sehingga Disember tahun depan.


Aidil, 25, yang kini menjalani latihan bersama pasukan baru, Johor Darul Takzim berkata, semua pemain sedar bahawa mereka perlu bersaing untuk merebut semula tempat dalam skuad kebangsaan memandangkan Rajagobal menyatakan akan melakukan rombakan pemain bagi kempen kelayakan Piala Asia menentang Qatar, pada 6 Februari.

"Setiap kejohanan dan perlawanan, jurulatih akan membuat penilaian semula dengan prestasi semasa pemain dan bagi saya sendiri, saya akan memberikan komitmen terbaik dengan pasukan Johor bagi merebut tempat dalam skuad kebangsaan," katanya yang membantu Angkatan Tentera Malaysia (ATM) muncul juara Liga Perdana musim lalu.


Ketika ditanya mengenai peluang Malaysia untuk merebut dua slot pasukan terbaik Kumpulan D bagi melayakkan diri ke Piala Asia 2015 di Australia, Aidil tetap optimis skuad kebangsaan mampu memberi tentangan kepada tiga wakil dari negara Teluk, Qatar, Bahrain dan Yaman.


"Ketiga-tiga pasukan ibarat gergasi Asia. Memang di atas kertas tampak sukar, tapi selagi kejohanan belum bermula kita tidak boleh menyerah kalah. Jika kita berusaha, apa saja boleh berlaku," kata Aidil.

Artikel ini disiarkan pada : 2012/12/24



Impian kian berkecai

Posted: 24 Dec 2012 07:07 AM PST

MADRID: Kekalahan di Malaga kelmarin mengakibatkan peluang Real Madrid mempertahankan kejuaraan La Liga musim ini hampir berkubur dan mereka perlu segera bangkit untuk memperbaiki prestasi sebelum menerima kunjungan Manchester United bagi aksi Liga Juara-Juara pada 13 Februari ini.

Keputusan Jose Mourinho menggugurkan penjaga gol dan kapten, Iker Casillas sesuatu yang mengejutkan apabila mereka tumpas 2-3 Ahad lalu sekali gus mencetus jurang besar dengan pendahulu liga Barcelona.


Real 16 mata di belakang Barca selepas mengharungi 17 perlawanan dan tujuh mata ketinggalan dengan pasukan di tangga kedua, Atletico Madrid.

Apabila mereka kembali selepas cuti Krismas, mereka perlu memadam defisit kekalahan 1-2 kepada Celta Vigo apabila beraksi di gelanggang sendiri pada pusingan 16 pasukan terakhir Piala Raja Sepanyol. Jika tersingkir, secara realistik peluang mereka untuk merangkul kejuaraan musim ini hanyalah Liga Juara-Juara.


Mourinho mempertahankan keputusannya meletakkan Casillas sebagai pemain simpanan dengan menegaskan penjaga gol nombor dua, Antonio Adan memiliki prestasi lebih baik berbanding bintang Sepanyol berusia 31 tahun itu.


Kelihatan wira skuad juara Piala Dunia dan Eropah Sepanyol itu gelisah ketika menyaksikan Malaga menumpaskan Real di laman sendiri buat kali pertama dalam tempoh hampir 30 tahun.

Mourinho menafikan kenyataan beliau kini bimbang akan kedudukannya berikutan kekalahan di tangan Malaga itu selepas sekadar seri 2-2 minggu lalu kepada Espanyol di gelanggang lawan.


"Jika saya berasakan pemain sudah hilang semangat, saya secara jujurnya akan terus berjuang," katanya.

"Namun pemain masih mempunyai semangat. Mereka bermain dengan baik menentang Espanyol, mereka bermain baik untuk mendapatkan kemenangan hari ini (kelmarin). Mereka tidak bernasib baik dan keputusan tidak menyebelahi kami." - Reuters

Artikel ini disiarkan pada : 2012/12/24



Kredit: www.hmetro.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Harian Metro

Copyright 2010 All Rights Reserved