Khamis, 6 Disember 2012

Harian Metro: Arena


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

Harian Metro: Arena


Hilang pening!

Posted: 05 Dec 2012 10:24 AM PST

SEGALA kebimbangan yang bersarang di hati penyerang Harimau Malaya, Mohd Safee Sali mengenai masa depannya kini terhapus selepas mengikat kontrak setahun secara pinjaman dengan Johor kelmarin.

Perpindahan mengejutnya ke Johor yang kini dikenali sebagai Darul Takzim FC itu sebagai langkah terbaik untuk menyelamatkan kariernya dalam tempoh terdekat memandangkan dalam situasi yang tidak menentu bola sepak Indonesia.


Kelabnya, Arema Indonesia membenarkan Safee dipinjamkan ke kelab luar untuk tempoh semusim berikutan kelab itu tidak mampu memberi jaminan sekiranya Fifa akan menggantung Persatuan Sepak Bola Seluruh Indonesia (PSSI) pada 10 Disember ini berikutan kemelut dalaman yang melanda bola sepak negara itu.

Meskipun membuat keputusan dalam masa yang singkat, Safee yakin keputusannya itu membolehkannya memberi keutamaan kepada perlawanan separuh akhir pertama Piala AFF menentang Thailand di Stadium Nasional, Bukit Jalil, Ahad ini.


"Johor mahu urusan perpindahan ini diselesaikan dengan cepat kerana tarikh tutup pendaftaran pemain Liga Malaysia pada 6 Disember ini (hari ini).


"Saya rasa lebih tenang dan lega apabila perkara ini selesai dan ia tidak lagi mengganggu persiapan menghadapi Thailand," katanya.

Safee, 28, memulakan karier di Indonesia pada Februari 2011 bersama Pelita Jaya FC dan bergelar pemain jutawan selepas ditawarkan kontrak lanjutan oleh kelab itu selama dua tahun dengan nilai lebih RM2 juta.


Katanya, mengikut kontrak pinjamannya, dia boleh dipanggil bermain dengan Arema Indonesia semula jika diperlukan selepas enam bulan.

"Saya tidak pasti sejauh mana situasi PSSI, jadi ini adalah cara untuk saya menyelamatkan karier saya buat masa ini.


"Tapi jika PSSI tidak dikenakan tindakan, kelab saya boleh memanggil saya semula namun perlu mendapat persetujuan bersama dengan Johor," katanya.


Safee, pemain kelahiran Kajang, Selangor itu dilaporkan menerima gaji lebih tinggi dengan Johor berbanding RM91,215 sebulan yang diterima daripada kelab asalnya.


Penjaring terbanyak AFF 2010 itu berharap dapat kembali sembuh daripada kecederaan otot paha untuk beraksi menentang Thailand.


Selain Safee, pemain lain yang bakal beraksi bersama Johor termasuk ketua pasukan kebangsaan, Safiq Rahim serta pasangan kembar Mohamad Aidil Zafuan dan Mohamad Zaquan Adha Abdul Radzak dan seorang lagi penyerang negara Norshahrul Idlan Talaha.


Safee berkata dia akan menyertai latihan bersama pasukan Johor selepas berakhir Piala AFF.

Artikel ini disiarkan pada : 2012/12/06



Real ganas

Posted: 05 Dec 2012 10:06 AM PST

MADRID: Real Madrid membelasah Ajax 4-1 di Bernabeu awal pagi semalam namun kelab Belanda itu masih mampu menamatkan saingan Kumpulan D Liga Juara-Juara di tangga ketiga dan berpeluang beraksi pada final Liga Europa di gelanggang sendiri, Amsterdam Arena.

Ajax mengatasi Manchester City yang menamatkan kempen di tangga tercorot kumpulan selepas tewas 0-1 di tangan Borussia Dortmund.


Jose Callejon meledak dua gol buat Real yang sudah memastikan tempat di tangga kedua dan Cristiano Ronaldo dan Kaka pula masing-masing menyumbang satu gol.

Derk Boerrigter menghasilkan gol pada minit ke-59 untuk menjadikan kedudukan 3-1 namun Ajax selepas itu gagal memberikan ancaman kepada juara Eropah sembilan kali itu.


"Kami menamatkan saingan di tangga ketiga dengan dibarisi pemain muda dan kami seharusnya berbangga," kata jurulatih Ajax, Frank de Boer.


"Kini kami berpeluang untuk mara ke final Liga Europa di stadium kami sendiri. Ia bukan mudah, ada beberapa pasukan yang bagus dalam kejohanan itu tapi ia kejohanan yang menawarkan hadiah yang menarik." De Boer berkata masih banyak yang perlu dipelajari pasukannya berikutan kekalahan di Bernabeu.

"Saya kecewa kami tidak berada di tahap terbaik," katanya. "Real Madrid pasukan yang hebat tapi kami mempunyai lapan pemain yang beraksi di bawah keupayaan sebenar. Bermain dengan cara seperti itu, kami tidak akan berjaya.


"Pemain ini perlu belajar untuk mempamer permainan terbaik dalam perlawanan seperti ini. Hanya dengan cara itu kami berharap boleh melakukan pasukannya kejutan." Jurulatih Real, Jose Mourinho merehatkan beberapa pemain utama antaranya, bintang antarabangsa Sepanyol, Iker Casillas, Sergio Ramos dan Xabi Alonso, namun pemain gantian memberikan persembahan yang tidak mengecewakan.

Malah Mourinho juga begitu yakin dengan menurunkan pemain berusia 17 tahun dari skuad remaja, Jose Rodriquez membuat penampilan pertama, menjadikannya pemain termuda kelab itu tampil dalam kempen Liga Juara-Juara.


"Kami perlu menghormati semua pasukan," kata Mourinho yang kini memberi fokus kepada saingan pusingan kedua. - Reuters

Artikel ini disiarkan pada : 2012/12/06



Kredit: www.hmetro.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Harian Metro

Copyright 2010 All Rights Reserved