Jumaat, 25 Januari 2013

Harian Metro: Arena


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

Harian Metro: Arena


Tak puas hati? buatlah aduan

Posted:

Kuala Lumpur: "Ada orang cuma cakap-cakap saja tapi tiada tindakan. Seelok-eloknya kalau tidak puas hati dengan pengadil, buatlah aduan rasmi menerusi persatuan negeri atau kelab masing-masing untuk kami ambil tindakan," jelas Pengerusi Jawatankuasa Pengadilan Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM), Datuk Astaman Abdul Aziz.

Kenyataan disuarakan itu sebagai menjawab isu mutu pengadilan Liga Malaysia (Liga-M) musim ini yang didakwa mengundang rasa tidak puas hati jurulatih.


Malah isu ini turut hangat diperkatakan di kalangan peminat tempatan dan juga pemerhati bola sepak tidak kira dalam media sosial mahupun forum diskusi bola sepak di televisyen.

Terbaru, mutu pengadilan perlawanan Liga Super antara Perak dan Selangor Selasa lalu turut dipersoal membabitkan tindakan pengadil Zulkifli Ahmad melayangkan kad merah kepada pemain Red Giants, Mohd Amri Yahyah serta tidak membenarkan dua gol pasukan tuan rumah kerana dikatakan ofsaid.


Sebelum itu, dalam pertembungan Liga Super antara Terengganu dan Selangor di Kuala Terengganu 15 Januari lalu, dilaporkan ada penonton membaling botol minuman ke arah penjaga garisan kerana tidak puas hati terhadap keputusan pegawai perlawanan, sehingga menyebabkan perlawanan terpaksa dihentikan selama kira-kira 10 minit.


Menurut Astaman, selepas lima perlawanan Liga Super dan Liga Perdana berlangsung musim ini, pihaknya belum menerima sebarang aduan berhubung masalah membabitkan pengadil perlawanan.

Foto

PENYOKONG Perak berkumpul di perkarangan stadium protes pengadil perlawanan.

"Kami bagi ruang untuk pihak yang tidak berpuas hati dengan keputusan pengadil untuk membuat aduan. Tapi kadang-kadang orang terlupa kami juga mempunyai pegawai penilai pengadil dalam setiap perlawanan liga. Kami juga boleh mengambil tindakan berdasarkan laporan pegawai penilai pengadil ini.


"Pegawai penilai pengadil ini membuat laporan mengenai prestasi pengadil dan pegawai perlawanan. Jika ada yang tidak betul, kami boleh mengenakan tindakan. Kami ada mengambil tindakan sebelum ini (tahun lalu) cuma kami tidak menghebahkan kepada pihak luar saja," katanya.

Artikel ini disiarkan pada : 2013/01/24

Suka, duka Real

Posted:

Madrid: Real Madrid mengatasi layangan dua kad merah buat Fabio Coentrao dan Angel Di Maria serta kecederaan dialami Iker Casillas sebelum seri 1-1 dengan Valencia sekali gus layak ke separuh akhir Piala Raja Sepanyol menerusi agregat 3-1, awal pagi semalam.

Karim Benzema menjaringkan gol sebelum rehat untuk meletakkan anak buah Jose Mourinho mendahului agregat 3-0 sebelum Coentrao meraih kad kuning kedua kerana memegang bola pada minit ke-51.


Valencia membalas satu gol menerusi sepakan percuma apabila rembatan leret Tino Costa mengejutkan penjaga gol simpanan Real, Antonio Adan.

Adan terpaksa menggantikan Casillas pada minit ke-15 selepas pertahanan Real, Alvaro Arbeloa secara tidak sengaja menyepak tangan kirinya ketika cuba mengeluarkan bola dari kawasan berbahaya.


Di Maria dilayangkan kad merah dua minit sebelum tamat kerana menyepak pertahanan Valencia, Joao Pereira ketika berebut bola.


Real berdepan sama ada juara bertahan, Barcelona atau Malaga pada separuh akhir.

"Kami hadir dengan kelebihan selesa daripada perlawanan di tempat sendiri dan selepas gol pertama ia mula sukar," kata pemain tengah Real, Xabi Alonso.


"Tanpa seorang pemain kami terpaksa bermain dengan bijak." Dalam satu lagi perlawanan, Alvaro Negredo menyumbat dua gol untuk membantu Sevilla mengatasi Real Zaragoza yang beraksi sembilan pemain, 4-0 pada suku akhir kedua.

Penyerang Sepanyol menjaringkan gol menerusi tandukan dan satu penalti manakala pemain tengah Croatia, Ivan Rakitic dan Madu del Moral menyumbang dua gol lagi untuk melengkapkan kemenangan agregat 4-0.


Zaragoza kehilangan pertahanan, Jose Fernandez yang dibuang padang seawal minit ke-26 dan pemain tengah, Fran Gonzalez mengikut jejak langkahnya pada minit ke-66 selepas menghadiahkan sepakan penalti bagi gol ketiga Sevilla. - Reuters

Artikel ini disiarkan pada : 2013/01/25
Kredit: www.hmetro.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Harian Metro

Copyright 2010 All Rights Reserved