Jumaat, 4 Januari 2013

Harian Metro: Arena


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

Harian Metro: Arena


Mana wang pampasan?

Posted: 03 Jan 2013 08:44 AM PST

KETIKA kehangatan musim baru makin dirasai, Persatuan Bola Sepak Kelantan (Kafa) masih belum menerima bayaran pampasan perpindahan 'Pemain Paling Bernilai', Norshahrul Idlan Talaha atau Mat Yo yang berhijrah ke Johor Darul Takzim.

Penasihat Kafa, Tan Sri Annuar Musa, melahirkan rasa tidak puas hati berhubung isu itu dan mahu ia segera diselesaikan.


Menurutnya, meskipun Kafa tidak menyekat perpindahan pemain kebangsaan itu, namun hingga hari ini tiada bayaran pampasan dibuat dan beliau turut terkilan kerana saingan Liga M bakal bermula tidak lama lagi.

Katanya, walaupun Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) boleh membenarkan pemain beraksi sebelum melunaskan pampasan, Kafa tidak memandang remeh isu bayaran pampasan perpindahan.


"Hingga hari ini kami belum puas hati dengan isu Mat Yo kerana dia masih tidak membayar pampasan perpindahannya.


"Tebus kontrak tidak boleh ditebus melalui mulut atau surat, namun ia perlu disertakan dengan bayaran (wang). Kami harap FAM tidak melonggarkan peraturan mengenai isu perpindahan pemain kerana ia boleh menjejaskan sistem perpindahan pada masa akan datang," katanya.

Annuar berkata, kontrak Mat Yo masih berbaki 13 bulan dengan nilai kira-kira RM400,000.


Katanya, walaupun jumlah pampasan hanya akan diputuskan dalam mesyuarat Jawatankuasa Rayuan FAM, bayaran sepatutnya dibuat 30 hari selepas tarikh pendaftaran bersama pasukan baru.

"Sepatutnya kita tidak perlu membuat tuntutan kerana sedia maklum pemain perlu membayar pampasan apabila berpindah ketika masih mempunyai kontrak. Bagaimanapun Kafa sudah membuat tuntutan tetapi tidak menerimanya hingga kini."

Artikel ini disiarkan pada : 2013/01/04



Vilanova kembali kerja

Posted: 03 Jan 2013 08:40 AM PST

MADRID: Jurulatih Barcelona, Tito Vilanova kembali bekerja lebih awal daripada jangkaan dan mengendalikan latihan buat kali pertama kelmarin sejak menjalani pembedahan tekak dua minggu lalu.

Pengendali berusia 44 tahun itu memerlukan pembedahan kali kedua selepas pembedahan awal mengeluarkan tumor dari kelenjar air liurnya pada November 2011 dan penolong jurulatih, Jordi Roura mengisi tempatnya.


Beliau tidak dijangka kembali hingga pertengahan bulan ini namun melawat pemain pada sebelah pagi dan kemudian mengendalikan latihan sesi petang.

Ramai pemain skuad itu tidak hadir kerana beraksi buat pasukan Catalunya dalam satu perlawanan persahabatan menentang Nigeria, awal pagi semalam.


"Jurulatih yang dibedah pada 20 Disember lalu menjadi pendukung utama sesi latihan petang," umum kelab pendahulu La Liga itu dalam laman web rasmi (www.fcbarcelona.es).


Pemain tengah Cesc Fabregas dan Alex Song pulih daripada kecederaan ringan dialami hujung bulan lalu dan kembali menyertai rakan sepasukan manakala Lionel Messi dan Adriano berlatih lewat berikutan penangguhan penerbangan pulang selepas rehat Krismas dan Tahun Baru.

Penjaga gol, Victor Valdes menarik diri daripada perlawanan menentang Nigeria kerana kecederaan kaki dan berlatih berasingan.


Vilanova memulakan rawatan kemoterapi dan radioterapi selepas dibenarkan keluar hospital pada 22 Disember lalu dan presiden kelab, Sandro Rosell berkata, beliau akan menjalani rawatan selain melatih.

Beliau diketepikan hingga tiga minggu selepas pembedahan pada 2011 sebelum kembali bertugas sebagai pembantu Pep Guardiola dan mengambil alih pasukan apabila rakan karibnya itu meletak jawatan hujung musim lalu.


Di bawah kendalian Vilanova, Barca melakar rekod permulaan terbaik kempen liga dan mendahului dengan jurang sembilan mata di depan pasukan tangga kedua, Atletico Madrid.


Perlawanan pertama tahun ini adalah di gelanggang sendiri menentang pencabar setempat, Espanyol, Ahad ini. - Reuters

Artikel ini disiarkan pada : 2013/01/04



Kredit: www.hmetro.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Harian Metro

Copyright 2010 All Rights Reserved