Rabu, 16 Januari 2013

Harian Metro: Setempat


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

Harian Metro: Setempat


Caj parkir diselaras

Posted: 15 Jan 2013 03:04 PM PST

Kuala Lumpur: Warga kota yang sebelum ini terpaksa menanggung kos meletak kereta yang tinggi kini boleh menarik nafas lega apabila Kementerian Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar (KWPKB) menyelaraskan caj letak kereta mengikut zon dengan nilai siling tertentu bermula semalam.

Menterinya, Datuk Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin berkata, langkah itu berikutan pihaknya menerima banyak rungutan daripada pengguna terhadap segelintir operator persendirian yang tidak bertanggungjawab mengenakan caj terlalu tinggi tanpa kawalan hingga membebankan mereka.


"Justeru, kita menetapkan kadar siling caj bayaran letak kereta mengikut jam yang dibenarkan di kawasan perancangan pusat bandar adalah RM3 hingga RM6 (dalam bangunan); RM3-RM5 (kawasan lapang); RM4-RM8 (hotel) dan RM3-RM6 (lain-lain tempat atau kategori). Bagi setiap jam berikutnya caj dibenarkan antara RM1-RM2 untuk semua kategori.

"Bagi kawasan perancangan luar pusat bandar bagi jam pertama adalah RM1 hingga RM4 (dalam bangunan); RM1-RM3 (kawasan lapang); RM3-RM5 (hotel) dan 50 sen-RM2 (lain-lain tempat atau kategori). "Manakala penggunaan letak kereta di bawah 15 minit adalah percuma untuk semua kategori," katanya pada Majlis Pengumuman Garis Panduan Kadar Caj Tempat Letak Kereta Persendirian bagi Kuala Lumpur dan Perasmian Tempat Letak Kereta Wanita dan Sistem Panduan Tempat Letak Kereta KLCC di sini, semalam.


Turut hadir Timbalan Ketua Setiausaha KWPKB, Datuk Hasim Ismail; Datuk Bandar Kuala Lumpur, Datuk Ahmad Phesal Talib; Ketua Pegawai Eksekutif KLCC Properties Holdings, Hashim Wahir dan Ketua Setiausaha Kementerian Pembangunan Wanita Keluarga dan Masyarakat, Datuk Dr Noorul Ainur Mohd Nor. Bagi operator letak kereta yang melaksanakan kadar rata di kawasan perancangan pusat bandar caj siling adalah antara RM5 hingga RM10 tertakluk kepada bayaran maksimum tidak melebihi RM20 sehari. Bagi kawasan di luar perancangan pusat bandar kadar rata yang dibenarkan RM1-RM5 tertakluk kepada bayaran maksimum tidak melebihi RM15 sehari.


Manakala bagi penunggang motosikal, caj dikenakan adalah sekali masuk dengan caj siling antara RM1-RM2.

Foto

RAJA Nong Chik (tiga dari kiri) merasmikan petak letak kereta wanita.

Sementara itu, Nong Chik berkata Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) menetapkan syarat agar setiap bangunan komersial perlu menyediakan sekurang-kurangnya tujuh peratus daripada keseluruhan tempat letak kereta yang dikhaskan untuk wanita.

Artikel ini disiarkan pada : 2013/01/16
Kredit: www.hmetro.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Harian Metro

Copyright 2010 All Rights Reserved