Jumaat, 15 Februari 2013

Harian Metro: Arena


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

Harian Metro: Arena


De Gea penyelamat

Posted:

Madrid: Penjaga gol Manchester United, David De Gea dikecam hebat sepanjang musim ini namun pujian melambung diberikan pengurusnya, Alex Ferguson selepas persembahan cemerlang ketika menentang Real Madrid pada aksi Liga Juara-Juara, awal pagi semalam.

Pemain remaja Sepanyol berusia 22 tahun itu menyelamatkan gawangnya daripada banyak percubaan tuan rumah untuk membantu United mengikat kedudukan 1-1 pada perlawanan pertama pusingan kedua di Bernabeu.

"Sukar untuk bertandang ke gelanggang ini kerana Real memiliki rekod menakjubkan di laman sendiri," kata Ferguson.

"Saya sedikit kecewa kerana kami terlalu bertahan hingga membuka peluang buat Real melakukan hantaran silang dan percubaan.

Foto

DE Gea (kanan) pamer aksi terbaik sekat serangan Real.


"Mujur De Gea beraksi cemerlang. Dia menyelamatkan tiga atau empat percubaan berbahaya."


De Gea sebelum ini dikritik sejak berpindah ke Old Trafford dari Atletico Madrid dengan harga 20 juta euro (RM82.4 juta) pada 2011 dengan saiz fizikalnya didakwa punca kelemahan sepanjang aksi Liga Perdana.

Bagaimanapun Ferguson tetap memberikan sokongan dan penjaga gol itu menghalang dua percubaan berbahaya Fabio Coentrao selain berdepan Mesut Ozil dalam situasi satu lawan satu.

"Dia mempamerkan peningkatan sepanjang musim ini," kata Ferguson.

"Pada babak pertama, dia bertindak dengan begitu menakjubkan untuk menepis bola keluar.

"Memang sukar untuk dia kembali dan beraksi mantap di stadium ini. Dia mewakili Atletico dan pastinya De Gea meraikan keputusan ini."

Rakan sepasukan, Ryan Giggs turut gembira menyaksikan persembahan yang dipamerkan De Gea di Madrid.

"Dia penjaga gol yang bagus dan caranya menghalang rembatan tiada tandingan.

"Dia semakin matang dan menunjukkannya malam ini (awal pagi semalam). Dia tampil ke Madrid dengan tekanan tinggi kerana pernah mewakili Atletico dan dia sudah membuktikan keupayaannya." - Reuters

Artikel ini disiarkan pada : 2013/02/15

Ambrose dipersalah

Posted:

Glasgow: Pemain tengah Celtic, Kris Commons menegaskan rakan sepasukan, Efe Ambrose perlu bertanggungjawab terhadap kesilapannya yang mengakibatkan kekalahan 0-3 kepada Juventus hingga hampir menutup peluang Hoops dalam kempen Liga Juara-Juara.

Pemain pertahanan Nigeria, Ambrose kembali ke Glasgow pagi Selasa hari perlawanan di Parkhead selepas membantu Super Eagles memenangi Piala Negara-Negara Afrika, Ahad lalu.


Keputusan pengurus Celtic, Neil Lennon menyenaraikan Ambrose dalam kesebelasan utama pada mulanya dianggap satu tindakan berani namun akhirnya dikecam hebat selepas bintang Nigeria itu mempamerkan aksi buruk.

Ambrose menghadiahkan Alessandro Matri gol awal, mensia-siakan peluang terbaik Celtic dalam perlawanan itu apabila sekadar menanduk tepat ke arah Gianluigi Buffon biarpun tidak dikawal dan kehilangan bola kepada Mirko Vucinic yang menyumbat gol ketiga untuk Juventus yang semakin selesa untuk mara ke suku akhir.


Tindakan Lennon menurunkan Ambrose dikecam hebat namun Commons dalam temuramah dengan beberapa akhbar Scotland berkata, kesilapan yang menyebabkan peluang mereka pada perlawanan kedua pusingan kedua di Turin tiga minggu lagi seharusnya dipikul pemain.


"Pengurus memilihnya," kata Commons. "Pengurus memanggilnya ke tepi padang dan menyoalnya sama ada dia dalam keadaan baik. Dia mengaku berasa sangat baik.

"Jika dia tidak dalam keadaan baik, dia sepatutnya memberitahu perkara sebenar.


"Jika dia berasa dirinya dalam keadaan baik, dia sepatutnya beraksi lebih baik," kata Commons. - AFP

Artikel ini disiarkan pada : 2013/02/15
Kredit: www.hmetro.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Harian Metro

Copyright 2010 All Rights Reserved