Selasa, 26 Februari 2013

Harian Metro: Arena


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

Harian Metro: Arena


'Laluan tidak sukar'

Posted:

Kuala Lumpur: Tanpa Lin Dan dari China, pemain nombor satu dunia Datuk Lee Chong Wei mengakui laluannya untuk bergelar juara Seluruh England, tidak sesukar tahun lalu namun tetap melakukan persiapan terbaik kerana mana-mana pemain bukan sekadar China juga ada kemampuan untuk mengatasinya.

"Saya pasti semua orang bertanyakan mengenai peluang saya tanpa kehadiran Lin Dan, memang peluang saya lebih cerah tapi perlu diingat, China masih ada lima pemain," kata Chong Wei.


Lin Dan adalah juara bertahan Seluruh England, muncul juara tahun lalu selepas Chong Wei memberi kemenangan percuma kepada pemain itu kerana mengalami kecederaan.

"Saya mahukan semula kejuaraan yang terlepas tahun lalu. Begitupun saya perlu fokus menyelesaikan tugasan di setiap pusingan dulu sebelum berfikir jauh.


"Ketiadaan Lin Dan tidak bermakna Chen Long satu-satunya pencabar dari negara itu, malah Du Pengyu juga berbahaya selepas menunjukkan peningkatan permainan. Pemain negara lain seperti Indonesia, Jepun dan Korea juga perlu diberi perhatian." Tiga pemain China berada dalam laluan Chong Wei ke separuh akhir iaitu Wang Zhengming yang bakal ditemui di pusingan kedua, dan Du Pengyu atau Gaao Huan, di separuh akhir.


Dua pemain Indonesia, Taufik Hidayat dan Diyonisius Hayom Rumbaka serta Sho Sasaki dari Jepun juga berada dalam laluannya.

Foto

Datuk Lee Chong Wei

Begitupun laluan pilihan kedua, Chen Long dari China lebih berliku kerana rakan seniornya Chen Jin, Kenichi Tago (Jepun) dan Sony Dwi Kuncoro (Indonesia) menjadi lawan yang pasti getir.

Artikel ini disiarkan pada : 2013/02/26

Barca perlu tingkat permainan

Posted:

Madrid: Lionel Messi mengakui Barcelona perlu meningkatkan tahap permainan mereka selepas dua persembahan di bawah keupayaan sebenar bagi pertembungan El Clasico Piala Raja Sepanyol menentang Real Madrid, awal pagi esok.

Barca bermula hampir sempurna musim ini dan hanya keciciran mata dalam liga sebelum Krismas apabila seri 2-2 dengan Real Madrid di Mou Camp, selain kecundang di tangan Celtic pada peringkat kumpulan Liga Juara-Juara.


Namun kini tanda-tanda keletihan mula ketara.

"Menentang Madrid kami perlu menghasilkan permainan terbaik kerana kami berdepan lawan hebat. Kami perlu berada pada tahap terbaik untuk layak ke final," kata Messi, menjelang separuh akhir kedua di Nou Camp selepas seri 1-1 pada perlawanan pertama di Bernabeu.


Kedua-dua pasukan kemudian bertembung sesama sendiri dalam liga hujung minggu ini dengan Madrid ketinggalan 16 mata di belakang Barca.


Mereka dijangka mengungguli pertemuan dengan AC Milan dalam Liga Juara-Juara minggu lalu, namun gagal memecah kedegilan benteng pertahanan lawan kerana kelemahan gerakan dan hantaran.

Malah pemain terbaik dunia empat kali, Messi tidak menyengat walaupun mereka menguasai pegangan bola namun semuanya dimatikan lawan.


Benteng pertahanan Barca pula rapuh dan memberi peluang Milan menjaringkan dua gol untuk memberikan kelebihan pada perlawanan kedua.

Barca sekali lagi kurang menyengat di bahagian serangan pada babak pertama menentang Sevilla hujung minggu lalu dan ketinggalan sebelum bangkit pada babak kedua menerusi gol David Villa dan Messi.


Pemain Argentina itu meneruskan rekod jaringannya dalam liga kepada 15 perlawanan berturut-turut dan akan berusaha menambah jaringan menentang Madrid.


"Kami perlu kembali bermain seperti sebelum ini dan tidak memikirkan apa yang berlaku di Milan atau Sevilla," kata Messi. - AFP

Artikel ini disiarkan pada : 2013/02/26
Kredit: www.hmetro.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Harian Metro

Copyright 2010 All Rights Reserved