Ahad, 3 Februari 2013

Harian Metro: Arena


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

Harian Metro: Arena


Nazmi, ejen bermain teka-teki

Posted:

Kuala Lumpur: Status kepulangan mengejut Nazmi Faiz Mansor ke Malaysia masih mencetuskan tanda tanya walaupun pemain berbakat berusia 19 tahun itu seboleh-bolehnya cuba meyakinkan pihak media menerusi sidang akhbar semalam bahawa dia sendiri mengambil keputusan untuk kembali ke tanah air.

"Saya sendiri membuat keputusan ini dan saya juga yang memilih untuk menyertai PKNS FC.


"(SC) Beira Mar dan saya sudah mencapai persetujuan bersama, iaitu mereka melepaskan saya.

"Jadi khabar angin yang menyatakan saya dipinjamkan ke kelab ini selama enam bulan dan akan kembali semula ke Beira Mar, tidak benar. Saya sudah bebas sepenuhnya daripada Beira Mar dan tak akan kembali ke sana," katanya pada sidang media memperkenalkannya sebagai pemain baru PKNS FC, semalam.


Namun di sebalik jawapannya itu, Nazmi seolah-olah membuat kenyataan yang bercanggah apabila menegaskan keputusan untuk pulang ke Malaysia dibuat dalam tempoh yang begitu singkat.


"Keputusan yang dibuat ini memang tidak dijangkakan, keputusan yang saya buat secara mengejut.

"Apapun, saya fikir keputusan ini terbaik untuk saya. Tiada desakan mana-mana pihak," katanya yang sering diganggu ejennya, Marco Guimaraes apabila pihak media bertanyakan soalan 'panas'.


Malah Guimaraes sendiri gagal memberikan jawapan meyakinkan ketika ditanya mengenai kepulangan Nazmi ke Malaysia.

"Saya rasa kami dijemput ke sini untuk memperkatakan mengenai kelab baru Nazmi, iaitu PKNS dan bukannya Beira Mar, FAM (Persatuan Bola Sepak Malaysia) atau sebagainya," katanya.


Ditanya adakah FAM dimaklumkan mengenai kepulangan Nazmi, Guimaraes sekadar berkata: "Kenapa perlu babitkan FAM?" Sementara itu, Presiden PKNS FC, Noor Hisham Mohd Ghouth berkata, Nazmi sudah mengikat kontrak tiga tahun bersama pasukan yang beraksi di Liga Super itu dengan membabitkan sejumlah yuran perpindahan yang enggan didedahkan.


"Untuk dapatkan Nazmi bukan sesuatu yang dirancang. Kami didatangi ejennya yang menyatakan kontrak Nazmi dengan Beira Mar sudah tidak ada lagi.


"Bermakna Nazmi bebas untuk bermain dengan mana-mana kelab. Dia diberi pilihan dan PKNS menjadi pilihan utama Nazmi," katanya.


Noor Hisham berkata, pihaknya akan bertemu dengan pengurusan Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) esok bagi membincangkan mengenai kepulangan Nazmi serta berharap FAM dapat memberi lampu hijau untuk pemain tengah itu beraksi dengan kadar segera.


Jika mengikut peraturan, Nazmi hanya boleh dibenarkan bermain ketika jendela perpindahan pemain kedua yang akan dibuka pada April.


Arena Metro semalam melaporkan penjelasan bapa Nazmi, Mansor Mustapha yang tidak mahu kepulangan anaknya itu disalahertikan, sebaliknya menganggap keputusan itu sebagai sesuatu yang baik bagi meneruskan karier Nazmi.

Artikel ini disiarkan pada : 2013/02/03

'Isu Nazmi tutup peluang pemain lain'

Posted:

Brisbane, Australia: Ibarat tikam dari belakang. Itulah perumpamaan tepat yang membayangi kepulangan Nazmi Faiz Mansor ke Malaysia selepas berkelana di Portugal selama tujuh bulan.

Pemain SC Beira Mar itu yang pada awalnya mengikat kontrak tiga tahun bersama SC Beira Mar, kembali beraksi dalam kancah bola sepak tempatan apabila tidak sampai setahun berada di kelab divisyen satu itu dan mengikat kontrak bersama pasukan berstatus kelab, PKNS FC.


Malah tindakan 'pelik' terbabit langsung tidak ketahui pengendali Harimau Muda A, Ong Kim Swee dan Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) yang bersusah payah membuka ruang untuknya mengembangkan bakatnya di Eropah.

Justeru, apa berlaku kepada Nazmi itu memberikan pengajaran cukup berguna yang jelas amat pahit untuk ditelan, namun ia bukan bermakna perancangan untuk menghantar pemain Harimau Muda yang lain beraksi di luar negara, terbantut.


"Cuma kita perlu berhati-hati apabila mengadakan perbincangan dengan ejen yang lebih jujur. Saya berharap perkara sama tidak menimpa Ahmad Fakri Saarani dan dia dapat meneruskan kariernya di tahap lebih tinggi," katanya.


Pemergian Nazmi Faiz ke Portugal diuruskan Marco Guimaraes yang turut bertindak sebagai ejen Ahmad Fakri yang kini beraksi bersama kelab divisyen tiga Portugal, Atletico SC dengan kontrak enam bulan.

Kepulangan perancang tengah itu dilihat 'membunuh bola sepak negara' kerana Nazmi dianggap sebagai seorang pemain berbakat dan dilihat mampu membawa perubahan dan peningkatan kepada skuad negara, terutamanya menjelang misi mempertahankan emas Sukan Sea penghujung tahun ini.


Perancangan saya untuk Sukan Sea tidak berubah dengan dia perlu membuktikan kemampuannya untuk tersenarai," katanya yang mempunyai bilangan pemain muda yang tidak terhad untuk mengemudi bahagian tengah.

Tindakan Nazmi Faiz itu dikatakan menyebabkan peluang Wan Zack Haikal Wan Nor dan Wan Zaharulnizam Zakaria ke Jepun untuk bersama kelab FC Ryukyu turut terkena tempias.

Artikel ini disiarkan pada : 2013/02/03
Kredit: www.hmetro.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Harian Metro

Copyright 2010 All Rights Reserved