Rabu, 27 Februari 2013

Harian Metro: Rap


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

Harian Metro: Rap


Kaya bukan ukuran

Posted:

Pada usia 26 tahun, molek benar kata orang tua-tua jika si gadis sudah berumah tangga. Setuju dengan pendapat itu namun bagi penyanyi genit, Mila Jirin, dia belum bersedia jauh sekali punya perancangan ke arah itu.

Malah, juara musim ke-5 Akademi Fantasia (AF) ini atau nama sebenarnya, Norsyarmilla Jirin menetapkan empat tahun lagi untuk berkahwin.

"Berkawan itu saya tidak nafikan. Ada dua, tiga orang yang sedang saya kenal tetapi kena pilih mana yang paling sesuai. Maklumlah jadi orang perempuan kenalah memilih.

"Bukanlah mencari yang kaya raya, tetapi cukuplah dengan memiliki ketokohan sebagai suami yang bertanggungjawab. Mungkin di usia sekarang saya masih belum menemui calon kerana tanggungjawab saya sebagai anak sulung sendiri sudah cukup besar.

Foto

Mila Jirin

Foto

AIZAT, NAJWA DAN DATUK JEFRYDIN akan memeriahkan Putrajaya.


"Dua orang adik saya masih belajar. Seorang sedang melanjutkan pengajian dalam peringkat ijazah di salah sebuah universiti dan seorang lagi bakal menduduki peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR) tahun ini," katanya kepada RAP baru-baru ini.


Mila berkata, ada yang bertanya apa masalahnya untuk berkahwin jika adik-adik masih belajar? Namun, dia sebenarnya mahu pastikan dua adiknya itu terutamanya Nurrafifah, 20, tamat pengajian dulu.

"Saya tanggung segala kos kerana dulu saya mahu menyambung pengajian ke universiti tetapi tak berpeluang. Jadi apabila adik saya menerima tawaran menyambung pengajian, sayalah orang yang paling gembira.

"Jika saya berkahwin mungkin saya tidak dapat membantunya. Jadi sebagai kakak saya membuat pengorbanan sementara waktu ini demi merealisasikan cita-cita adik saya dalam masa yang sama kejayaannya nanti menebus impian saya yang tidak tercapai ," katanya.

Ditemui di Astaka Morocco, Taman Botani, Putrajaya sempena Majlis Pelancaran Karnival Wow Putrajaya, baru-baru ini, Mila rupa-rupanya beralih bidang sebagai tauke 'funfair' atau lebih tepat, tauke 'karnival'.

Pasti ramai yang kurang faham dengan gelaran yang diberikan. Sebenarnya pembabitan syarikat Mila iaitu Luvmila Corporation Sdn Bhd sudah masuk tahun kedua mengendalikan Karnival Wow! Putrajaya.

"Tahun pertama saya terbabit dalam karnival ini ialah pada 2009. Saya hadir bagi memenuhi jemputan sebagai artis undangan. Sejak itu, saya berhubungan baik dengan penganjur hinggalah tahun lalu mereka memberi kepercayaan kepada saya untuk menguruskan acara ini.

"Kebetulan saya memang minat memperluaskan pengetahuan dalam bidang perniagaan yang memfokuskan acara pengurusan acara dan pentas. Justeru, tahun lalu saya memberanikan diri untuk menggalas tanggungjawab sebagai penganjur bersama dengan pihak Perbadanan Putrajaya," katanya.

Karnival Wow! Putrajaya di Laman 1Malaysia, Presint 2, Putrajaya yang bermula esok hingga Ahad ini akan dimeriahkan dengan persembahan artis terkenal antaranya Datuk M Nasir, Ella, Azlan & Typewriter, Hazama, Stacy, Najwa Latif, Aizat Amdan, Mas Idayu, Reshmonu dan dua penghibur veteran, Datuk M Daud Kilau dan Datuk Jeffry Din.

"Jika tahun lalu karnival ini mendapat perhatian 150,000 pengunjung, tahun ini seiring pengisian yang lebih 'wow', kami berharap ia mampu mencecah 200,000 penonton," katanya.

Kecewa dengan album

Berbicara mengenai perkembangan kerjaya muziknya, Mila meluahkan rasa terkilan dan kecewa apabila album kedua, Persis Mutiara yang dipasarkan tahun lalu tidak mendapat sambutan seperti yang diharapkan.

"Album kedua itu tidak mendapat sambutan yang baik, malah lagu-lagunya juga tidak diputarkan stesen radio tempatan. Saya sebenarnya sudah pun mempersiapkan diri menghadapi situasi seperti ini memandangkan industri muzik sekarang agak lemah. Penjualan album tidak memberangsangkan kerana ketika ini muncul banyak medium alternatif yang membolehkan peminat memuat turun lagu secara percuma.

"Dari pengalaman lepas, saya ba-nyak belajar supaya jangan terburu-buru dan untuk album ketiga ini saya menggunakan strategi di mana mengenengahkan satu demi satu single sebelum dimuatkan dalam album," katanya.

Mila berkata, setakat ini satu single berjudul Cinta Kasih duetnye bersama Nubhan turut digunakan sebagai lagu tema drama bersiri, Cinta Qaseh yang hangat bersiaran di Slot Lestary, TV3.

"Insya-Allah untuk album ketiga ini saya menyahut cabaran untuk menghasilkan lagu sendiri memandang 'trend' sebegini lebih diterima. Mungkin jika seseorang penyanyi menghasilkan lagu sendiri, karya-nya lebih telus kerana ia datang dari hati. Tengoklah nanti, jika hasilnya baik, tahun ini lagu itu akan dimuatkan ke dalam album nanti," kata-nya.

Dalam perkembangan lain, Mila akan muncul menerusi filem 'Kami Histeria' yang akan ditayangkan tidak lama lagi. Turut menerajui filem ini bersama Mila adalah Diana Danielle, Sarah Ali, Nad Zainal, Umi Omar dan pelakon berpengalaman Nur Fazura.

Filem genre komedi seram itu diterbitkan RedFilems dan diarahkan Shamyl Othman.

"Filem ini mengisahkan kumpulan muzik perempuan dan saya memegang watak sebagai Ain. Watak Ain memerlukan saya menjadi seorang yang banyak cakap yang menjeng-kelkan orang, tetapi persepsi penonton akan berubah terhadapnya apabila menonton keseluruhan cerita nanti," kata Mila.

Artikel ini disiarkan pada : 2013/02/27

Konsert Nusantara

Posted:

Selepas Konsert Klasikal 'Romantique' Orkestra Simfoni Kebangsaan (OSK) pada pertengahan Januari lalu mendapat sambutan menggalakkan, kalendar program 2013 Istana Budaya (IB) bakal diisi Konsert Nusantara membariskan artis popular Malaysia dan Indonesia 7 hingga 9 Mac ini bermula jam 8.30 malam.

Dengan barisan penghibur bertaraf bintang seperti Datuk Siti Nurhaliza, Datuk M Nasir, Ziana Zain Hafiz, Bob, Jimmy Palikat, Black dan Stacy serta penyanyi Indonesia seperti Endang S Taurin bagi mengeratkan hubungan baik dua negara serumpun.

Ketua Pengarah Istana Budaya, Datuk Mohamed Juhari Shaarani berkata, idea mengadakan konsert ini dicetuskan Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Utama Dr Rais Yatim bagi mengeratkan hubungan baik dua negara serumpun.

"Konsert ini pertama kali diadakan dan dianggap sebagai pembuka tirai persembahan artis nama besar IB untuk 2013. Ia bertujuan memberi peluang kepada rakyat Malaysia untuk menyaksikan kekayaan lagu, muzik dan tari nusantara dengan penekanan pada budaya masyarakat Indonesia dan Malaysia.


"Itulah sebabnya tema 'Kita Serumpun Kita Bersaudara' dipilih dalam persembahan nanti kerana ia memaparkan asimilasi budaya dengan adanya lagu, muzik dan pelbagai jenis tarian dari masyarakat Bugis, Bawean, Aceh, Minang, Jawa, Sunda, Batak dan Mendailing.


"Konsert ini turut bertujuan memaparkan dua negara serumpun di mana penghijrahan antara masyarakat-masyarakat itu menyebabkan gabungan dan pencampuran budaya di Malaysia," katanya.

Katanya, Endang dan Elly akan beraksi pada ketiga-tiga malam dan Rossa pada 7 Mac. Manakala artis tanah air iaitu Siti Nurhaliza, Hafiz, Bob dan Jimmy Palikat pada malam 7 Mac iaitu malam pembukaan.

Mohamed Juhari berkata, persembahan pada malam berikutnya diisi dengan Black dan Stacy serta Ziana Zain M Nasir pada 9 Mac.

"Persembahan artis pula berlangsung dua segmen di mana mereka akan menyanyikan lagu rakyat. Pada segmen kedua barulah mereka menyampaikan lagu popular masing-masing.

Saya dapat merasakan persembahan ini menarik kerana akan menggabungkan tari muzik dan nyanyian," katanya.

Juhari turut menganggap kerjasama menerusi Konsert Nusantara memperlihatkan hubungan erat Malaysia dan Indonesia menjayakan sebuah pementasan.

"Saya sangat berharap konsert ini ditonton oleh generasi baru kerana tujuan utamanya ialah untuk memperkenalkan budaya nusantara. Proses asimilasi budaya adalah satu benda biasa dalam penghijrahan.

"Apabila berlakunya percampuran budaya dengan masyarakat setempat, sudah tentunya ada sedikit perbezaan dari asal. Ini adalah persembahan pertama yang menampilkan keseluruhan budaya dan kaum masyarakat Indonesia," katanya.

Juhari berkata, tiket untuk menonton konsert berkenaan berharga RM50, RM70, RM100, RM150, RM200, RM250 dan RM300.

Ia boleh didapati menerusi laman web redtix.airasia.com atau http://www.airasiaredtix.com/ dan juga boleh menghubungi terus talian 03-8775 4666.

Artikel ini disiarkan pada : 2013/02/27
Kredit: www.hmetro.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Harian Metro

Copyright 2010 All Rights Reserved