Rabu, 27 Februari 2013

Harian Metro: Arena


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

Harian Metro: Arena


Anggota perlu tampil

Posted:

Kuantan: Anggota gabungan Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) harus tampil dan mengemukakan cadangan jika mahu Artikel 88 Statut badan itu dikaji semula.

Timbalan Presiden FAM, Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah berkata, artikel itu dibuat serta dilulus anggota gabungan FAM, bukan atas arahan presiden, timbalan presiden atau naib presiden.


"Kalau perlu dikaji semula, anggota gabungan harus tampil dan mencadangkan supaya dapat dikaji, saya sudah maklumkan kepada jawatankuasa perundangan FAM supaya kaji semula, kalau boleh kita perhalusi, tetapi jangan bila kita dah tarik artikel ini sewenang-wenangnya kita nak mengutuk.

"Ini tidak akan mencerminkan kematangan sukan bola sepak, nak mengutuk senang tapi kita nak memperkemaskan lagi itulah seelok-eloknya." Artikel 88 memperuntukkan hanya presiden dan setiausaha agung berhak mengkritik FAM dan struktur organisasinya.


Beliau yang juga Tengku Mahkota Pahang turut tidak bersetuju dengan tindakan Tunku Ismail Sultan Ibrahim mengkritik mutu pengadilan Liga Malaysia (Liga M).


Tunku Ismail yang juga Presiden Persatuan Bola Sepak Johor (PBNJ) meluahkan rasa tidak puas hati terhadap mutu pengadilan saingan Liga M yang disifatkannya masih berada di tahap amatur ketika bola sepak Malaysia sudah lama di era profesional.

Foto

TUNKU Ismail bakal dibicara FAM?

Justeru, tindakan itu mendedahkan dirinya kepada 'bahaya' dan bakal berdepan Jawatankuasa Tatatertib FAM kerana didakwa melanggar Artikel 88 apabila mengkritik badan itu secara terbuka.


"Saya tidak setuju dengan teguran itu kerana ia secara 'spontan'," katanya.

Beliau berkata, walaupun timbul persoalan mengenai mutu pengadilan Liga M yang menjadi tumpuan ramai peminat bola sepak tempatan, Tunku Ismail perlu mengemukakan bukti atau asas kukuh mengenai perkara itu.


"Mungkin jika disertai asas dan fakta, kita boleh kaji semula perkara itu, kita harus perkemaskan.


"Saya akui memang ada kelemahan tapi kita boleh perkemaskan dan lihat semula mutu pengadilan...kita akan kaji.


"Jangan cepat menghukum, ikutlah saluran terbaik." Tengku Abdullah berkata, sesiapa saja perlu mengikut saluran betul atau sepatutnya melahirkan rasa tidak puas hati terhadap sesuatu isu dan tidak terus melalui media yang hanya boleh menghangatkan situasi.


"Ikut saluran terbaik, bagi surat atau jumpa Setiausaha FAM.


"Sekretariat FAM akan mengkaji, jika teguran itu dapat diperbetul, kita akan betulkan." Menurutnya, lebih penting adalah sesiapa saja perlu menggunakan saluran betul iaitu melaporkan kepada FAM berhubung perkara yang menimbulkan rasa tidak puas hati bola sepak Malaysia.


Ditanya mengenai desas-desus peletakan jawatan Pengerusi Jawatankuasa Tatatertib FAM, Datuk Taufek Abd Razak, Tengku Abdullah memaklumkan beliau tidak tahu-menahu mengenai perkara itu.


"Wallahua'lam... lebih baik awak tanya dia (Taufek)." Sementara itu, Tengku Abdullah berkata, FAM perlu bijak menangani situasi dihadapi badan itu kini umpama berdepan kemelut berikutan beberapa isu panas menjadi perbualan hangat peminat bola sepak tempatan termasuk kes penggantungan Presiden Persatuan Bola Sepak Perlis (PFA), Datuk Seri Shahidan Kassim dan yang terbaru membabitkan kritikan Tunku Ismail.

Artikel ini disiarkan pada : 2013/02/27

Goyah sebelum mara

Posted:

Dubai: Roger Federer memulakan aksi mempertahankan kejuaraan Terbuka Dubai dengan agak goyah apabila terpaksa bangkit daripada kekalahan set pertama menentang seorang pemain yang lebih popular daripadanya, kelmarin.

Pemegang rekod terbanyak kejuaraan Grand Slam itu berkata, sebelum perlawanan dia perlu mengambil masa lebih lama menyesuaikan diri menentang pemain yang tidak pernah ditemuinya dan mengalami masalah berdepan pemain terbaik dunia Arab, Malek Jaziri yang menerima sorakan padu penonton apabila kalah set pertama.


Apabila Federer menemui semula sentuhannya dan memenangi dua set berikutnya dalam kurang 75 minit, kemenangan 5-7, 6-0, 6-2 itu turut menyaksikan dirinya menerima tepukan gemuruh.

"Orang mungkin anggap undian ini mudah kerana dia seorang pemain wild card," kata Federer.


"Saya anggap sebaliknya kerana saya tidak tahu corak permainannya, pukulan kegemarannya, semua perkara itu.


"Perlawanan seperti ini kerap menjadi perlawanan besar di Timur Tengah. Pusingan pertama sentiasa mencetus tekanan sebagai juara bertahan dan saya mahu bermula dengan baik. Ia bukannya perlawanan mudah buat saya." Namun semua drama itu agak tidak munasabahl.

Pemain kurang ternama itu tidak bermain lebih tiga bulan kerana kecederaan lutut dan menduduki ranking di luar kelompok 100 terbaik serta hanya menyertai kejohanan sebagai pemain wild card.


Namun Malek memang berbakat. Pemain Tunisia itu melakukan servis pertama dengan kelajuan 217 kmj dan beraksi tanpa tekanan sebagai pemain bukan pilihan yang mampu mengancam pemain utama.

Federer juga memiliki kelebihan disebabkan tahap kecergasan lawannya yang mencurigakan.


"Ia turut bermain di fikiran saya, anda lihat sendiri, balutan besar di lututnya selain tidak beraksi langsung tahun ini," kata Federer. - AFP

Artikel ini disiarkan pada : 2013/02/27
Kredit: www.hmetro.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Harian Metro

Copyright 2010 All Rights Reserved