Isnin, 25 Februari 2013

Harian Metro: Setempat


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

Harian Metro: Setempat


Tak serik kaki berskru

Posted:

Kuala Lumpur: Meskipun pernah terbabit dalam kemalangan hingga menerima rawatan lebih setengah tahun di hospital, seorang lelaki berusia 20 tahun masih tidak serik apabila sekali lagi nyaris kemalangan apabila cuba melarikan diri daripada sekatan jalan raya.

Dia membonceng motosikal bersama rakannya berusia 15 tahun memilih untuk menunggang melawan arus apabila menyedari ada sekatan jalan raya di Jalan Raja Laut, semalam.


Ketika disoal polis, dia mengakui pernah terbabit dalam kemalangan hingga cedera parah dan patah kaki kirinya pada 2010 selepas membonceng motosikal rakan yang masuk ke laluan salah sebelum dilanggar kereta di Dataran Merdeka.

Dia yang patah kaki kiri hingga membengkok 90 darjah ketika kejadian terlantar di hospital lebih setengah tahun.


Menurutnya, tiga skru di paha, lutut dan betis itu menyebabkan dia mengambil masa lebih setahun untuk berjalan semula, namun minatnya untuk bermotosikal tidak pernah pudar.


Dia mendakwa tidak takut apabila kawannya mula menunggang laju dan melawan arus apabila menyedari ada sekatan jalan raya kerana yang penting bagi mereka adalah mengelak dicekup polis.

Foto

ANGGOTA polis memeriksa lelaki yang ditahan dalam Ops Bersepadu.

Bagaimanapun, akhirnya mereka kalah juga apabila berjaya dicekup anggota polis trafik yang mengejar hingga ke Jalan Dang Wangi.


Ketua Unit Kuat Kuasa Trafik Kuala Lumpur Asisten Superintendan Azmi Wahid berkata, anggota U3K yang sedang membuat pemeriksaan dalam Ops Bersepadu di ibu kota menyedari tindakan penunggang motosikal itu yang membuat pusingan balik.

Katanya, selepas mengejar hingga ke Jalan Dang Wangi, mereka berjaya dicekup dan mengaku lari dari sekatan jalan raya kerana tidak memiliki lesen memandu.


"Tindakan ke atas penunggang motosikal berusia 15 tahun itu diambil mengikut Seksyen 42(1) Akta Pengangkutan Jalan (APJ) 1987 kerana menunggang secara melulu dan berbahaya hingga mengancam keselamatan pengguna jalan raya lain yang boleh dihukum penjara maksimum lima tahun atau denda minimum RM5,000 atau kedua-duanya. "Manakala belia berusia 20 tahun yang masih tidak serik meskipun pernah terbabit dalam kemalangan yang nyaris meragut nyawanya itu pula disiasat mengikut Seksyen 111 Akta Pengangkutan Jalan 1987," katanya.


Azmi berkata, turut dicekup seorang penunggang motosikal apabila mendapati nombor plat kenderaan itu palsu.

Artikel ini disiarkan pada : 2013/02/25
Kredit: www.hmetro.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Harian Metro

Copyright 2010 All Rights Reserved