Khamis, 14 Mac 2013

Harian Metro: Arena


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

Harian Metro: Arena


Josiah masih berbisa

Posted:

Sepang: Kejayaan pelumba veteran, Josiah Ng memenangi dua pingat emas Kejohanan Lumba Basikal Asia (ACC) memastikan dirinya kini membayangi kelibat jaguh trek negara, Azizulhasni Awang di temasya yang berlangsung di India baru-baru ini.

Pelumba berusia 33 tahun itu memenangi emas acara keirin selain menyingkirkan Azizulhasni dalam laluan ke final untuk menjuarai acara pecut individu sekali gus memahat namanya sebagai jaguh Asia ketika ini dan boleh dinobat pelumba terbaik Malaysia.


"Ketika ini memang saya (pelumba terbaik negara), namun dalam sukan, situasi cepat berubah, kita tidak boleh terlalu selesa dengan kejayaan yang dicapai. Tidak boleh biar kejayaan menguasai kita kerana pasti ada pelumba muda yang bakal tampil. Justeru beberapa tahun mendatang bakal lebih mencabar," katanya sejurus tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA), pagi semalam.

Katanya, kejayaan dua emas terutamanya dalam 200 meter pecut amat menggembirakan kerana dia pernah membuat keputusan berhenti daripada menjalani latihan dalam acara terbabit kerana berasa ia sudah dikuasai Azizulhasni dan kecewa dengan catatan masanya walaupun sudah lama mencuba.


Bagaimanapun Josiah percaya Azizulhasni akan mempamerkan kebangkitan selepas berdepan situasi sukar sebelum ini sehingga menyebabkan pelumba Olimpik 2012 itu mempunyai masa terhad untuk membuat persediaan bertanding di New Delhi.


Turut cemerlang di Velodrom Kompleks Sukan Indira Gandhi adalah Fatehah Mustapa yang meraih emas acara pecut individu selain satu perak (keirin) dan satu gangsa (500 meter ujian masa) Lebih membanggakan, Fatehah memecahkan rekod kebangsaan 500 meter ujian masa dengan catatan 35.581 saat "Kejayaan ini menguatkan semangat saya untuk memenangi pingat di sirkit Piala Dunia yang menjadi sasaran utama tahun ini. "Mungkin akan memberikan perhatian yang lebih kepada keirin kerana dalam acara pecut saingannya amat sukar namun saya tetap memberikan aksi terbaik sekiranya berpeluang," katanya. Pelumba berusia 24 tahun itu turut tidak mahu mendabik dada dengan kejayaan dicapai kerana masih banyak kelemahan perlu diperbaiki selain tindakan China yang hanya menghantar pelumba berstatus 'B' sekali gus tidak membuka peluang kepada dirinya untuk mengukur tahap sebenar keupayaannya.

Foto

ZOLKPLES melihat emas diraih Josiah (kiri) dan Fatehah pada Kejohanan ACC di KLIA semalam.

Tiga emas diraih Josiah dan Fatehah memastikan Malaysia berada di tangga kedua keseluruhan dengan mengumpul tujuh emas, tiga perak dan enam gangsa, ketinggalan kepada Korea Selatan yang mengumpul 12 emas, tujuh perak dan tujuh gangsa.


Namun pelumba elit dan pelapis tetap menerima ganjaran menerusi Skim Hadiah Kemenangan Sukan (Shakam) dijangka mendapat RM10,000 bagi sebutir emas, RM5,000 perak dan RM3,000 gangsa dengan atlet pelapis menerima RM7,500 bagi setiap emas, RM4,000 perak dan RM2,000 gangsa sekali gus menyaksikan Mohammad Firdaus Mohd Zonis dijangka menerima RM22,500 kerana memenangi tiga emas selain RM4,000 selepas memenangi perak pecut berpasukan.

Artikel ini disiarkan pada : 2013/03/14

PKS IPT tiada tandingan

Posted:

Kangar: Pusat Kecemerlangan Sukan Institut Pengajian Tinggi (PKS IPT) dinobat juara wanita terbuka Kejohanan Bola Jaring Piala Naib Canselor Universiti Malaysia Perlis (UniMAP) 2013 di D'Futsal Centre, baru-baru ini.

Kejohanan Bola Jaring kali ketiga itu turut mempertandingkan dua kategori utama iaitu Terbuka Wanita yang membabitkan 14 pasukan, manakala Terbuka Lelaki, disertai 17 pasukan.


Pasukan PKS IPT menewaskan Majlis Bandaraya Petaling Jaya, 12-9 pada perlawanan akhir selepas mengetepikan cabaran TIGRA and NSEC 13-8 di separuh akhir.

Wakil pasukan PKS IPT Rozliana Mohd Ridwan, 23, berkata, latihan berterusan dilakukan secara tidak langsung berjaya memastikan semua pemain berada dalam prestasi terbaik.


"Kekuatan dan semangat berpasukan amat penting bagi mengekalkan prestasi pemain mengharungi setiap peringkat perlawanan hingga pusingan akhir dan memenangi kejohanan ini selepas menewaskan MBPJ," katanya yang juga Pemain Terbaik Wanita kejohanan itu.


Sementara itu, bagi kategori Terbuka Lelaki, pasukan Akademi Bola Jaring Lelaki Royale muncul juara selepas menewaskan cabaran Legend Blacks, 16-15.

Ketua pasukan Leftenan Kolonel Dr Mohd Firdaus Ahmad, 34, berkata, saingan sengit diberikan lawan memberikan kekuatan kepada pasukan untuk berusaha mencapai kemenangan.


"Lawan peringkat akhir memberikan saingan sengit namun semangat kental pemain sepanjang perlawanan memberikan kami kemenangan," katanya.

Juara kategori Terbuka Wanita dan Lelaki membawa pulang wang tunai RM3,000, piala pusingan, piala iringan dan pingat, manakala naib juara, RM2,000 dan pingat. Tempat ketiga menerima RM1,000 dan pingat. Hadiah kepada pemenang disampaikan Pegawai Tadbir Pusat Sukan UniMAP Nazmizan Muhamad dan Pegawai Belia dan Sukan Pusat Sukan UniMAP Syeamersyela Ahamad.

Artikel ini disiarkan pada : 2013/03/14
Kredit: www.hmetro.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Harian Metro

Copyright 2010 All Rights Reserved