Isnin, 4 Mac 2013

Harian Metro: Arena


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

Harian Metro: Arena


'Pengadil berat sebelah'

Posted:

Madrid: Pertahanan Barcelona, Gerard Pique mendakwa pengadil berat sebelah selepas pasukannya dinafikan sepakan penalti pada saat akhir ketika kecundang 1-2 di tangan Real Madrid, kelmarin.

Tandukan Sergio Ramos sembilan minit sebelum tamat ternyata menjadi gol kemenangan selepas Karim Benzema dan Lionel Messi menjaringkan gol buat pasukan masing-masing pada babak pertama.


Namun Pique dan rakan sepasukannya berang selepas Ramos jelas menjatuhkan Adriano dalam kotak penalti malah penjaga gol Barca, Victor Valdes dilayangkan kad merah kerana membantah selepas wisel penamat.

"Kami berkata kepada pengadil bahawa ia jelas di mata kami, namun kami sudah tahu bagaimana perkara ini berlaku. Menentang Real Madrid, jika perlawanan sengit, pasti semuanya berpihak kepada mereka," kata Pique.


"Kami berasakan keputusan seri lebih adil jika kami dihadiahkan penalti, tapi kami tidak boleh menjadikan ini alasan kerana pasukan ini mempunyai banyak kualiti untuk bergantung kepada keputusan pengadil bagi memenangi perlawanan." Kekalahan itu adalah ketiga buat Barca dalam empat perlawanan dan Pique mengakui mereka bergelut untuk mempamerkan persembahan terbaik.


"Anda tidak boleh mengekalkan tahap ini bagi 12 bulan. Dalam empat tahun terakhir, kami sering mengalami saat-saat tahap permainan kami menurun.

Foto

Gerard Pique

"Namun, jelas kami mempunyai tiga atau empat perlawanan buruk dan ini serius kerana Barcelona perlu sering kali menang." Kemenangan itu juga lebih mengejutkan buat tuan rumah selepas pengurus, Jose Mourinho melakukan tujuh pertukaran pemain berbanding pasukan yang mengalahkan Barca 3-1 pada Piala Raja Sepanyol, Rabu lalu dengan pemain bintang, Cristiano Ronaldo bermula di bangku pemain simpanan.


Namun, tanpa pemain bintang itu mereka bermula dengan sempurna apabila Benzema menolak masuk hantaran silang Alvaro Morata sebelum Messi menyamakan kedudukan buat Barca dengan sepakan kaki kiri 12 minit kemudian. - AFP

Artikel ini disiarkan pada : 2013/03/04

Kali ke-4 tawan Dubai

Posted:

Dubai: Novak Djokovic meneruskan rentetan kemenangannya kepada 18 perlawanan untuk merangkul kejuaraan Terbuka Dubai kali keempat dalam tempoh lima tahun semalam, sekali gus memantapkan statusnya sebagai pemain terbaik dunia selepas mengalahkan Tomas Berdych 7-5, 6-3 pada aksi final.

Pemain Serbia itu tidak kalah sejak Oktober, tidak keciciran sebarang set di Dubai dan dia kini menang semua 13 perlawanan menentang pemain kelompok 10 terbaik sejak Andy Murray menundukkannya pada final Terbuka AS tahun lalu.


Catatan itu termasuk meraih kejuaraan Terbuka Australia kali ketiga berturut-turut dan kejayaan terbaru di Dubai membolehkannya mengumpul 36 kejuaraan perseorangan.

"Tomas seorang pemain yang fantastik dan final ini tidak mudah, ia mungkin berlaku sebaliknya," kata Djokovic.


Jelasnya, pemain berusia 25 tahun itu menang kerana dia menggunakan setiap peluangnya, menyempurnakan tiga daripada empat mata 'break' manakala Berdych hanya mampu meraih satu daripada lima peluang.


Namun pemain Czech itu bermula hebat, sekalipun dia mempunyai rekod buruk 1-12 menentang Djokovic ketika pemain nombor enam dunia itu hanya kalah empat mata daripada tiga servis pertamanya.

Berdych, yang menyelamatkan tiga mata penamat sebelum mengejutkan Roger Federer pada separuh akhir kelmarin, turut melakukan 'break' pertama pada final itu, mengelirukan Djokovic yang meluru ke depan dengan satu lambungan ke penjuru gelanggang untuk mendahului 3-2.


Penonton, yang terkejut kerana wira mereka ketinggalan, melaung-laungkan nama Djokovic dan juara enam acara Grand Slam itu bertindak balas dengan mengubah taktik, bermain lebih banyak dari garisan belakang.

"Saya memberinya terlalu banyak ruang untuk menguasai mata, itulah puncanya," kata Djokovic.


"Saya berjuang dan percaya boleh bangkit, sesuatu yang sebenarnya menentukan pemenang dalam perlawanan sebegini, menanti peluang anda dan menyudahkannya." Bintang Czech itu bermain perlawanan kesembilan dalam tempoh 11 hari, selepas kecundang pada final Terbuka Marseille di tangan Jo-Wilfried Tsonga minggu lalu dan ia ternyata memberi kesan terhadapnya. - Reuters

Artikel ini disiarkan pada : 2013/03/04
Kredit: www.hmetro.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Harian Metro

Copyright 2010 All Rights Reserved