Isnin, 4 Mac 2013

Harian Metro: Rap


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

Harian Metro: Rap


Detik gemilang, berprestij

Posted:

ACARA gemilang Bella Awards 2013 yang julung kali dianjurkan ntv7 boleh dianggap satu lagi acara anugerah negara yang hebat dan menarik apabila memfokus kepada kejayaan golongan wanita di Malaysia.

Kejayaan itu merangkumi pelbagai bidang yang diceburi golongan wanita atau 'bella' (dalam bahasa Latin) selain sumbangan besar mereka terhadap masyarakat.

Dari sudut hiburan, acara kemuncak yang berlangsung di Hotel Royale Chulan, Kuala Lumpur itu tentunya lebih tertumpu kepada pembabitan selebriti tanah air bersama persembahan artis jemputan dari dalam dan luar negara.

Paling mendapat tumpuan dan tepukan gemuruh adalah kemunculan bekas anggota Boyzone, Ronan Keating yang tampil pada segmen terakhir bersama dua lagunya, When You Say Nothing At All serta Fire.

Foto

SAIDAH menerima trofi bagi pihak adiknya, Siti Nurhaliza.

Foto

WAJAH ceria Farra Fauzana menjulang trofinya.

Foto

KEMAMPUAN Ngai Yuen terbukti.

Foto

AKSI Rossa sewaktu di pentas Bella Awards 2013.


Lebih menarik, ulang tahun hari jadi Keating yang jatuh semalam juga diraikan lebih awal di pentas oleh barisan hos pada malam itu, Vanessa Chong, Elaine Daly, Daphne Iking dan Hans Isaac.


Keating yang masih kacak dan sasa menjadi pujaan ramai pada malam itu dan menganggap pembabitannya dalam Bella Awards 2013 sangat bermakna sekali. Dia juga cuba berkomunikasi dalam bahasa Malaysia tatkala memuji kehebatan wanita tempatan.

Selain Keating, kemunculan Rossa dan Marcell dari Indonesia turut menyerikan lagi acara yang dilihat cuba meminjam aura Golden Globe Awards itu. Lebih 500 tetamu yang bergaya dengan gaun petang dan 'black tie', diraikan dalam majlis koktel pada lewat petang dan kemudian ke acara makan malam dengan juadah Barat.

Apapun kejayaan manis dirasai penyampai Hot FM, Fara Fauzana, 33, apabila berjaya merangkul trofi Bella Radio Award yang menyaksikan saingan sengit daripada finalis lain iaitu Hunny Madu, Dilly, Linda Onn, Patricia K, Sara-Jane Lo, Sarimah Ibrahim, Serena C, Yoon Ng dan Tham Zher Pheen.

"Pagi tadi saya berada di Pulau Pinang untuk aktiviti Planet Radio, kemudian tengah hari bergegas pula ke Sungai Petani, Kedah, sempena' road tour' Anugerah Bintang Popular Berita Harian.

"Dalam perjalanan pulang, saya ketepikan soal lelah untuk berada di majlis ini. Terus terang saya datang ke mari untuk memberi sokongan kepada Hunny Madu. Saya sangkakan dia yang akan menang kerana nama Hunny Madu cukup dikenali dalam kelompok 'urban'.

"Lagipun, kami bernaung di bawah satu syarikat yang sama justeru itu kehadiran saya lebih kepada sokongan sesama rakan setugas. Jadi saya berasa sangat terkejut apabila diumumkan menang kerana selama ini saya peminat saya terdiri dari kelompok 'mass'.

"Bagaimanapun, saya yakin kemenangan ini tidak mungkin berlaku tanpa sokongan sebilangan kecil peminat yang begitu aktif di Facebook, Twitter dan Instagram, sekali gus menyarankan orang ramai menghantarkan undian demi memastikan kejayaan saya," kata Fara.

Datuk Siti Nurhaliza pula masih unggul apabila memenangi kategori 'Bella On-Stage'. Pengundi di luar sana memilih beliau, sekali gus mengenepikan Datuk Sheila Majid, Anita Sarawak, Jaclyn Victor, Joanna Bessey, Joanne Kam Po Po, Ning Baizura, Shila Amzah, Soo Wincci dan Suhaili Micheline.

"Terima kasih buat semua peminat yang tidak jemu-jemu menyokong kerjaya Siti sehingga hari ini dan anugerah Bella On-Stage Award bukti kesetiaan mereka," kata Siti menerusi Khidmat Pesanan Ringkas (SMS) yang dikirimkan kepada media selepas acara berkenaan.

Siti tidak dapat datang kerana terbabit dengan kemuncak Festival Filem Malaysia (FFM) ke-25, di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC), malam yang sama.

Sebanyak 11 anugerah dipertandingkan kesemuanya menerusi Bella Awards 2013 dan empat daripadanya memberikan hak kepada penonton memilih pemenang.

Selain Bella Radio Award dan Bella On-Stage Award, dua anugerah lain adalah Bella Sports Award dan Bella On-Screen Award.

Bagi kategori 'sports' Cheong Jun Hoong muncul sebagai pemenang manakala, 'On-Screen' menyaksikan kejayaan pelakon jelita, Debbie Goh. Debbie menewaskan wajah-wajah tekenal antaranya Lisa Surihani, Maya Karin, Nora Danish, Fazura, Cheryl Samad dan Siti Saleha.

Sementara kategori yang dinilai juri profesional iaitu Bella Creative Award menyaksikan kejayaan, Long Ngai Yuen; Bella Style Award (Gillian Hung); Bella Beautiful Award (Dr Premitha Damodaran), Bella Business Award (Datuk Rosaline Ganendra) dan Bella Heart Award (Datuk Ruby Khong).

Datuk Ruby Khong turut membawa pulang satu lagi trofi untuk anugerah tertinggi malam itu, Bella Award. Tidak melupakan kepentingan kaum lelaki Bella Awards 2013 turut mengiktiraf Datuk Jimmy Choo yang menerusi kategori Bella Mars Award.

Persembahan artis cukup bertenaga

Beralih kepada pengisian persembahan malam itu, Bella Awards 2013 boleh disifatkan majlis penganugerahan yang 'grand' dan eksklusif. Selain Ronan Keating, ia turut menerbangkan tiga artis dari Indonesia iaitu Rossa, Marcell dan band ternama Maliq D'Essentials. Rossa.

Rossa yang memakai gaun anggun, menyampaikan single terbarunya, Katakan secara berduet bersama 'rapper' terkenal Joe Flizzow.

Marcell pula mengalunkan vokal seksi dan romantiknya dengan lagu Denganmu, sambil dimeriahkan dengan acara pertunjukan fesyen rekaan Datuk Radzuan Radziwill.

Manakala Maliq D'Essentials yang baru bergegas tiba selepas menjayakan menyampaikan medley, Pilihanku dan Terlalu.

Sebelum itu, penyanyi tempatan Mizz Nina menggegarkan pentas dengan persembahan cukup bertenaga menerusi lagu Summer Burning. Sementara Gary Chaw pula mendendangkan dua lagu The World's Only You dan Close To You.

Bagaimanapun, untuk persembahan pembukaan di samping pertunjukan fesyen dari Fizi Woo, penganjur memberi penghormatan kepada artis baru Darren Ashley dan The Impatient Sisters.

Penyampai-penyampai trofi pula termasuklah Bernard Chauly, Low Ngai Yuen, Syafinaz Selamat, Soo Wincci, Jason Low, Amber Chia, Marcell, Rossa, Carmen Soo, Hanis Zalikha, Alex Yoong, Nur Fazura serta Lina Teoh.

Artikel ini disiarkan pada : 2013/03/04

TSB martabat irama keroncong

Posted:

Kemunculan kumpulan muzik adik-beradik bukanlah asing dalam industri hiburan kita. Antaranya Quinary M yang dianggotai Mazuin dan Mazlan Hamzah serta tiga lagi kakak mereka iaitu Mahani.

Mahyon dan Maznah yang popular pada tahun 80-an. Ia kemudian diteruskan kumpulan Cenderawasih sebelum tiga beradik KRU meneruskan legasi itu pada awal 90-an.

Kini tampil pula The Siblings Band (TSB) yang dianggotai lima beradik berusia 10 hingga 17 tahun. Mereka terdiri daripada Aimi Zulaikha Suhaimi, 17, selaku vokalis dan pemain gitar utama, Muhammad Arif Haikal, 14 (biola), Muhammad Ariff Hazim, 11, (gitar utama) dan Aimi Batrisyia, 10 (ukulele). Lebih menarik, dua lagi anggota kumpulan ini kembar se—iras iaitu Aimi Nabihah dan Aimi Najihah yang masing-masing berusia 15 tahun.

Selain berkemampuan bermain alat muzik, TSB yang berasal Melaka ini juga berbeza berbanding kumpulan muzik remaja lain yang lebih cenderung kepada muzik rock, free pop, alternatif atau muzik moden lain, sebaliknya TSB berhasrat memartabatkan irama keroncong.


Mengapa keroncong?


Aimi Nabihah berkata, sejak kecil lagi mereka didedahkan dengan lagu klasik dan keroncong kerana bapa mereka tidak gemar mendengar muzik yang bingit.

"Hampir setiap hari abah buka lagu lama. Daripada tidak minat, sekarang sudah sebati dengan jiwa kami. Abah kalau dengar lagu yang bingit selalunya dia akan tutup radio.

"Kami sangat bangga dapat memperjuangkan muzik sedemikian. Kalau nak pilih genre rock, hampir semua kumpulan pun buat lagu rock. Kamu mungkin satu-satunya kumpulan muzik remaja yang menampilkan penggunaan alat muzik seperti biola, ukulele dan double bass. Lagipun menyanyi dan bermain muzik secara 'unplugged' lebih mudah tidak perlu menggunakan ba—nyak efek muzik," katanya.

Aimi Zulaikha pula berkata, walaupun ada yang beranggapan muzik TSB kedengaran tua, mereka melihatnya sebagai satu keunikan dan bonus. Sekurang-kurangnya de—ngan adanya TSB dapatlah memberi kelainan dan kepelbagaian dalam industri seni tanah air.

Mewarisi bakat seni kedua ibu-bapa, Suhaimi Ismail dan Noorismazatulaqtar Ismail yang suatu ketika dulu pernah menyertai program Bintang HMI, TSB mula serius bermain muzik sekitar pertengahan 2011.

Serius bukan kerana desakan orang tua, sebaliknya minat bermain muzik ini timbul dengan sendiri dan Aimi Najihah dianggap pencetus.

Aimi Najihah berkata, dia adalah pelajar ranca—ngan khas di mana setiap murid diwajibkan mengambil muzik sebagai aktiviti kurikulum. Justeru, dia dibenarkan membawa pulang alat muzik selain terdapat gitar dan keyboard milik bapa mereka di rumah.

Disebabkan selalu melihat saya berlatih di rumah menimbulkan minat Haikal dan adik-beradik yang lain. Malah, tidak mengambil masa yang lama untuk menguasai instrumen masing-masing.

"Memandangkan Nabihah juga sama seperti saya iaitu ahli persatuan muzik di sekolah selain Haikal pelajar muzik di Sekolah Seni Johor Bahru, semuanya menjadi mudah.

"Sejak dari itu, kami kerap berlatih dan akhirnya kebolehan kami menarik minat Pengerusi Jawatankuasa Keselamatan Kampung di tempat tinggal kami yang dikenali sebagai Bakar untuk mengundang kami membuat persembahan di majlis perkahwinannya," katanya.

Katanya, Bakar yang mempunyai hubungan baik dengan pihak Majlis Bandaraya Melaka Bersejarah membantu mereka mendapat undangan persembahan di majlis perkahwinan termasuk majlis anjuran kerajaan negeri.

Aimi Najihah yang diserapkan sebagai ahli Orkestra Jabatan Pendidikan Negeri Melaka, memilih 'double bass' kerana ia lebih mencabar berbanding gitar.

Bagi penggemar program Mimpi Ke Bintang yang bersiaran di TV2 setiap Sabtu, jam 9 malam, pastinya mengenali TSB yang juga finalis akhir rancangan berkenaan.

Bakal menempuh pe—ringkat final pada 16 Mac nanti yang menawarkan ganjaran RM50,000 buat sang juara, TSB bakal disaingi peserta lain dari seluruh negara antaranya Nik The Free Styler (Permainan bola sepak gaya bebas) dari Kedah dan Zaini Bayang (Ahli Silap Mata Ilusi) dari Selangor.

Aimi Najihah berkata, mereka pada mulanya tidak tahu langsung mengenai pertandingan ini hinggalah seorang kenalan ibu bapa mereka memaklumkan mengenai pertandingan itu.

"Kebetulan waktu itu cuti sekolah lalu kami mencubanya. Memang tidak sangka terpilih sekali gus layak ke final. Sebelum ini, kami bertanding dalam program Battle Of The Bands dan pernah sekali menjadi naib juara selain menerima anugerah khas juri," katanya.

Dalam final Mimpi Ke Bintang nanti, TSB bakal mempersembahkan empat medley lagu iaitu I Will Survive, Sway, Nyanyian Serambi dan Tanya Sama Itu Hud Hud.

"Difahamkan setiap peserta perlu melakukan kolaborasi dengan artis tempatan. Kalau ikutkan, kami teringin sangat hendak bekerja dengan Jamal Abdillah, Datuk M Nasir dan Ramli Sarip," katanya.

Program secara langsung dengan format uji bakat ala 60 Seconds To Fame ini diterbitkan Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara (JKKN) dengan kolaborasi RTM di bawah Program Kerjasama Strategik RTM-JKKN.

Artikel ini disiarkan pada : 2013/03/04
Kredit: www.hmetro.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Harian Metro

Copyright 2010 All Rights Reserved