Jumaat, 1 Mac 2013

Harian Metro: Rap


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

Harian Metro: Rap


Pegang watak penghidap kanser

Posted:

Nama Siti Elizad Mohd Sharifudin atau mesra dengan panggilan Ejad bukanlah asing dalam bidang lakonan tanah air. Namun, selepas agak lama menyepi diri, kini dia sedia muncul kembali.

Apatah lagi, dia sekarang masih keseorangan akibat cinta dijalin tidak kesampaian dan putus di tengah jalan.

Sehubungan itu, Ejad berasakan dia perlu aktif dan pastikan dirinya sibuk de-ngan kerja. Ia sedikit sebanyak mampu merawat hatinya yang luka dan lembaran 2013 diharapkan membawa sinar baru dan lebih keceriaan dalam hidupnya.

Atas sebab itu, Ejad gembira dia diberi peluang membintangi drama Kerana Lelaki Itu, baru-baru ini.


Melakonkan watak Diana, wanita yang harus berkongsi kasih suami dengan wanita lain kerana tidak mampu memberikan zuriat disebab kan menghidap kanser, Ejad mengakui watak itu agak berat. Ia memerlukannya bijak bermain emosi dan juga sering berendam air mata.


"Menjadi Diana bukan saja satu cabaran besar tetapi pe-nyakit dihadapinya juga dekat dengan diri saya. Ia kerana, saya datang daripada keluarga yang mempunyai sejarah penyakit kanser. Jadi, segala perasaan sedih itu dapat dirasai dengan cepat kerana ada juga ahli keluarga meninggal dunia akibat kanser.

"Menyedari saya mempu-nyai risiko tinggi menghidap penyakit itu, maka langkah pencegahan diambil sekarang adalah kerap melakukan pemeriksaan kesihatan pada setiap bulan," katanya.

Secara kebetulan, Ejad mengalami masalah ketumbuhan 'ovarian cyst' dan sudah menjalani pembedahan tahun lalu.

"Saya menjalani pembedahan pada November tahun lalu sebaik saja disahkan doktor terdapat 'ovarian cyst' seberat empat kilogram di saluran peranakan," katanya.

Ejad berkata, sebelum itu dia pelik apabila melihat perutnya membuncit, namun hanya memikirkan ia mungkin berpunca akibat dia kerap makan banyak.

Bagaimanapun, dia semakin pelik kerana apabila menekan perut pasti ketulan itu bergerak-gerak. Justeru, apabila pemeriksaan kesihatan dibuat, ada kejutan di sebaliknya.

"Apapun, saya tetap bersyukur kerana tergerak untuk ke hospital melakukan pemeriksaan. Mujur, tidak terlambat dan masih boleh dibuang lagi. Kini saya masih dalam proses rawatan susulan dan perlu mengambil pil perancang setiap hari untuk tujuan penyusunan semula hormon dalam badan.

"Sekarang, saya berhadapan dengan masalah sukar mengawal selera makan. Jadi, sebab itu badan agak naik. Pil itu membuatkan selera makan saya meningkat, " katanya.

Ejad berkata, dia dinasihatkan doktor supaya tidak mendirikan rumah tangga dalam tempoh terdekat ini hingga dia betul-betul pulih.

"Jadi, daripada tidak melakukan apa-apa dan bosan di rumah, lebih baik saya pastikan diri sibuk dengan kerja. Sekurang-kurangnya, saya tidak perlu berasa tertekan," katanya.

Menurut gadis berusia 28 tahun ini, dia juga sangat seronok menghabiskan masa berlakon di lokasi peng-gambaran. Ia secara tidak langsung kesibukan kerja itu mampu menjadi terapi buat dirinya untuk pulih segera.

"Jika di rumah, saya keseorangan kerana ibu, Nazariah Mohd Salleh sudah meninggal dunia dua tahun lalu. Saya anak perempuan tunggal daripada lima beradik tetapi semua adik-beradik lelaki sudah berkeluarga.

"Jadi, sejak kematian ibu, hidup saya jadi kosong dan sunyi. Justeru, tak dinafikan memang keluarga pun mengharapkan saya bertemu jodoh segera," katanya.

Sekali pun menanggung perasaan sedih akibat putus cinta tetapi Ejad selesa berpandangan positif. Ujarnya, soal jodoh adalah ketentuan Tuhan, maka sebagai manusia biasa, dia harus bersedia menerimanya dengan hati terbuka.

Artikel ini disiarkan pada : 2013/03/01

Dilema tomboy

Posted:

Permintaan novel untuk diterjemahkan ke drama televisyen atau layar lebar semakin mendapat sambutan dan menjadi 'trend' kepada produser drama dan filem. Penonton juga kini gemar melihat watak yang mereka baca dalam novel dihidupkan dalam drama.

Justeru, Radio Televisyen Malaysia (RTM) turut tidak ketinggalan untuk berkongsi drama bersiri yang diadaptasi daripada novel popular Cinta Kau dan Aku karya Siti Rosmizah terbitan Buku Prima.

Tampil dengan tajuk sama, siri Cinta Kau Dan Aku ini menggandingkan pelakon, Sara Ali dan Fizz Fairuz di samping Mardiana Alwi, Dynas Mokhtar, Syawal AF dan Mustafa Kamal bakal yang sudah menemui penonton dalam slot Arca setiap Khamis dan Jumaat, jam 10.05 malam menerusi TV1.

Peminat novel ini pastinya teruja menyaksikan lakonan pelakon kecil molek Sara Ali menghidupkan watak Nur Farisya Iman selain Fizz Fairuz selaku pelakon utama yang membawa watak Farish Hakimi.


Ia mengisahkan bagaimana seorang 'tomboy' mampu mencintai lelaki yang juga ketuanya di pejabat.


Cinta Kau dan Aku mengisahkan mengenai seorang gadis cantik dan baik hati bernama Nur Farisya Iman atau Risya. Selepas bapanya meninggal dunia, keluarganya hidup dalam serba kekurangan dan sejak itu dia mengubah penampilannya menjadi seorang yang kasar tetapi masih berbudi bahasa.

Kemiskinan hidup mengakibatkan Risya tidak dapat meneruskan pelajaran ke universiti dan terpaksa membantu ibunya berniaga kecil-kecilan di warung. Kemudian dia mengambil keputusan untuk mengikut temannya, Milah berhijrah dan bekerja di Kuala Lumpur sebagai pemandu peribadi kepada majikan Milah iaitu tokoh korporat yang terkenal.

Dengan kesungguhannya, Risya berjaya meyakinkan majikannya untuk diterima bekerja. Bagaimanapun tiada siapa menyedari dalam diam Farish Hakimi jatuh hati terhadap Risya dan kesempatan yang ada digunakan sepenuhnya lelaki itu apabila ibu Risya jatuh sakit, dia segera menghulurkan bantuan kos pembedahan penyakit jantungnya.

Rasa terhutang budi dengan lelaki itu membuatkan ibu Risya menyarankan agar Farish Hakimi mengahwini anaknya Risya. Untuk menyaksikan apakah yang berlaku antara Risya dan Farish Hakimi, anda harus mengikuti drama ini hingga akhir.

Artikel ini disiarkan pada : 2013/03/01
Kredit: www.hmetro.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Harian Metro

Copyright 2010 All Rights Reserved